Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google+ Messenger vs. Google Talk


Mikael63

Rekommendera Poster

Ja, kan googla, men jag tycker man bara slussas runt, runt på Googles hjälpsidor, allt verkar inte vara översatt, ungefär som på eforum..

 

Jag "har" alltså Google+.

I min mobil har jag en App för detta.

I den appen finns något som kallas Messenger (hette tidigare Hubble tror jag).

Om jag skickar ett meddelande därifrån så poppar ett statusmeddelande upp hos mottagaren, i mobilen, om denne har Appen. Funkar snabbt, som MSN mellan mobil-mobil, troligen billigare än SMS om man behöver betala för dessa.

 

Om jag då sitter vid en dator och loggar in på Google+ så skulle jag vilja nyttja datorn (tangentbordet) för att skicka ett meddelande. Precis som med MSN. Men Messenger finns inte där.

Finns gör däremot något som heter Chatt.

Väljer jag en kompis och börjar chatta så.. ser inte kompisen det om inte denne också sitter inloggad vid datorn.

Konversationen lagras dock även i Google Talk.

Med hjälp av en App för Google Talk i mobilen kan man då skicka meddelanden, från Chatt i Google+ (datorn) till Google Talk i mobilen. Statusmeddelande, i mobilen, informerar mottagaren om nytt meddelande.

 

Om jag då loggar ut från datorn och startar Google Talk i min mobil kan man fortsätta konversationen.

 

Så långt allt väl.

 

Eftersom Google Talk medger konversationer såväl PC-mobil, PC-PC samt mobil-mobil så skulle den ju helt kunna ersätta Google+ Messenger. Men här finns då en liten brist:

 

När man från en Androidtelefon skickar till en iPhone, med Google Talk, så poppar statusmeddelande upp i iPhonen men omvänt, från iPhone till Androiden så erhålls inget meddelande.

 

Här kan man ju tycka att tråden skulle ligga under Mobiltelefoner men jag har ju precis samma inställningar i Androiden som när jag får statusmeddelande för ett meddelande sänt från en PC.

 

Så - bara gilla läget eller? Någon som har grottat djupare än mig kring detta? Känns kanske som att detta är något som kommer att integreras mer i Google+...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men Google Talk är väl en förlängning av Gmail, dvs kontakter inom Gmail kan du chatta med via Google Talk.

 

Messenger/Hubble är å sin sida en förlängning av Google+, dvs ett chattvektyg där du kan nå personer inom dina kretsar eller hela kretsar.

 

Inget notis om meddelande när du tar emot Talk-mess i Android? Kolla inställningarna. Eller saknas det enbart om meddelandet sänts från en iphone?

 

De där två verktygen borde nog på sikt migrera ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inställningarna.

I inställningarna så finns bara valet att ha chattavisering eller ej, inte olika beroende på om meddelande kommer från en dator eller från en annan telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...