Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Truecrypt + formatering


Mikaoj

Rekommendera Poster

Jag har 3 st HDD i min dator för närvarande, och igår bestämde jag mig för att leka runt lite med Truecrypt.

Så jag krypterade D: och S: (dvs alla diskar utom C:) till problemet hör att jag hade ett antal program installerade på D:\Program. Och som ni förhoppningsvis känner till så kommer således inte D: att finnas kvar efter krypteringen utan den kan man mounta i valfri Enhetsbeteckning utom de som reda är upptagna. Detta medförde att mitt "gamla" D: fick enhetsbeteckningen E: och därmed tappade alla program sökvägen m.m. eftersom den refererar till D:\Program.

 

Så jag avinstallerade så gott jag kunde alla program som tillhörde D:\Program dock är vissa tjuriga och refererar till att de inte hittar filerna på D:\Program och därmed inte kan avsintalleras. Så jag använde "Shift+del" på de program som låg kvar. Och nu kan jag inte installera alla program korrekt igen för att den hävdar att det finns filer kvar och att programmen inte installeras korrekt osv.

 

Så nu tänkte jag sopa rent C: och sedan installera alla program där i stället för under en krypterad disk.

 

Till problemet hör att jag har Truecrypt-programmet installerat på C:\Program.

Så om jag formaterar C: så försvinner ju även Truecrypt-programmet.

Vad jag då undrar över är om mina krypterade HDDs kommer gå att låsas upp genom att hämta hem en ny installationsfil och installera Truecrypt på C: igen och köra det som vanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det kan nt låsas upp, du kan ta bort programmet då kommer du inte åt krypterade enheter, och du kan installera det igen utan problem. så länge du nt väljer att avkryptera enheterna helt och hållet, men då är det fortfarande du som låser upp allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...