Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beräkna valuta/Valutakod i vilkorsstyrd formatering


Martassen

Rekommendera Poster

Hur gör man i Excel om man vill ha en knapp eller liknande för att växla valuta. Exempelvis svenska kronor och euro. Väljer man "Euro" så ska valutan räknas om. Väljer jag Svenska kronor så ska valutan räknas om.

 

Har en kollega som undrar. Tacksam för enkelt exempel hur man kan göra en sån grej.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är om du kan acceptera att ha en kolumn med priset i svenska kronor och en med priset euro. Varför krångla till det mer än så?

 

Iofs behöver det inte vara svårare än att du

  1. Har en tabell med dina priser i, givna i endera valutan
  2. Har en växlingsknapp/kryssruta/två radioknappar som är länkad till en cell.
  3. Har en cell där du har din växlingskurs
  4. och till slut en formel som baserat på värdet från knappen, baserat på värdet i cellen, ger priset direkt eller räknar om det till Euro.

Typ = "pris i prislista" *OM(A1;"Växlingskurs";1)

där då texterna byts mot... vad du nu har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är ok.

 

Jag ska alltså ha 2 kolumner. En som visar beloppen i Euro och en i Sek.

Jag vet hur jag gör radioknappar och det där men hur jag kopplar dom med formler får jag inte riktigt funka. Jag vill ha en bockruta för Euro och en för Sek.

Klickar jag i Euro ska beloppen räknas om till Euro. Klickar jag i Sek ska beloppen räknas om till Sek.

 

Om du vill får du gärna göra ett litet litet enkelt exempel i ett excelark så jag vet hur jag gör kopplingar och formlerna :-). Jättesnällt isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bok1.xlsxHej

Hur får jag SEK resp Euro tecken i cell G18 när respektive valuta är vald i mitt bifogade exempel. Som det är nu så står eurotecknet kvar även när jag väljer SEK och min vilkorsstyrda formatering gäller inte längre.

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får sätta ett grundformat i kronor på cellen. Eller lägga till ett fall till i villkorsstyrningen.

 

 

ed: nu går det att förstå vad jag skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska krypa till korset. Vette tusan hur jag kunde glömma.

 

Se denna tråd:

//eforum.idg.se/topic/332982-valutakod-i-vilkorsstyrd-formatering/

går ju att ordna med villkorsstyrda formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops, jag kan inte skriva.

 

ja, antingen sätter du ett grundformat på cellen. När villkoret i din formatering slår in ersätts detta med det i formateringen, annars används formatet på cellen.

 

Alternativt, om du har behov av fler format lägg till en regel i villkorsformateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har provat detta men får det inte att fungera.

1 Satt SEK som grundformat på cellen, men så fort jag tryckt på Euro så tar euro-tecknet över och står kvar även när jag väljer SEK

2 Har tidigare provat med en vilkorsstyrd regel för SEK, med det resulterar i att, är Euro valt så ändrar det sig till SEK när jag byter till SEK och sedan ligger SEK kvar ovasett vilken valuta jag väljer.

Se bifogad fil.

Bok1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men gör inte detta blad exakt det du vill?

 

Cell g18 ändras mellan att visa kronor och euro baserat på din radioknapp. Precis som du vill.

 

Testa denna bok, skriv värdet ett (1) i cell d1.

Bok3.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Din fil fungerar om jag skriver som du säger, det gör även min fil om jag ändrar värdet i G3 manuellt till 1 eller 2, men klickar jag på knapparna så slutar det att fungera, i vart fall hos mig...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiskt.

 

vi testar denna bok med VBA och Formulär kontroller då.

 

Frågan är om du kanske ska reparerar din installation av Excel eller vad det är som sker. Du kan alltid testa registrerar om Excel och dess komponenter, se

http://support.micro...om/kb/291288/sv

för de växlar du ska använda vid start

Kör först /unregserver och sedan /regserver

Skadar inte.

Bok3.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, testade din fil, men samma fel i den hos mig, jag läser igenom det länk du hänvisade till och provar det och återkommer med besked om hur det gått.

Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har nu provat ditt förslag med växlarna, men dels upplever jag ingen skillnad när jag kör dem, kanske man inte gör, men det blir inte heller någon skillnad i betendet på Excel, tyvärr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiskt...

 

Vilken version av Excel? Vi kan säga som så, det ska fungera, något är galet. Du har inte en annan dator i närheten som du kan testa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel 2007 är jag använder, jo jag vet en till här på jobbet som har 2007 installerad, ska kolla på den.

Under tiden har jag satt igång en reparera process av hela office-installationen.

Provar dessa alternativ och återkommer.

 

Känns ju bra att jag är rätt ute i mitt tänk, nu ska vi bara få Excel att "tänka" på rätt sätt också

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det jag menade var att du kan få in även formatet i cellerna på enkelt sätt. Räkna om värdet via formler och anpassa formatet så att det visas i SEK eller Euro redan i tabellen.

 

 

Fast inser nu varför jag missade det, detta är ju en del av Excel 2007 eller senare. Om du har tidigare version av Excel fungerar det icke.

PrisExempel-2.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har nu provat igen på min dator efter reparationsprocess av Office-installationen samt även provat på en annan dator, tyvärr så fungerar det inte någonstans som det ska. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte riktigt. När jag cäxlar med raioknapparna är euron kvar.

Hur får jag den att räkna om? Se bifogad fil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får den inte ens att byta format med radioknapparna.

 

har lagt in villkorsstyrd formatering och euro där i men det funkar ju inte.

Vad gör jag för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...