Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ALLTID seeeg med Blocket


braha

Rekommendera Poster

Acer aspire one

Windows XP

Firefox

AVG Free

I somras gjordes hel omstart från fabriksscratch av datakunnig polare.

Har inte sen nyinköpet provat porr eller andra skumsidor

 

Anledningen till denna tråd är:

Att titta på ett dygns annonser på Blocket, 6-7 kategorier, och clicka fram ett antal intressanta objekt från dessa, tar 2-3 timmar. Det borde kunna göras under 30 min.

 

Har äntligen upptäckt varför datorn är så seeg.

När jag öppnat en hemsida, lägger jag ner den på blå raden för att snabbt kunna gå in där jag slutade. Det kan i värsta fall bli 15-20 st, men oftast 5-6 st. Om Blocket är med, påverkas även vilken annan sida som helst när jag tittar på den och blir seg.

Hårddisken arbetar hårt och dioden slocknar 1/10 sek varje sekund

Om jag har flera Blocket (med ex olika annonser) där nere, blir datorn så seg att det tar ett antal minuter för ett fullbordat click.

Försöker jag dessutom sätta in annons och Filhämtaren kommer upp för bilden, hinner jag inte mer den dagen. Oftast låser sig datorn, inga reaktioner oavsett clickande här o där, utan jag får till slut göra en våldavstängning av datorn.

Däremot - om inte Blocket-annonser är med i datorn, utan bara "Sätt in annons", så går allt sekundsnabbt. (Då är ingen reklam med!)

Notera: Annan adress för hemsidan "Lägg in annons" på Blocket

Dvs.: Blocket-annonser inkl allt bihang såsom företagsreklam mm mm, innehåller något som påverkar min dator högst märkbart.

Jag har med uteslutningsmetoden under en längre tid konstaterat att:

Oavsett antal övriga sidor på blå raden styr Blocket-annonser-sidan hastigheten på datorn, dvs den sida jag tittar på.

Eftersom det BARA är Blocket som ger problem, tror jag inte någon datainställning kan blockera SPECIFIKT denna sidas elände. (Eller?) Vill inte göra något som ev negativt kan påverka andra sidor!!

 

Många tittar på Blocket.

Många klagar på seg dator

Eftersom min dator bevisligen fungerar bra för alla andra hemsidor

är min fråga inte om vilka fel jag gör.

Den stora frågan är:

VAD INNEHÅLLER BLOCKET SOM STYR SÅ STARKT?????

 

Jag är gravt okunnig inom data, men ni som kan - gör en Uppdrag granskning av Blocket

Jag (och kanske andra) vill gärna veta...

 

Bidde lite långt det här, men vill ge bra detaljbild av eländet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Flash aktivt i webbläsaren? I tex den version av Firefox jag kör,

http://ftp.sunet.se/pub/www/clients/mozilla.org/firefox/releases/3.6.23/win32/sv-SE/Firefox%20Setup%203.6.23.exe

 

Verktyg,

Tillägg

bläddra dig fram till och klicka på raden Shockwave Flash

då kommer det upp en knapp Inaktivera

Klicka på den knappen och kolla att knappen efter klicket heter Aktivera

Annars blir det att klicka "längre" så datorn verkligen fattar att du vill inaktivera.

 

Att inaktivera Flash brukar göra underverk på hastigheten vid surfning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med Inaktiverat (Shockwave Flash)

Ingen märkbar skillnad i hastighet

Däremot när jag kollat Smhi lokalväder 10-dygn diagram så har detta försvunnit. Visar Adobe flash inaktiverat

Antar detta påverkar även annat på negativt sätt

Går tillbaka till Aktiverat läge

Tack ändå, väntar på nya förslag...

Men - som ovan - eftersom datorn fungerar perfekt, UTOM när Blocket är med, MÅSTE det ju vara något i dess innehåll som felar. Inga problem med någon annan sida!!

( Det borde finnas en ruta att klicka av/på, där man väljer att se reklam o annan onödig info - eller inte. Uppfinn denna, tack!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt nöjd med Firefox sen flera år. Vill inte byta. Orkar inte lära om. Ska fungera även på Blocket.

Min dator tar emot mängder med data från olika leverantörer (siter). Den hanterar detta utmärkt.

Blocket levererar däremot något i sin mängd, som inte borde finnas där, eftersom det är den enda sida som orsakar problem.

 

Min enkla felsöknings/uteslutningsmetod säger mig att om jag får en dålig vara, så är det inte jag som måste ändra mig för att kunna använda den, det är leverantören som har en bristfällig produkt. Okunniga jag kan inte dissekera Blockets innehåll för att visa den felaktiga detaljen.

Men ni som är datafreaks borde kunna...

 

Sade han med den drucknes envishet (men jag vet att jag har rätt)

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt nöjd med Firefox sen flera år. Vill inte byta. Orkar inte lära om. Ska fungera även på Blocket.

Min dator tar emot mängder med data från olika leverantörer (siter). Den hanterar detta utmärkt.

Blocket levererar däremot något i sin mängd, som inte borde finnas där, eftersom det är den enda sida som orsakar problem.

 

Min enkla felsöknings/uteslutningsmetod säger mig att om jag får en dålig vara, så är det inte jag som måste ändra mig för att kunna använda den, det är leverantören som har en bristfällig produkt. Okunniga jag kan inte dissekera Blockets innehåll för att visa den felaktiga detaljen.

Men ni som är datafreaks borde kunna...

 

Sade han med den drucknes envishet (men jag vet att jag har rätt)

 

Eller?

 

Så du har alltså testat med IExplorer, så du vet att det är exakt samma fel även där?

Har du tömt cachen i IExplorer?

Har du testat någon annan webbläsare, och sett att dom uppför sig likadant?

 

Har du uppdaterat FF till senaste version som är 8.0?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickade just fram 10-15 flikar med olika Blocket-annonser och jag märker inte att datorn skulle jobba mer på något sätt, CPU-användningen är lika låg som vanligt och hårddisken jobbar inte.

 

Jag har Firefox 3.6.24 och tillägget NoScript som på Blocket stoppar diverse objekt som kommer från klart.se och som tydligen anropas av Blocket. Jag har även en hosts-fil som stoppar många vanliga annonser, alltså inte de som personer lägger ut på Blocket men sådana som kommer från olika annonsnätverk. Tillägget Adblock Plus gör väl ungefär samma sak. Om nu det förekommer den typen av annonser på Blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har alltså testat med IExplorer, så du vet att det är exakt samma fel även där?

Har du tömt cachen i IExplorer?

Har du testat någon annan webbläsare, och sett att dom uppför sig likadant?

 

Har du uppdaterat FF till senaste version som är 8.0?

 

1 och 2. ??? (läs min text)

3. Nej, kan inte och ska inte behövas.

4. Fortsätter med Firefox 3.6.24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickade just fram 10-15 flikar med olika Blocket-annonser och jag märker inte att datorn skulle jobba mer på något sätt, CPU-användningen är lika låg som vanligt och hårddisken jobbar inte.

 

Jag har Firefox 3.6.24 och tillägget NoScript som på Blocket stoppar diverse objekt som kommer från klart.se och som tydligen anropas av Blocket. Jag har även en hosts-fil som stoppar många vanliga annonser, alltså inte de som personer lägger ut på Blocket men sådana som kommer från olika annonsnätverk. Tillägget Adblock Plus gör väl ungefär samma sak. Om nu det förekommer den typen av annonser på Blocket.

 

NoScript ???

hosts-fil ???

Adblock Plus ???

 

Förslag 1. Vi byter datorer

Förslag 2. Du fixar fysiskt min dator. Jag åker till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 och 2. ??? (läs min text)

3. Nej, kan inte och ska inte behövas.

4. Fortsätter med Firefox 3.6.24

 

Det är bara frågor för att kunna utesluta om det är något i webbläsaren som hindrar.

 

Varför kan du inte testa en annan webbläsare, och varför vill du inte kunna utesluta att det kan vara något i Firefox som "bråkar".

 

Varför inte uppdatera till nyare version i FF, problemet kanske försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer aspire one

Windows XP

Firefox

AVG Free

 

Har äntligen upptäckt varför datorn är så seeg.

När jag öppnat en hemsida, lägger jag ner den på blå raden för att snabbt kunna gå in där jag slutade. Det kan i värsta fall bli 15-20 st, men oftast 5-6 st. Om Blocket är med, påverkas även vilken annan sida som helst när jag tittar på den och blir seg.

 

 

Varför öppnar du en massa fönster istället för att använda flikar? Blir det samma sak om du använder flikar? Själv har jag aldrig märkt några problem med blocket. Inte med 3.6..... eler med 8.0 som jag har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoScript ???

hosts-fil ???

Adblock Plus ???

 

Förslag 1. Vi byter datorer

Förslag 2. Du fixar fysiskt min dator. Jag åker till dig.

NoScript och Adblock Plus är två tillägg som man kan installera i Firefox:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/noscript/

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/adblock-plus/?src=search

 

Jag fixar inte datorer fysiskt gratis och jag har förstås en massa på min dator som jag inte vill bli av med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Firefox

Redigera

Inställningar

Flikar

 

Klicka i

Öppna nya flikar istället för nya fönster

och

Visa alltid flikfältet

 

och inget annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />NoScript och Adblock Plus är två tillägg som man kan installera i Firefox:<br /><a href='https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/noscript/' class='bbc_url' title='Extern länk' rel='nofollow external'>https://addons.mozil...addon/noscript/</a><br /><a href='https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/adblock-plus/?src=search' class='bbc_url' title='Extern länk' rel='nofollow external'>https://addons.mozil...lus/?src=search</a><br /><br />Jag fixar inte datorer fysiskt gratis och jag har förstås en massa på min dator som jag inte vill bli av med.<br />
<br /><br /><br /><br /><br />Tack Cecilia för dom röda raderna med "addons"!!!<br />När jag äntligen lyckats få in dom i apparaten, blev den som en raket på Blocket.<br />Hiskeligt vad mycket dynga dom måste ha på sin sida, ujujuj.<br />(Du skulle kunna få en fysisk puss för detta, och ändå få behålla din dator...)<br /><br />Tack även jannejanne för manualen.<br />Den var till hjälp för den osäkre.<br />Ska prova med flikar i fortsättningen<br /><br />Tack oxå till övr läsare o skrivare från en dataklant.<br /><br />Som iallafall undrar: Varför var det bara Blocket som jävlades för mig. Har väl av nyfikenhet o intresse tittat på 100-tals olika hemsidor under åren, men aldrig stött på detta seg-problem hos dessa.<br /><br />Ni får ha det så bra, tills jag drabbar er med något nytt elände...

 

O det tog inte lång stund.

Nu kollade jag på Smhi för att se väderkartan. Fungerar inte. Får inte fram favoritort eller diagram heller.

Dessutom kan jag inte logga ut från den här sidan, eftersom det ligger en stor ruta med bl a Min profil som döljer Logga ut.

 

Eländet har bytt plats

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du tala om för NoScript att du vill godkänna script mm på smhi.se och eforum.idg.se. Det gör du genom att högerklicka på NoScripts ikon nederst i Firefox-fönstret och välja "Tillåt smhi.se" resp. "eforum.idg.se". Ikonen är en blå mask med röd ring och streck över, se https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/noscript/

 

Om engelska går bra för dig finns mycket information om hur NoScript fungerar i dess FAQ: http://noscript.net/faq

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...