Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjarproblem


corado

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har nyligen köpt ett asus gtx 570.

 

Det har en 6pin och en 8pin kontakter för strömförsörjning. Mitt nätagg har 2st 6-pin.

Det medföljer en sån här adapter:

 

http://www.inet.se/artikel/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-pin-stromadaper

 

Det är dock två 6-pins kontakter på min adapter.

 

Fråga: Måste båda 6-pinns kablarna från nätdelen sitta i adaptern?

 

Om det är så blir det ju ingen i 6-pinkabel kvar för 6-pinkontakten på grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om jag förstod dig rätt nu, ja normalt så skall båda anslutas för att det inte skall bli spänningsfall till grafikkortets 12V matning.

 

Men du kan köpa till en adapterkabel på närmsta dator butik eller Kjell o Company kostar inte många kronor.

 

Ex. PCI-expressadapter 2x4-pin > 6-pin PCI-Express 49:- Art nr. 98140

 

post-73434-0-98398700-1321702613_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en 4pin molex till 6pin PCI-e hemma.

 

Bilden i föregående inlägg visar två molexkontakter men den jag hittade har bara en,

duger den ändå?

 

Sedan sitter båda 6-pinnarna från nätdelen i adaptern som följde med grafikkortet. så nu är det tre strömkablar från nätdelen som sitter i grafikkortet.

och då blir jag orolig för att det kan bli för mycket ström i grafikkortet. Är det en risk för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan inte bli för mycket ström eftersom grafikkortet drar den ström som förbrukas och som behövs.

 

Anledningen till att det är flera kontakter 2 > 1 från nätaggregatet är för att det finns olika 12V linor på nätaggregatet och då vill man få en jämn belastning från båda 12V linorna för att det inte skall bli spänningsfall på 12V till grafikkortet.

 

M.a.o. så skall 4-pin molex kontakterna som skall mata ström till grafikkortets 6-pin kontakt kopplas in på varsin kabel som har 4-pin molex från nätaggregatet och inte på en och samma kabel som har flera 4-pin molex kontakter i förgrening från nätagget.

 

Men det kan fungera, beror på vilken typ av nätaggregat det är.

Mvh

 

[Edit] Det första man bör göra innan man kopplar in det nya grafikkortet, ha det gamla i och avinstallera gamla programvaran för gamla grafikkortet ex. Catalyst Control Center för AMD eller nVidias motsvarighet i Kontrollpanelen > Program.

 

Samt kontrollera i enhetshanteraren att grafikkortsdrivrutinen är avinstallerad, annars högerklicka på grafikkortsenheten och välj avinstallera drivrutin.

 

Sedan stänger man av datorn, drar ut strömsladden från vägguttaget, kopplar på ett ESD-handledsband och skiftar grafikkort. Starta datorn och installera programvaran med drivrutiner från skivan > ställ in skärmupplösningar etc. och starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har ett nytt problem uppstått. Kortet verkar fungera, men i asus smartdoctor går det inte att se några spänningsuppgifter. Programmet ska övervaka spänning, temperatur och varvtal på fläktarna. Men just spänningsövervakningen är avstängd och rutan man ska kunna kryssa i är grå.

 

Är det så att just detta är avstängt på gtx 570 eller är det något fel?

Jag tänkte att det kan bero på att kortet får för lite ström, men då borde ju smartdoctor säga ifrån, men istället säger det att mitt kort fungerar OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är problem att kortets spänningsmatning som gör att den funktionen är utgråad.

Drivrutin eller att Smartdoctor och GamerOSD kanske är gamla versioner eller installerade i fel ordning. Dessutom kan det vara bra att högerklicka och välja "Kör som Administratör" vid programinstallationerna och installation av drivrutinerna (gäller Windows 7).

 

Men jag vet faktiskt inte vad det kan bero på. Asus Smart Doctor används väl också för att överklocka kortet och då justerar man bl.a. spänningar och för att detta skall kunna göras så antar jag att dessa funktioner skall låsas upp.

 

Skall du inte syssla med överklockning av ditt nya Asus GTX 570, så skall du heller inte försöka låsa upp dessa funktioner, men jag gissar nu bara, som sagt jag vet inte vad som gör att funktionen är utgråad.

 

Vad står det i manualen till kortet och programmet Smart Doctor, borde finnas pdf-filer på CD-skivan i en katalog där. Ta och kolla detta samt vad som skall installeras, i vilken ordning.

 

Men för att nu vara på säkra sidan, till att börja med, exakt vilket grafikkort pratar vi om?

Är det detta?

ASUS GTX570 DirectCU II ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5

Eller

ASUS GTX570 ENGTX570/2DI/1280MD5

Eller inget av ovanstånde?

 

Under Download fliken så finner du följande:

Senaste Smart Doctor ver. för båda korten: ASUS Smart Doctor version 5.72

Samt

GamerOSD V3.07.0419 (som måste vara installerad för att Smart doctor skall fungera)

Samt

VGA drivrutinen Version 267.85

 

Det står också följande:

Citat:

 

Smart Doctor provides 3 major features:

1. VGA card information and running status for GPU temperature, GPU fan speed(optional) and so on.

2. Overclocking feature.

3. GPU temperature detection.

If your VGA card supports Smart Doctor, after the installation of Smart Doctor (Don't forget to install VGA driver and ASUS GamerOSD), you will have both 3 features.

 

Men kolla först vilken version du har installerad av programmen, kan ju vara att dessa är nyare på din skiva än på ASUS webbplats (ja det händer faktiskt) innan du hämtar dessa versioner.

 

Sedan har ASUS speciella forum för alla sina produkter och här är det för ditt kort:

ASUSTeK Forum > Graphic Card > ENGTX570 Series

Där kan du också kolla om det är någon som har haft samma problem.

 

Annars kan du ställa en fråga till ASUS support, bara att skapa ett konto, registrera ditt kort och serie nr.och inköpsställe så är det gratis att ställa frågor och dom ger ganska snabba svar, typ nån dag bara: http://vip.asus.com/...e/techserv.aspx

All konversation på engelska dock.

 

När du skapat ett konto på ASUS VIP Member så går du vidare och registrerar din produkt och sedan är du automatiskt VIP medlem på ASUS forumet också.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är det här kortet jag har:

http://www.asus.com/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/ENGTX570_DCII2DIS1280MD5/#download

 

Det är faktiskt så att drivrutinerna för både Smartdoctor och GamerOSD är nyare på skivan än på ASUS hemsida.

 

På ASUS forum för GTX 570 rekommenderas att testa med äldre versioner av Smartdoctor. Jag har gjort det men det hjälpte inte heller.

Jag har inte varit i kontakt med ASUS support ännu.

 

Något jag funderat på är om mitt moderkort inte stödjer spänningsövervakning.

Jag håller på att uppgradera datorn och budgeten är liten. Jag började med grafikkortet och resten av datorn är fyra år gammal.

 

moderkort: ASUS M2N32-SLI Deluxe

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+

ram: 4GB DDR2

nätagg: Silver Power 600W

OP: winXP sp3 32-bit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där SmartDoctor är ju heller inte helt nödvändigt, påverkar om möjligt prestandan negativt.

Jag läste på Asus forumet och SmartDoctor skannar av grafikkortet tror jag var 5:e sekund eller nåt och då sjunker FPS en del just då, folk klagar på att det blir kort lagg i spelen orsakade av SmartDoctor och det gäller tydligen alla grafikkort med SmartDoctor även ASUS HD serien.

 

Är allting schysst i övrigt, så kan du inaktivera eller avinstallera SmartDoctor om du skulle märka samma fenomen, tydligen många som gjort detta. Programmet behövs inte för att kortet skall fungera.

 

Senaste grafikkorts-drivrutinen hittar du på Geforce sida: http://uk.geforce.com/drivers

Eller direktlänk på nVidia för ditt kort och Windows XP GeForce 285.58 Driver (nyare än på Asus sida) 126MB http://www.nvidia.co.uk/object/winxp-285.58-whql-driver-uk.html

 

Manualen till nVidias kontrollpanel http://uk.download.nvidia.com/Windows/285.58/285.58-NVIDIA-Control-Panel-Quick-Start-Guide.pdf

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har jag genom andra program fått fram följande spänningar och undrar om de är normala:

 

Vcore: 1,025 V

 

VDDC: 0,9130 V

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Flyfisherman

UrsusH - jag har brutit ur ditt inlägg till en egen tråd som du hittar här: //eforum.idg.se/topic/333866-strommatning-till-grafikkort-vad-behovs/

 

Mvh Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...