Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visstidsanställning - vad gäller?


Vinyard

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu är det så att jag har ett 6 månaders kontrakt på ett bemanningsföretag och min anställningsform säger att jag är "studerande". Det stämmer givetvis inte för jag studerar inte och alltså är mitt kontrakt ogiltigt. Jag borde alltså vara anställd som "tillsvidareanställd" eller som "visstidsanställd". Det jag inte blir klok på är om man som visstidsanställd får betalt från bemanningsföretaget även för de dagarna som man inte jobbar.

 

Jag har jobbat på en fabrik och fick kicken p.g.a. att säsongen är slut just nu. Jag har cirka 1.5 månader kvar av mitt kontrakt hos bemanningsföretaget och när jag fick kicken så hade jag 2.5 månader kvar. En på mitt jobb som är ungefär lika gammal och som också är anställd genom samma bemanningsföretag, fick betalt för dagarna hon var utan jobb. Hon var anställd som tillsvidareanställd och därmed har hon rätt att få betalt från bemanningsföretaget även de dagarna hon inte jobbar.

Som "studerande" så har man inte betalt om man är utan jobb och de betalar inte bemanningsföretaget dig någonting.

 

Men som sagt, jag är INTE studerande och borde vara anställd tillsvidare och få ersättning för dessa dagar som jag sitter hemma eftersom bemanningsföretaget inte fixar jobb till mig. Detta är uppenbart bedrägeri då de skrev in mig som studerande för att slippa betala mig när jag är utan uppdrag. Jag ska givetvis ändra kontraktet så fort som möjligt men det finns risk att de inte skriver in mig som tillsvidare utan som "visstidsanställd" och jag vet inte hur det ser ut med ersättningen där. Får jag betalt av bemanningsföretaget som visstidsanställd de dagar som jag är utan uppdrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser