Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten går jämt


Pelirally

Rekommendera Poster

Här är nu i a f bilder som med önskvärd tydlighet visar att till processorn används kylpasta men till grafikkortet något annat.

Det förstår jag väl att det skulle kunna gå att använda en tub kylpasta (eller två ArcticSilver5 á 3,5 gram) för att ersätta de ca 6 gram massa som suttit där förut, men är det verkligen så man jobbar? Har fått för mig att det är toknoga med sånt här mikromekandet. Jag menar tvätta med kem bensin osv.

Okej,esd: jag ska inte ut i omloppsbana eller nåt men ändå.

Det blir lite som om bilmeken sa. "Ta lite topplockspackning. Det är väll samma sak, bara att det andra följer med vattenpumpen"

 

edit: jag hittade det till slut...Liquid metal pad, finns på Webhallen

post-49900-0-89844100-1321654948_thumb.jpg

post-49900-0-58447500-1321654949_thumb.jpg

post-49900-0-30632500-1321654950_thumb.jpg

post-49900-0-94650900-1321654950_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Visst är det noga med att det blir rätt men det är ändå inte så svårt. Först så ska du tvätta rent processorn och kylaren där du får vara väldigt försiktig när du tvättar processorn.

 

Sen lägger du på lite kylpasta i mitten så att det blir tillräckligt mycket för att täcka hela ytan när kylaren pressar kylpasten åt kanterna. Men allting ska inte vara tjockare än några millimeter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måga moderna processor klockar ner sig när de inte har så mycket att göra för att spara energi och därmed värmeutveckling.

Aha, så nerklockningen sköts automatiskt? Hur överklockar man manuellt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så nerklockningen sköts automatiskt? Hur överklockar man manuellt då?

I regel så görs detta i BIOS speciella inställningar på stationära datorer med processorer och moderkort som klarar av detta, ej på bärbara datorer.

 

Pga. av den högre effektförbrukningen vid överklockning så krävs det att man har bra kylning, ex. ej standardkylare utan en bättre 3:e partskylare med hög effektivitet samt att man har ett chassi med bra luftcirkulation för att bli av med överskottsvärmen ut ur chassit.

 

Däremot så kan det på vissa datorer ibland finnas turbo mode, visserligen en form av moderat överklockning som sköts helt automatiskt, men bara om det stöds av processorn och moderkortets BIOS.

Datorn blir varmare då med när turboläget går in när processorn belastas av något program.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Turbo mode.

Har ett svagt minne av det fanns som ett valbart alternativ i nåt sånt där "Boost Your PC-program" som jag testade ett tag förut.

Det var ju spännande att veta. Det programmet avinstallerade jag jag dagen före trial-perioden tog slut.

Fast det var bara själva städprogrammet som avinstallerades. Det här med överklockningen återgick till default först i och med ominstallation av drivrutiner enl ovan bara häromdagen.

 

Undrar om inte det här fläkt/värme-problemet ursprungligen orsakades av detta program.

Vi får se om en stund när allt är tillbakaskruvat.

Den där "modelleran" heter förresten Värmeledande Tejp: http://www.inet.se/artikel/5321191/varmeledande-tejp

Inte Liquid metal pad, som jag tidigare trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja värmeledande tejp var ju det som visades i andra länken om grafikkortskylning i mitt tidigare inlägg #15

 

"Boost Your PC-program" - Det vet jag inte vad det är och möjligt att det betyder något helt annat än att ändra processorns klockfrekvens. Detta görs normalt inte genom ett vanligt program via Windows, utom kanske på nyare datorer och då är det i så fall inte ett betalprogram utan ett program som datortillverkaren/moderkortstillverkaren tillhandahåller och följer med datorn vid köp.

 

Finns Turbo mode så står det i manualen och ibland på en klisterlapp utanpå datorn.

Det skall också i så fall finnas en inställning i BIOS som man kommer in i genom att trycka på någon F-tangent direkt vid uppstart innan Windows börjar laddas.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men se #15 Installation av Zalman VF3000A

Där var den hela tiden.

Och nu ligger sånt på de fyra kretsarna tillhörande ATI Radeon X700.

Processorn fick en noggrann topsning med kem bensin. Likaså anliggningsytorna i koppar tillhörande fläkt. Därefter en klutt ArcticSilver5.

 

CoreTemp visade 48 grader efter ca en timmes jobb med flytt och kopiering av 30GB filer från och till USB minnen. Fläkten startade lite mjukt vid 47 grader men tystnade inom 5 min då tempen sjunkit till 43.

Och ännu bättre lär det bli om 200 timmar när nya pastan körts in ;)

 

Om ändrad klockning.

Det enda jag kan komma på är nåt som hette Tune Up Utilities.

Hur kan det annars ha blivit 2Ghz

Hursomhelst är hastigheten 800Mhz igen och det är ju vad datorn är anpassad för.

 

Vad kul att det blev så bra...

Nu ska jag dela ut poäng :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

Bra att du fått till problemet.:thumbsup:

 

Du kan ju köra CPUID CPU-Z så visas en massa info bl.a. Core speed som är klockfrekvensen som processorn kör på just nu. Startar du upp något program eller gör något så bör processorn "hoppa upp" till en högre klockfrekvens för att sedan automatiskt klocka ned sig när den inte belastas - som tidigare nämnts.

 

Om det är något tredjepartsprogram ex. Toolbar eller Regcleaner s/w så bocka ur dessa under anpassad installation, sådana extra program vill du inte ha på din dator.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar du upp något program eller gör något så bör processorn "hoppa upp" till en högre klockfrekvens för att sedan automatiskt klocka ned sig när den inte belastas - som tidigare nämnts.

 

Nej någon uppklockning sker inte i nämnvärd utsträckning.

Som du ser på bilden kör jag en del processer nu och datorn uppvisar viss seghet.

Det hoppar lite mellan 799,04 och 818,02, fast det kanske är vad du menar med normal upp/nerklockning. Emellertid ligger tempen endast på 42-45 grader vid 60-80% load och fläkten går på låg tomgång, eller inte alls. Man blir glad.

:lol:

Någonting tidigare installerat fick processorn att skena iväg till 2.0GHz (det var enl CoreTemp1.0)...klart som sjutton att det blev varmt.

Vid vilken temp anses en processor ta skada?

CoreTemp ger också möjlighet att "Enable overheat protection"

Vilken temp ska det så i den rutan?

post-49900-0-57404900-1321882693_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Flyfisherman är utloggad just nu, så jag hoppar in lite. Även om du har flera processer igång, så betyder det inte att processorn behöver jobba. Gör så här så får vi se om processorn "hoppar upp" i fart.

 

Ha CPU-Z igång. Dra det lite åt sidan så att du ser programmet hela tiden. Starta Malwarebytes och gör en snabbscanning. Ordna skrivbordet så att du kan se bägge programmen. Nu borde processorn gå upp till 2.0 Ghz eller 2000 Mhz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar bilden ovan så ser du att MBAM var igång.

Likaså WinRAR, packade upp 4,5Gb img

VLC spelandes AVI-fil,

och uTorrent tog ner en 6,52Gb mkv med 4.8MB/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mbam var inte igång. Det är öppnat men jobbar inte. CPU står på 00.

 

Du måste se CPU-Z samtidigt som de andra programmen är igång. Går inte CPU:n upp till 2000Mhz, så är det något som inte är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte CPU:n upp till 2000Mhz, så är det något som inte är rätt.

 

Återskapade all belastning enl spec ovan. Denna gång även med MBAM igång.

Men klockan står i alla fall fast på 800Mhz, vad är det då som är fel?

post-49900-0-40708100-1321889779_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är underligt. Det är ju ingen fara för processorn i vilket fall. Min CPU ligger på 1600Mhz i vila och 4200Mhz när den jobbar.

 

Jag har inget bra svar just nu. Jag får fundera lite. Multiplier borde gå upp till x10 när processorn får jobba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prime 95 är väl något program man kan använda för att belasta processorn. Eller minns jag fel? Det är inget jag har använt själv utan bara läst om det i andra Eforum-trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilken temp anses en processor ta skada?

CoreTemp ger också möjlighet att "Enable overheat protection"

Vilken temp ska jag skriva i den rutan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilken temp anses en processor ta skada?

CoreTemp ger också möjlighet att "Enable overheat protection"

Vilken temp ska det så i den rutan?

 

Har jag läst rätt, så är det den här processorn du har.

 

http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Turion%2064%20Mobile%20technology%20ML-37%20-%20TMDML37BKX5LD.html

 

Där står Max Temp: 95°

Där står också att den är på 2000Mhz och en multiplier på x10.

 

Är det den? Vad ska du skriva in? Prova med 65° till att börja med. Är det för lågt så höj lite. Du får upp en varning om CPU:n når den temp du har skrivit in, att datorn kommer att stängas av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kör på nätström, för vid endast batteri användningen så brukar processorn köra på lägre hastighet för att konservera batteriet (spara ström).

Som sagts Vissa laptops har ibland ett speciellt "energi och temperaturstyrningsprogram" förinstallerade och kan användas för att ändra sådana inställningar.

 

Som ett exempel på min gamla bärbara Dell med intel processor (max 1600MHz=1,6GHz) finns det i BIOS två inställningar:

 

1. En inställning som heter Boot speed där man kan välja mellan 1,6GHz och Compatible. Compatible menas att processorn kör med en lägre hastighet (klockfrekvens) för att vara kompatibel med äldre program som inte är anpassade för att köras på för snabba processorer. Denna är naturligtvis satt till 1,6GHz.

 

2. Intel Speed step aktiverad. Då används en drivrutin för att justera systemets hastighet "Performance" automatiskt vid belastning.

M.a.o. så belastas processorn så går den upp i 1,6GHz och vid idle drar den ned till jag tror det är 800MhZ.

 

Kolla hur det ser ut i din BIOS Setup, vilka inställningar är satta där som motsvarar det ovan nämnda?

 

Nu har ju du en annan dator och modell med AMD processor, men du sade ju tidigare att du ominstallerat drivrutiner och det är via en sådan som detta sköts.

 

Gå in på tillverkarens support sida för just din modell och hämta hem alla drivrutiner för ditt operativsystem. En del av dessa drivrutiner är speciella från tillverkaren och finns inte i Windows som standard. Det kanske löser ditt problem.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan.

Hann redan installera den där virtual hotfix, men ännu inte startat om datorn.

Jag tar bort den först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här http://support.ts.fu...nload/Index.asp

 

Jag hittade inte din modell FSC Amilo A3667G, kanske du skrev fel eller jag är dålig på att leta ;), men fyll i serie nr. så skall du komma till rätt sida och hämta alla relevanta drivrutiner som finns där för just din modell.

 

Kanske också om det är någon speciell programvara för denna styrning.

Kolla vad som finns för ditt operativsystem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den ligger under "Former Models" och är nu installerad.

Nu visar CPU-Z 2Ghz och tempen är då 46 grader vid 14% Load.

Nu ska jag stänga av alla icke nödvändiga processer och vänta lite för att se om klockan går ner av sej själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du stänga av processerna?

Den lugnar väl ned sig själv när dessa är klara med vad dom nu gör, speciellt om datorn är nystartad.

 

Vad har du gjort, installerade du någon drivruin eller vad?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av icke nödvändiga program, menade jag.

Ja, jag följde ditt råd och tog hem alla relevanta drivrutiner som finns där för just min modell.

Särskilt driver för CPU: AMD Processor Driver with PowerNow! included

Nu funkar den här knappen som ser ut som ett fläktblad.

När jag trycker på den tänds en blå lampa i formen av just ett fläktblad och då går CPUclock ner till 800 och tempen sjunker med 5 grader nästan direkt.

Men någon automatisk reglering av hastighet kan jag inte notera...men vad gör det.

Kom ihåg hur det såg ut förra veckan...90 grader ha ha.

Kan bara tycka att jag har värdens bästa support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...