Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökvägar i Wine


Mikael63

Rekommendera Poster

Har under Wine installerat Telias SMS & MMS i Datorn desktop.

Programmet fungerar men om man vill hämta kontakter från adressboken så är det Windows adressbok som används, alltså samma som Outlook express använder.

 

I Windowsmiljön ligger min adressbok som

/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Adress Book/DELL.wab

 

OM det nu ska gå att hitta adressboken från Linuxmiljön, var ska den då ligga i den virtuella C: ?

Jag chansade på att lägga den i C:\Users\Public\Programdata och där i nya mappar \Microsoft\Address Book som DELL.wab men det funkade inte..

Inte heller under C:\Users\mint\Lokala inställningar Programdata och där i nya mappar \Microsoft\Address Book som DELL.wab

 

Är ju inte så jätteviktigt men är intresserad ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta adressboken i Linuxmiljön går lätt. Först måste du ta reda på var Windows C: partiton är monterad i Linux. Monteringspunkten finns antingen under /media eller /mnt och katalogen heter något i stil med win_c.

Så det blir någonting i stil med: /media/win_c/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Adress Book/DELL.wab

 

Den virtuella C: mappen under Wine ligger i din hemkatalog ~. För att programmet under Wine skall hitta den bör du lägga in en mjuklänk i motsvarande virtuella mapp.

 

Gå först in i rätt virtuell mapp med cd. Länken skapar du sedan med kommandot: ln -s /media/win_c/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Adress Book/DELL.wab DELL.wab.

 

Observera att jag här antagit att Windows C: är monterad på /media/win_c.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att hitta boken har jag gjort. Jag behöver inte länka till just den, jag kan ha en ny egen under Wine bara programmet har något att öppna. Men visst kan jag länka också.

Det är mer just detta jag undrar över:

Gå först in i rätt virtuell mapp med cd

Vilken är den rätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag skall kunna veta var din virtuella C: är måste du posta Wines konfigurationsfil (wine.conf). Den rätta mappen bör ligga under din hemmapp/.wine/.

 

Fördelen med en mjuklänk är att de hålls automatiskt synkroniserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katalogen /home/.wine/drive_c/ är din virituella C:. Skapa i den sökvägen /Documents and Settings/Dell/Application Data/ Microsoft/Adress Book/. Sedan lägger du in länken i mappen Adress Book/. Meningen är att ha samma relativa sökväg i Wine och Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog för trött.. har jag missat något tro?

mint@mint-Dell-DXP051 ~/.wine/dosdevices/c:/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Address Book $ ln -s /media/drive_c/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Adress Book/DELL.wab DELL.wab
ln: målet "DELL.wab" är inte en katalog
mint@mint-Dell-DXP051 ~/.wine/dosdevices/c:/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Address Book $ ln -s /media/drive_c/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Adress Book/DELL.wab DELL.wab.crosoft/Address Book $ 
ln: målet "DELL.wab." är inte en katalog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog för trött.. har jag missat något tro?

mint@mint-Dell-DXP051 ~/.wine/dosdevices/c:/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Address Book $ ln -s /media/drive_c/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Adress Book/DELL.wab DELL.wab
ln: målet "DELL.wab" är inte en katalog
mint@mint-Dell-DXP051 ~/.wine/dosdevices/c:/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Address Book $ ln -s /media/drive_c/Documents and Settings/DELL/Application Data/Microsoft/Adress Book/DELL.wab DELL.wab.crosoft/Address Book $ 
ln: målet "DELL.wab." är inte en katalog

Tror jag ser ett fel nu när jag kollar från mobilen.. dosdevices, var kom det in i bilden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste lägga in ett \ före mellanslagen i filnamnen. Annars tolkar BASH mellanslaget så att filnamnet tar slut och följande parameter börjar. I Windows CMD måste du lägga filnamnen inom citationstecken av samma orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått till en länk.

Dock osäker på om punkten efter .wab ska vara med eller ej?

DELL.wab eller DELL.wab. (enl inlägg #2)

 

Oavsett vilket så hittar inte mjukvaran någon adressbok där.

post-52940-0-66423300-1321661760_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall vara utan avslutande punkt. Punkten efter i inlägg #2 avslutar meningen. Kan vara att Wine inte stöder mjuka länkar så försök med en hård istället. Windows har ingen motsvarighet till mjuka länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...