Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

På jakt efter en Vista 32-bit skiva


Erikand

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt en ny disk och ska installera om OS. Har slarvat bort återställnings skivan som kom med datorn. Dell tar 300 kr och det tar 3 veckor att få den.

 

Så jag undrar om någon har en Vista skiva att skicka mig, produktnyckel har jag själv så det är bara en installations skiva jag saknar. Den version jag har är Vista home premium 32-bit OEM licens.

 

Mvh

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är värre än så. Försökte få igång min kraschade jobb-Dell med en original MS XP CD till en hemdator + Dells licensnummer. Nada. Funkade inte.

Så du kan räkna med att det blir Dell du får vända dig till.

Om inte nån kan låna dig en Dell Vista DVD.

 

Kan du inte göra återställnings DVD från original hårddisken

eller

klona originaldisken till den nya disken?

Har sett om sådant i andra eforumtrådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Pratade med Dell-supporten och de var faktiskt de som rekommenderade mig att försöka få tag i en Vista skiva istället då jag har ett licensnummer. De sa att det skulle fungera även om det inte var Vista DVD från Dell. Men sen ska det ju fungera i praktiken också...

 

Tack för tipset. Problemet är att jag har ett OS som inte startar korrekt. Kan endast starta i felsäkert läge. Har hållt på så länge nu och försöka hitta problemet, men den bara braåkar med mig så jag tänkte installera om OS på en ny disk. Gissar att det kanske inte är så lämpligt att klona då? antar att jag kommer få samma problem om jag klonar till en ny disk? Men det kanske går att göra en återställnings DVD, har inte tänkt på det. ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I väntan på att du får tag i en Vista DVD kan du ju prova köra in tex. debex Kubuntu från Arne Exton. På nya hårddisken. Funkar ofta bra

http://ftp.svenskalinuxforeningen.se/distributions/exton/debex-kubuntu-11.04-936mb-110511.iso

eller Linux Mint

http://ftp.df.lth.se/pub/linuxmint/stable/9/linuxmint-9-kde-dvd-i386.iso

tänk på att bränna DVD med låg hastighet för bästa läsbarhet 4x

och att filerna ska brännas som iso/imagefiler

Använder själv Deepburner Free i windows

Att jag valt releaser med KDE som grafiskt interface beror på att det har ett utseende som påminner om Windows: Så det inte blir för jobbigt. Se foto.

post-42633-0-21084700-1321451665_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Erikand, om du söker på Googles med denna sträng Windows Vista Home Premium OEM Download så hittar Googles det du söker.

 

Hoppas det inte är förbjudet att tipsa på detta viset. Eftersom Googles används av de flesta, till att hitta allt mellan himmel och jord och om det inte är det, så tala då om, när ni moderatorer tar bort ett inlägg, som inte är tillåtet enligt regelverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att om man laddar hem Windows-filer från internet kan man inte vara säker på att ingen har lagt till något skadligt i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det inte är förbjudet att tipsa på detta viset. Eftersom Googles används av de flesta, till att hitta allt mellan himmel och jord och om det inte är det, så tala då om, när ni moderater tar bort ett inlägg som inte är tillåtet enligt regelverket.

Hej Olle,

Inlägget har granskats pga. brott mot Efoums regler som jag hänvisar till här.

Länk till illegal nedladdning av filer är ej tillåtet och därför har inlägget tagits bort.

 

Mvh Flyfisherman /Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Cecilia!

 

I det här fallet så var det äkta vara. Jag har testat denna Version av "Vista Home Premium" och det fanns inget skadligt i denna ISO-fil som innehöll programvaran.. Har man inte giltig nyckel till en liknande, så går det endast att testa i tills aktivering erfordras, vilket jag antar är helt lagligt att göra, precis som om någon lånar ut sin skiva, om den nu passar till en installation på den dator det gäller.

 

Å andra sidan så kan ju alla med lite fantasi söka på Googles och då blir ju också frågan om Googles också gör sig skyldig till det som står i reglerna på detta forum, man hänvisar till upphovsskyddat material att ladda ner. Men vem tar väl Googles i öronen, knappast eforums moderatorer. På det viset, kommer Googles att fortsätta sprida olagliga länkar till nerladdningar, precis som torrentsajterna gör det.

 

Och egentligen, så bryter ju även Erikand mot eforums regelverk, i första stycket, när han frågar efter en skiva med Windows Vista att låna av någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt upphovsrättslagen är det olagligt att lägga ut kopior av Windows för allmän nedladdning. IDG tillåter därför inte länkar till sådana kopior. Det är inte första gången du blir meddelad om detta och ta därför Fishermans inlägg 8 som en officiell varning enligt Eforums regler.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Cecilia!

 

Varför svarar ni andra Erikand övehuvudtaget i denna fråga. Jag ser det som att eforums moderatorer bryter mot sina egna regler, när man tillåter vidarebefodran till tredje part om lån av programmedium och sedan lockar in mig i denna härva, för att sedan kasta ut mig.

 

Cecilia, vill du vara vänlig att ta bort mig från denna soppa, ty jag har ju viktigare saker för mig, än att behöva bli förnedrad av er moderatorer som själva inte följer regeverket..

 

Alltså, plocka bort mig från IDGs, eforum min profil och hela baletten, eftersom man själv tydligen inte kan göra detta eller hur gör jag för att ta bort mitt medlemsskap, både på IDG och här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför svarar ni andra Erikand övehuvudtaget i denna fråga. Jag ser det som att eforums moderatorer bryter mot sina egna regler, när man tillåter vidarebefodran till tredje part om lån av programmedium och sedan lockar in mig i denna härva, för att sedan kasta ut mig.
Enligt Microsoft är det inte olagligt att låna någon annans skiva så länge man har sin egen produktnyckel. För när man lånar någons skiva så görs den ingen kopia av upphovsrättsskyddat material.

 

Cecilia, vill du vara vänlig att ta bort mig från denna soppa, ty jag har ju viktigare saker för mig, än att behöva bli förnedrad av er moderatorer som själva inte följer regeverket..
Jag kan inte ta bort någon användare. Det är det bara Andreas Thors på PC för Alla som kan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom gånger som jag har varit i kontakt med Microsoft angående detta om kopior och produktnycklar, så har jag fått svaret, att Microsoft anser alla kopior ute på Internet är olagliga kopior, förutom dom kopior som går att ladda ner/hämta/köpa från Microsofts godkända distributörer.

 

Samtidigt så är det i sig inte själva kopian som är olaglig utan det är produktnyckeln som styr det hela.

 

Så jag tolkar Flyfisherman inlägg som helt korrekt denna gång.

 

Beträffande Erikand...

 

Och egentligen, så bryter ju även Erikand mot eforums regelverk, i första stycket, när han frågar efter en skiva med Windows Vista att låna av någon.

 

Att fråga efter en skiva kan knappast betraktas som olagligt i detta fall, då måste vi också bevisa att skivan är en otillåten kopia, enligt första stycket i detta inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Märkligt att det ska vara så svårt för den där Andreas Thors att ta bort mig från eforum. Jag har sagt till honom och han har mailat mig och jag har konfirmerat, ändå tycks jag kunna logga in. Vad är det som är problemet, Andreas? Det har ju för fasen gått mer än 6 timmar!

 

Samma sak gäller på IDG, där måste man tydligen ringa för att få bort ett gammalt konto.

 

Måste fråga en sista sak till Laso, det är produktnyckeln som är det heliga, CD/DVD skivor med operativsystem, kan man tydligen slänga runt med hur som helst till vänner och bekanta, bara man inte lägger dom på internet för nerladdning.

 

Jag förstår ju svaret, så du behöver inte svara, men ni moderatorer har ju iidiotförklarat er, den saken är klar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte vi som har stiftat lagar eller bestämt vad Microsoft ska säga och skriva så idioterna hittar du någon annanstans.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Jo det förstår jag väl, men jag förstår inte varför inte Andreas Thors har tagit bort mig, Vill han anställa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Att jag var en sån svår nöt att knäcka, trodde jag inte! eller har du något svar på det Cecilia, måste det till någon särskild procedur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ju svaret, så du behöver inte svara, men ni moderatorer har ju iidiotförklarat er, den saken är klar!

Hej,

Det är tråkigt att du tagit illa vid dig och inte längre vill vara kvar på Eforum.:(

Hela den här saken har väl blivit lite onödigt uppförstorad.

 

Det hela är rätt enkelt och solklart; du har lagt upp en länk till nedladdning av en fil som inte bara bryter mot Efourums regler utan även mot svensk lag.

Inlägget borttaget och därmed är saken utagerad och borde väl inte vara något problem för någon.

 

Däremot finns det ingenting som bryter mot någon lag att efterlysa eller låna ut en Windows skiva, förutsatt att aktiveringsnyckeln eller koden inte samtidigt delas ut till tredje part. Detta är inte ett brott mot avtal, upphovsrättslagen eller fildelningslagen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag väl, men jag förstår inte varför inte Andreas Thors har tagit bort mig, Vill han anställa mig?

Ja, nu är det ju långt efter kontorstid så inte lär du bli borttagen i kväll i alla fall. Sedan har ju Andreas fullt upp med andra saker att göra, och mycket av det, t ex sådant som måste göras för att PC för Alla ska komma ut, lär ju ha högre prioritet än att ta bort en användare i Eforum. Men om du nu inte vill vara kvar här är det ju bara att sluta skriva inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Han hade väl jämt göra med att läsa DN och fick inte tag på IDG,s IT-ansvarige.

 

Tycker bara att problemet får ett löjets skommer över sig, eftersom han sa att han skulle ta bort mig, under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Cecilia, märkligt att inte redaktionen har vaknat, klockan är ju morron för länge sedan. Skapade även en ny tråd, utan att vara medlem, jag sa ju upp mig igår med omedelbarverkan till Andreas Thors, som tyvärr glömde bort mig.

 

Hoppas han lyckas bättre idag, när han vaknat! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...