Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten går jämt


Pelirally

Rekommendera Poster

På senare tid har fläkten slutat att varva ner.

Den går på typ halvfart hela tiden. Även om datorn bara står "sysslolös".post-49900-0-45798300-1321543615_thumb.jpg

Så här upptagen lät den endast vid extrahering av stora rar-filer eller vid bränning av img-filer.

 

Tempen ligger enl HD Tune 2.55 på 42-43 grader C

 

[log]HD Tune: SAMSUNG HM100JC Health

 

ID Current Worst ThresholdData Status

(01) Raw Read Error Rate 100 100 51 0 Ok

(03) Spin Up Time 100 100 25 3008 Ok

(04) Start/Stop Count 96 96 0 4462 Ok

(05) Reallocated Sector Count 253 253 10 0 Ok

(07) Seek Error Rate 253 253 0 0 Ok

(08) Seek Time Performance 253 253 0 0 Ok

(09) Power On Hours Count 99 99 0 1059372 Ok

(0A) Spin Retry Count 253 253 0 0 Ok

(0C) Power Cycle Count 98 98 0 2297 Ok

(BF) G-sense Error Rate 96 96 0 47785 Ok

(C0) Power Off Retract Count 253 253 0 0 Ok

(C2) Temperature 109 82 0 43 Ok

(C3) Hardware ECC Recovered 100 100 0 419980 Ok

(C4) Reallocated Event Count 253 253 0 0 Ok

(C5) Current Pending Sector 253 100 0 0 Ok

(C6) Offline Uncorrectable 253 253 0 0 Ok

(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok

(C8) Write Error Rate 100 100 0 0 Ok

(C9) TA Counter Detected 253 253 0 0 Ok

(DF) Load/Unload Retry Count 100 100 0 8 Ok

(E1) Load/Unload Cycle Count 50 50 0 514191 Ok

(FF) (unknown attribute) 253 100 0 0 Ok

 

Power On Time : 1059372

Health Status : Ok

[/log]

[log]HD Tune: SAMSUNG HM100JC Information

 

Firmware version : YN100-12

Serial number : S0CFJQSP500310

Capacity : 93.2 GB (~100.0 GB)

Buffer size : 8192 KB

Standard : ATA/ATAPI-7

Supported mode : UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)

Current mode : UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)

 

S.M.A.R.T : yes

48-bit Address : yes

Read Look-Ahead : yes

Write Cache : yes

Host Protected Area : yes

Device Configuration Overlay : yes

Automatic Acoustic Management: yes

Power Management : yes

Advanced Power Management : yes

Power-up in Standby : no

Security Mode : yes

Firmware Upgradable : yes

 

Partition : 1

Drive letter : C:\

Label :

Capacity : 39997 MB

Usage : 72.87%

Type : NTFS

Bootable : Yes

 

Partition : 2

Drive letter : D:\

Label :

Capacity : 55388 MB

Usage : 54.08%

Type : NTFS

Bootable : No

 

[/log]

 

Jag har skruvat upp datorn och kollat så inga dammråttor täppt till nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag hade ett likartat problem på en gammal laptop och fick rådet att "tokspruta" med tryckluft på burk (clas ohlsson)rakt in i inluftsgallret samtidigt som jag hade skruvat bort alla lock som satt på undersidan, och det funkade faktiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du kan inte använda HD Tune för att kontrollera processorn och fläktar. 42 grader är hårddisktempen. Ladda ner HW-Monitor och posta resultaten.

Precis bara HD temp, ville bara ge en fingervisning om vad som försegicks ombord.

Nu är ju tempen 55-58 grader typ konstant.

Borde den inte vara lägre då jag inte gör nåt på den?

post-49900-0-50330200-1321548181_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har CPU lossnat , det är ett vanligt problem som man inte märker.

Det måste jag säga att jag aldrig varit med om eller hört talas om, försåvitt att inte låsbygeln som håller processorn på plats inte har blivit fastlåst vid monteringen av processorn och då skulle datorn inte fungera någon längre stund.

Förresten det är en laptop och där sitter processorn ibland på ett annat sätt, ej i sockel.

 

Till TS: vad får du temperaturer om du har HWMonitor igång i bakgrunden och startar något krävande program och sedan läser av på Max vilka temperaturer den då fått?

 

Fast 58 i idle, utan att du gör något speciellt låter mycket.

Och du har datorn på ett fast underlag?

 

Damm som sätter igen luftkanaler och kylflänsar så inte fläkten orkar blåsa luft genom dessa kylflänsar kan mycket väl vara orsaken, men på en laptop är det ibland inte helt enkelt att rengöra dessa.

Det mesta tyder på detta eftersom fläkten som är temperaturstyrd inte varvar ned.

 

Mvh

 

[Edit] Vad är det för fabrikat och modellbeteckning?

Finns det instruktioner i manualen för rengöring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat och modellbeteckning?

Finns det instruktioner i manualen för rengöring?

FSC Amilo A3667G

Rengjord - Ja, blås-pensel (sån där man har till kameraoptik & dammsugning

 

Startade vlc och wmp med varsin film, körde SuperAntispywareScan och Avira System scan samtidigt som jag packade upp en rarad img-fil.

Då hoppade tempen upp till 91-92 och höll sig där till rarandet avslutats. Då sjönk tempen till runt 80.

Efter att skanningarna och mediaspelarna stängts och bara Firefox 8.8 och MS Outlook 2003 är igång går temp ner till nuvarande 56.

Vad säger listan om igångvarande processer?

Måste allt detta vara på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har du aldrig hört talas om det, ifall med bygel tänker man inte så långt.

Kopplingarna är ju intakta så CPU:n kan hänga fritt i flera år och uppvisa problem

som beskrivet. Laptop inget undantag är det loss så samma problem.

Du säger att du aldrig hört talas om fenomenet, OK har man felet skrotar man datorn

utan att kolla upp.

Du är ett tydligt bevis !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har CPU lossnat , det är ett vanligt problem som man inte märker.

 

Har inte heller hört talas om det här, min bygel sitter i alla fall så hårt att jag knappt kunde få dit den. Ser inte hur min processor skulle kunna röra sig en nano millimeter. Vet dock inte hur hårt processorer i märkesdatorer sitter men jag antar att dom sitter åt hårt dom med.

 

Över 90 grader på processorn var ju rätt varmt. Kanske kylpastan som har blivit gammal och dålig. Om du har en stationär dator så skulle du kunna byta ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpastan kan jag ju byta om det nu skulle krävas, även fast jag har en laptop. Pastan byttes i samband med hardware upgrade 2007-11-28

 

Simkort: Vilken onödigt hård ton du har.

 

Nu är tempen nere i 32 grader men fläkten har samma speed som förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelirally - 32grader är ju det normala, men dom tidigare temperaturerna är ju åt skogen för heta 80-90 grader.

 

Rengjord - Ja, blås-pensel (sån där man har till kameraoptik & dammsugning

Det räcker nog inte, har du testat med en sån där tryckluft på burk, finns hos dom flesta elektronik och datorbutiker ex. Kjell & Company och brukar kosta under 100-lappen.

 

Men då måste du ta bort alla strömmatning inkl. batteriet och försöka öppna upp så du kommer åt att rengöra luftkanalerna och kylflänsar etc. som ev. är igentäppta med damm.

 

Se lite tips i den här tråden: http://eforum.idg.se...07#entry1544607

 

Samt ett bildexempel på hur kylaren kan se ut i detta inlägg: http://eforum.idg.se...ost__p__1557491

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har du aldrig hört talas om det, ifall med bygel tänker man inte så långt.

Kopplingarna är ju intakta så CPU:n kan hänga fritt i flera år och uppvisa problem

som beskrivet. Laptop inget undantag är det loss så samma problem.

Du säger att du aldrig hört talas om fenomenet, OK har man felet skrotar man datorn

utan att kolla upp.

Du är ett tydligt bevis !!!

Bevis på vad?

För tydlighetens skull vill jag informera om Eforums regler och då i synnerhet regel: 1, 2 och 7 http://eforum.idg.se...tion=boardrules

 

Kopplingarna är ju intakta så CPU:n kan hänga fritt i flera år och uppvisa problem

som beskrivet.

Vad menar du med detta?

 

CPU=Central Processor Unit =Processorn

Men du tänker kanske på kylaren som sitter ovanpå CPU:n?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fly:

Jag tog isär fläktpaketet.

Luftkanalerna och kylflänsarna är helt dammfria.

Vad som däremot ser tvivelaktigt ut är pastan mellan kopparn och processorn. Det är gråsvart och ser ut som moly-fett. Mängden är ringa och det pyttelilla överflödet som pressats utanför processorns kanter skrapade jag ihop och lade som en droppe i mitten innan jag återmonterade alltsammans.

Dels också det där modellera-liknande (vitt och lila) som sitter mellan kopparn och grafik-kortets fem fyrkanter (fyra mindre och en lite större liknande processorer)

Det var felmonterat och täckte inte helt delarna som det är tänkt.

Jag försökte kavla och klippa till det och återmonterade så gott det gick. Men jag behöver antagligen gå till en verkstad och få riktiga grejor.

 

Temp at idle är nu endast 34-37 när jag skriver det här.

 

Men det som jag tycker är så underligt är att fläkten fortfarande går på mer än halvfart.

Kan det vara fläktstyrningen som falerat, för fastän tempen steg till 90 ökade inte fläkthastigheten nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad som däremot ser tvivelaktigt ut är pastan mellan kopparn och processorn. Det är gråsvart och ser ut som moly-fett. Mängden är ringa och det pyttelilla överflödet som pressats utanför processorns kanter skrapade jag ihop och lade som en droppe i mitten innan jag återmonterade alltsammans.

Ja du det där är inte bra. Har du lossat på kylaren så är det bästa du kan göra att rengöra allt riktigt och sedan dit med ny pasta och vara noga med monteringen av kylaren. Ny pasta är inte dyr. Se tips i detta inlägg samt även länken i det inlägget: http://eforum.idg.se..._1#entry1553979

 

Dels också det där modellera-liknande (vitt och lila) som sitter mellan kopparn och grafik-kortets fem fyrkanter (fyra mindre och en lite större liknande processorer)

Det var felmonterat och täckte inte helt delarna som det är tänkt.

Jag försökte kavla och klippa till det och återmonterade så gott det gick. Men jag behöver antagligen gå till en verkstad och få riktiga grejor.

Ja " fyrkanter" det är nog kretsar som antagligen hör till grafikdelen och som också kräver bra kylning.

 

Det är som sagt i inlägget jag länkade till viktigt att kylpastan är applicerad på rätt sätt, alltså mängden (inget speciellt svårt med detta) och att kylplattan har riktig kontakt med ytan som skall avkylas. Det behöver inte vara helt 100% täckning, det är i regel centrum och en bit ut över ytan som är mest kritisk, men givetvis bäst med 100% täckning.

 

Här finns exempel, bara för att få en vink, på hur kylning på ett separat grafikkort går till inkl. dom speciella kretsarna som sitter på sidan av grafikprocessorn (GPU): http://extreme.idg.s...-zalman-vf3000a

Obs. att artikelförfattaren använt aceton vilket är helt fel, det skadar kretskortet och löser upp skyddslacken.

Isopropanol eller liknade som inte är lösande på samma sätt är bäst för rengöring. I översta länken en bit ned i den tråden finns tips om rengöring.

 

Men det som jag tycker är så underligt är att fläkten fortfarande går på mer än halvfart.

Kan det vara fläktstyrningen som falerat, för fastän tempen steg till 90 ökade inte fläkthastigheten nämnvärt.

Har du någon inställning i BIOS eller i ett speciellt program från tillverkaren som styr detta? Vissa laptops har ibland ett speciellt "energi och temperaturstyrningsprogram" förinstallerade och kan användas för att ändra sådana inställningar.

 

Vad säger listan om igångvarande processer?

Måste allt detta vara på?

37 processer inkl. HDTune är inget att säga om utan att ha detaljgranskat någon av dessa.

Tror inte du skall ge dig på att stänga av någon utan att veta exakt vad du gör. Det kan leda till att en annan process som är beroende av denna tjänst slutar att fungera eller att du får ett instabilt system.

Dessutom ligger CPU användning på c:a 0% alltså datorn är i Idle mode med drygt 650MB använt minne - just då - ser bra ut.

 

Mvh

 

[Edit] Kan du ta någon hyfsat skarp bild och lägga upp så vi lättare kan se och någon kanske har något råd/tips att komma med då om inte mina hjälper.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon inställning i BIOS eller i ett speciellt program från tillverkaren som styr detta? Vissa laptops har ibland ett speciellt "energi och temperaturstyrningsprogram" förinstallerade och kan användas för att ändra sådana inställningar.

 

Kan du ta någon hyfsat skarp bild...

Jo det finns den där "fläktknappen" som ska användas om jag t.ex kör på batterier.

Den försätter datorn i det du nämner så att den inte inte ska gå för fullt och kräva så mycket kylning.

Men det finns inga inställningar att jobba med. Antingen är den på eller av.

Vad ska jag ta bild på...menar du på moderkort och dess modellera/processor & pasta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bilden var mest på detta område runt processorn då (om det är något att se), men du bör som jag nämnde byta ut pastan när du lossat kylaren.

 

Ny pasta tar ett tag att brännas in och blir effektivare efter ett antal temperaturcykler, alltså normal användning av datorn under en längre tid med normala på och avstängningar. Bortåt 150-200 timmar så kan tempen sjunka med ytterligare 2-5 grader från det pastan var nyapplicerad.

 

Det brukar inte vara så bra att sätta tillbaks en kylare på gammal pasta och risken för ojämnheter och att kylaren inte får en jämn kontakt med processors kylplatta (toppen).

 

Om du dessutom "smetat på" pasta som legat runt området kan du fått alldeles för mycket pasta på. Står mer i den första länken i mitt tidigare inlägg.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat som tusan efter nån som säljer den där modelleran, men ingen verkar ha.

Det brukar ingå sheets i fläkt/kylarkit, men svårt att få tag i löst.

Vet du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpasta brukar datorbutiker ha. Nu vet jag inte vad som finns där du bor men centralt finns t ex http://www.webhallen.com/hardvara/22645-arctic_silver_5_kylpasta

Pastan har jag men det är den där modelleraliknande, som ingår i grafikkorts-kit/kylflänsblablabla som jag saknar...jag ska fixa en bild strax.

 

Nu har det dessutom tillkommit ytterligare en undring.

När vi började kolla upp det här med temperaturer med programmet CoreTemp1.0 stod att läsa: Clock: 2.0Ghz Temp 58ºC

Men nu efter ominstallation av drivers CPU, Chipset och Bios står det: Clock: 0.8Ghz Temp 41ºC :wacko:

Betyder det att jag kört överklockat utan att ha fattat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pastan har jag men det är den där modelleraliknande, som ingår i grafikkorts-kit/kylflänsblablabla som jag saknar...jag ska fixa en bild strax.

 

Det är väll samma sak, bara att det andra följer med processor fläkten. Så ta och tvätta bort allt det gamla som sitter på processorn och fläkten och sätt dit lite ny kylpasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pastan har jag men det är den där modelleraliknande, som ingår i grafikkorts-kit/kylflänsblablabla som jag saknar...jag ska fixa en bild strax.

 

Nu har det dessutom tillkommit ytterligare en undring.

När vi började kolla upp det här med temperaturer med programmet CoreTemp1.0 stod att läsa: Clock: 2.0Ghz Temp 58ºC

Men nu efter ominstallation av drivers CPU, Chipset och Bios står det: Clock: 0.8Ghz Temp 41ºC :wacko:

Betyder det att jag kört överklockat utan att ha fattat det?

Instämmer med esd. Kylpasta blir torrare och mer lik modellera med åren.

 

Måga moderna processor klockar ner sig när de inte har så mycket att göra för att spara energi och därmed värmeutveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...