Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beräkna valuta/Valutakod i vilkorsstyrd formatering


Martassen

Rekommendera Poster

Funkar inte riktigt. När jag cäxlar med raioknapparna är euron kvar.

Hur får jag den att räkna om? Se bifogad fil

Mmh, samma problem som i tråden jag länkade till ovan med andra ord. Jag blir konfunderad. Filen jag lade upp ovan fungerar utmärkt för mig med Excel 2010.

Vilken version av Excel? Kanske ska knata till andra datorn och testa med Excel 2007...

 

Går det att få siffrorna i akolumnen att räknas om till euro och sek genom trycka på radioknapparna?

Nja, du måste ha en formel någonstans. Som sagt, dina prisdata på en plats, en växlingskurs i annan cell och en formel som räknar om beroende på valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade på en dator med Excel 2007 nu. Där buggar det, där räknas inte talformatet om som det ska när cellen ändras av en kontroll.

Om bladet räknas om av någon annan anledning kan plötsligt villkorsformatet slå in.

Det intressanta är att om man även sätter regeln till att färglägga cellen när villkoret slår in, då fungerar färgen men inte talformatet.

 

En bugg helt enkelt och jag skulle nog främst råda att inte försöka nyttja denna funktion i Excel 2007 med andra ord. Vill man prompt ha olika valutaformat i cellerna får man nog ta till funktionen Text som kan formatera det som man vill..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändrar valutan via radioknapparna funkar det inte riktigt. Men när jag ändrar på siffran där uppe så ändras det. Har det nåt med uppdatering av göra?

 

Läste tråden du visa. Nån form av uppdateringsmakro?

 

Se bifogad fil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog ihop två aktiva trådar där vi pratar om samma sak. Hoppas ni båda godtar detta förfarande.

 

Ni frågar båda om sätt att nå samma mål men inte använda villkorsstyrda formateringen som buggar i Excel 2007.

 

Mitt vanliga råd är att om det går att lösa med funktion i Excel bör man använda denna funktion och inte börja snegla på VBA-kod. Alternativet som står till buds är att använda funktionen TEXT som kan formatera ett tal till text givet samma regler som används i normala formateringen.

 

Som i exemplet i inlägg fyra i denna tråd

 

=TEXT(SUMMA(M4:M7);OM(F3=1;"# ##0,00 kr";"# ##0,00\ [$€-1]"))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog ihop två aktiva trådar där vi pratar om samma sak. Hoppas ni båda godtar detta förfarande.

 

Ni frågar båda om sätt att nå samma mål men inte använda villkorsstyrda formateringen som buggar i Excel 2007.

 

Mitt vanliga råd är att om det går att lösa med funktion i Excel bör man använda denna funktion och inte börja snegla på VBA-kod. Alternativet som står till buds är att använda funktionen TEXT som kan formatera ett tal till text givet samma regler som används i normala formateringen.

 

Som i exemplet i inlägg fyra i denna tråd

 

=TEXT(SUMMA(M4:M7);OM(F3=1;"# ##0,00 kr";"# ##0,00\ [$€-1]"))

 

Hur infogar jag min om-funktion i den formeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Fungerar den filen som den ska för dig? Slår villkorsformatet igenom när du gör en beräkning i samband med växlingen av valuta?

 

Bra isåfall, då har du funnit en väg runt. Jag sitter med Excel 2010 så alla exempel i denna tråd fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp formatet växlas som det ska med radioknapparna när jag öppnar 2010. i 2007 funkade inte radioknapparna.

 

Tror jag kanske ska ändra till =OM($D$1=2;A2*$C$3;A2)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Fungerar den filen som den ska för dig? Slår villkorsformatet igenom när du gör en beräkning i samband med växlingen av valuta?

 

Bra isåfall, då har du funnit en väg runt. Jag sitter med Excel 2010 så alla exempel i denna tråd fungerar...

 

 

Vet inte riktigt vem du svarar, men för mig fungerar ditt exempel i inlägg nr 4.

Jag använder vers 2007.

Det jag inte blir klok på är hur jag skall lägga till din kodsträn i min om-funktion.

 

Jag behöver inte räkna om kursen utan jag har en cell med beloppet i SEK och en annan cell med beloppet i Eur, nu vill jag i denna tredje cell beroende på vad jag klickar på SEK eller Euro få det presenterat i resp valuta och för att göra det tydligt för användaren vilken valuta som är vald ville jag ha med valutateckning i cellen.

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, smogen, ditt svar kom in under tiden jag skrev mitt förra.

 

För att få till det med din formel måste vi vända lite på det.

Något i stil med

=OM(D1=1;TEXT(C10;"# ##0,00 kr");TEXT(E10; "# ##0,00\ [$€-1]"))

om då ditt villkor finns i D1, ditt kronvärde i C10 och Eurovärde i E10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, smogen, ditt svar kom in under tiden jag skrev mitt förra.

 

För att få till det med din formel måste vi vända lite på det.

Något i stil med

=OM(D1=1;TEXT(C10;"# ##0,00 kr");TEXT(E10; "# ##0,00\ [$€-1]"))

om då ditt villkor finns i D1, ditt kronvärde i C10 och Eurovärde i E10.

 

 

Hej igen

 

Ovanstående formel fungerar alldeles utmärkt, om jag nu vill växla mellan SEK och Euro så finns det ju tecken för det på tangentbordet, men om jag vill visa SEK och Polska sloty, kan man få in det tecknet slutet på formeln, alternatvit kan man ju ange PLN istället för Euro-tecknet, men snyggast hade ju vart att få med det med dess tecken i excel.

 

Stort tack för all hjälp hittills. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polska sloty tecknet tycks inte finnas i Excel... men om du hittar det som ASCII-tecken går det alltid att föra in, annars är det svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tecknet går ju att få fram om man väljer att formatera en cell, exempelvis såhär 10,00 zł

 

Men man kan inte få in det i formeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...