Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten går jämt


Pelirally

Rekommendera Poster

Hej, Ja det var ju bra att du fått till det och det där med automatisk nedklockning är nog olika för olika laptop modeller och processorer antar jag.

 

Vid batteridrift bör den ju i alla fall gå ned själv, eller det kanske du kan ställa i nåt av verktygen?

 

Kolla också i BIOS inställningar som du kommer in i direkt innan Windows börjar ladda genom att trycka på Del eller F1, F2 lite olika på olika datorer, om det finns något där som sagt.

 

Kan bara tycka att jag har värdens bästa support.

Ja forumet är bra för dom flesta av oss, fått mycket tips själv här.:thumbsup:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Ja, vid batteridrift är det fast klockfrekvens.

Då nätadapter anslutits går den på högsta = 2.0Ghz

I BIOS finns inget att välja på utom LCD power saving av eller på.

Tack vare dej hjälper jag någon med liknande ärende en vacker dag.

Pass it forward, som vi säger i en annan gemenskap.:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag läst rätt, så är det den här processorn du har.

 

http://www.cpu-world...ML37BKX5LD.html

 

Där står Max Temp: 95°

Där står också att den är på 2000Mhz och en multiplier på x10.

 

Är det den? Vad ska du skriva in? Prova med 65° till att börja med. Är det för lågt så höj lite. Du får upp en varning om CPU:n når den temp du har skrivit in, att datorn kommer att stängas av.

 

Bra där. 65 låter bra. Jag kör på det.

Betr frekvens: Vad är det som gäller?

se bif bild. Ibland står det 800Mhz och ibland 2000Mhz.

Är det 2000 med nät agg och 800 med batteri?

post-49900-0-85274400-1321912258_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra där. 65 låter bra. Jag kör på det.

Betr frekvens: Vad är det som gäller?

se bif bild. Ibland står det 800Mhz och ibland 2000Mhz.

Är det 2000 med nät agg och 800 med batteri?

 

Ja du, det där är något jag fortfarande undrar över. Jag har sökt runt på nätet och vad jag kan se har din processor helt klart stöd för automatisk kontroll av hastigheten. Tydligen fanns det inga inställningar i bios att göra.

 

Jag hittade den här sidan om PowerNow tekniken. Kanske du kan få ut något av den.

 

http://www.cpuplanet.com/img/pdf/power_now_brief.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Jag kan tänka mig att den går ned till den lägre hastigheten om det nu är 800 vid batteridrift för att spara på strömmen - drar mer energi ju högre klockfrekvens (samt blir varmare).

 

Men även detta bör ju gå att ställa, jag menar du kanske vill arbeta med något speciellt när du kör på batteri och då ha "full kräm" så att säga - dock räcker ju då batteriet inte lika länge.

Du hade ju något program för detta tycker jag mig minnas du nämnde tidigare?

 

Även att dra ned på bildskärmsbelysningen sparar batteriet.

 

Högsta prestanda är det ju vid 2000MHz=2GHz eller därikring. Varierar naturligtvis någon % upp eller ned vad den faktiskt kör på. När processorn då belastas med något tungt vid denna frekvens så händer 3 saker:

 

1. Det går fortare att processa applikationen.

2. Det åtgår mer energi för att köra vid den frekvensen och hög belastning av CPU.

3. Till följd av detta ökar värmeutvecklingen.

 

Men ha lite koll på CPU hastigheten, är du alldeles säker på att den inte ställer ned sig själv?

 

Har nog inget mer att komma med där.

Vad står det i manualen då?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre: Tack för cpuplanet-länken.

Där står att om jag har det förinställda "Bärbar dator" schemat är klockjusteringen automatisk.

Men jag som haft schemat inställt inställt på "Alltid ansluten" har fått full kräm tills jag manuellt drar ner på frekvensen med "fläktblads-knappen"

Fast det har jag aldrig vetat om förrns nu.

:thumbsup:

 

Fly: Se ovan. Manual...hrm, den slängde jag för 4 år sen. Sorry.

(lol: vad ska jag ha den till när eForum finns)

Du har som vanligt haft rätt hela tiden.

Det tog bara lite tid att få koll på grejerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där står att om jag har det förinställda "Bärbar dator" schemat är klockjusteringen automatisk.

Men jag som haft schemat inställt inställt på "Alltid ansluten" har fått full kräm tills jag manuellt drar ner på frekvensen med "fläktblads-knappen"

Fast det har jag aldrig vetat om förrns nu.

Ja självklart är det så.

 

Slog mig aldrig men det är klart att man skall välja rätt energischema. På min känner den av själv när jag kör på nätström och går på högre inställningar och vid batteri drar den ned på det mesta som kan spara batteri inkl. släcker skärmen efter 5 min. etc. strömsparfunktion efter 10-15 min. eller vad jag nu har ställt in.

 

Ja vad bra!:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...