Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm vid 2 tillfällen, hjälp?!


Dranira

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hoppas att det finns någon vänlig och kunnig själ här på forumet som kan hjälpa mig.

 

Det är nämligen så att jag har vid två tillfällen fått så kallad blåskärm, dock endast när jag har surfat på Internet (datorn hänger sig och sedan dyker blåskärmen upp).

 

Vid båda tillfällena har jag slagit av datorn (en HP laptop, Windows Vista, ca 2,5 år gammal) och sedan startat om den, då har den fungerat som vanligt igen.

 

Har efter det alltid gjort virussökningar, använt Spybot samt CCleaner för att städa upp eventuell "ohyra".

 

Men jag är ändå orolig, varför gör datorn så här? Är det något allvarligt fel på den?

 

Nu är det så här att jag är fruktansvärt dålig när det kommer till datorer och jag kan nästintill inget om dem, så jag behöver verkligen kunnig hjälp.

 

Ytterst tacksam för svar!

 

Mvh, Anna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet tyvärr inte, fick panik båda gångerna och slog av datorn på en gång. Jag har insett hur dumt det är i efterhand.

 

Finns det någon möjlighet att kolla upp det eller måste jag vänta till jag får blåskärm en gång till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Nirsoft BlueScreenView Nedladdningslänken är längst ned på sidan (flera språk).

 

Den läser den in dumpfilen som skapas vid Bluescreen och då kan det komma upp lite mer info om vad som krånglar. Det som är intressant är Stop error code.

Ex. STOP: 0x000000B8 i ditt fall så står det kanske något annat.

 

 

Det står även hur man sätter upp systemet så en dumpfil skapas.

Annars fråga. Själv har jag Windows 7 så jag är osäker hur det ser ut i Vista.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ned BlueScreenView nu. Detta kanske kommer som en dum fråga; men måste jag nu vänta tills det händer igen för att få information om vad som är fel eller går det att söka efter ett eventuellt fel med detta program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta programmet och om det finns en dumpfil så kommer error coder etc. upp.

Finns det flera så klicka så den översta (senaste) är markerad.

 

Du kan också dubbelklicka så kommer en ruta upp. Du kan ju lägga upp skärmklipp av endast den rutan. Använd Skärmklippverktyget/Snipping Tool i Vista/Windows 7.

 

Tror koden som egentligen är intressant där heter Bug Check Code samt Parameter 1

Så blir det lättare för den som skall hjälpa dig.

 

Har du gjort något speciellt nyligen förutom det du skrivit ex. installerat någon ny programvara/hårdvara etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar programmet så är det tomt, finns inga filer alls. Det står 0 Crashes längst ner i vänster hörn.

 

Har inte installerat något nytt, bortsett från Windows Update, så vet inte om det kan vara det som spökar någonstans.

 

Upplevde detta problem för någon vecka sen när jag surfade på Internet (MTV:s hemsida för att vara exakt) och nu återigen idag (denna gång Wikipedia, hade dock flera flikar öppna). Men utöver det har jag aldrig upplevt detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog så som jag skrev att systemet måste sättas upp för att skapa dessa minnesdumpfiler vid systemkrasch, så BlueScreenView kan läsa dessa.

 

Nu har jag som sagt Windows 7, men borde vara liknande på Vista.

 

Högerklicka på Dator och välj Egenskaper > Avancerade systeminställningar > under fliken Avancerat > Start och återställning klicka på Inställningar => i dropdown menyn så se till att Dumpning av kernelminnet är valt och klicka OK.

Är det i stället rutor som skall bockas i, så se till att den rutan är ibockad så dumpfilen skapas.

 

Vet ej om du kanske måste starta om datorn för att ändringarna skall ta.

Nu måste du nog vänta tills nästa gång det sker en systemkrasch och du kan ju då bara öppna BlueScreenView så läser den automatiskt in minnesdumpfilerna (om det är flera).

 

För att det skall fungera så måste du ha en växlingsfil på systemdisken, men har du inte ändrat något med denna så är den där i standardläget.

 

post-73434-0-48482100-1321391488_thumb.png

 

post-73434-0-74026900-1321391488_thumb.png

 

post-73434-0-96453200-1321391488_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog så som jag skrev att systemet måste sättas upp för att skapa dessa minnesdumpfiler vid systemkrasch, så BlueScreenView kan läsa dessa.

 

Nu har jag som sagt Windows 7, men borde vara liknande på Vista.

 

Högerklicka på Dator och välj Egenskaper > Avancerade systeminställningar > under fliken Avancerat > Start och återställning klicka på Inställningar => i dropdown menyn så se till att Dumpning av kernelminnet är valt och klicka OK.

Är det i stället rutor som skall bockas i, så se till att den rutan är ibockad så dumpfilen skapas.

 

Vet ej om du kanske måste starta om datorn för att ändringarna skall ta.

Nu måste du nog vänta tills nästa gång det sker en systemkrasch och du kan ju då bara öppna BlueScreenView så läser den automatiskt in minnesdumpfilerna (om det är flera).

 

För att det skall fungera så måste du ha en växlingsfil på systemdisken, men har du inte ändrat något med denna så är den där i standardläget.

 

post-73434-0-48482100-1321391488_thumb.png

 

post-73434-0-74026900-1321391488_thumb.png

 

post-73434-0-96453200-1321391488_thumb.png

Kan vara bra att bocka bort "Skriv över befintlig fil" när man felsöker, inte säkert att det alltid är samma orsak till problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nämligen så att jag har vid två tillfällen fått så kallad blåskärm, dock endast när jag har surfat på Internet (datorn hänger sig och sedan dyker blåskärmen upp).

 

Bara lite nyfiken: Inom vilken tidsrymd? Efter den senaste tisdagsuppdateringen?

Nyfiken för att en kollega också börjat få BSOD efter denna.. samband dock obekräftat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman: Tusen tack för din hjälp! Det var otroligt pedagogiskt och bra för en tjej som jag då jag har noll koll på datorer och hur de fungerar :D Nu har jag kollat upp det och mina inställningar var på Dumpning av kernelminnet från början så nu får jag väl gå och vänta på att nåt ska hända igen.

 

Mikael63: Tack för länken, ska kika på den! Vad gäller tidsrymden så var det inte länge sedan jag fick blåskärmen för första gången, minns dock inte exakt när men inom ramen av två veckor i alla fall. Nu andra gången skedde idag - något jag misstänker kan bero på Windows Update, särskilt med tanke på att jag hade en uppdatering tidigare idag, men är inte helt säker. Det var varit väldigt mycket uppdateringar (i alla fall på min dator) så kanske det är det som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nämligen så att jag har vid två tillfällen fått så kallad blåskärm, dock endast när jag har surfat på Internet (datorn hänger sig och sedan dyker blåskärmen upp).
Jag vet tyvärr inte, fick panik båda gångerna och slog av datorn på en gång. Jag har insett hur dumt det är i efterhand.

 

Finns det någon möjlighet att kolla upp det eller måste jag vänta till jag får blåskärm en gång till?

Ja nu hann ju troligen inte systemet med att skriva minnet till dumpfilen och därför är denna tom när du öppnar BlueScreenView.

 

Låt datorn vara nästa gång och visas det en blåskärm så skriv av Stop error koden som visas, hinner du inte detta innan den startar om så kör då BluescreenView och gör som jag tidigare skrev i inlägg #6

 

Ex. på BSOD och inringat felkod samt felmeddelande är det som är intressant (det är samma information som visas i BlueScreenView). Dessutom vad du gjorde just då, vilka program som var igång.

 

post-73434-0-25236000-1321399411_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan testa köra "uefi" (Unified Extensible Firmware Interface) på din maskin om den finns installerad. Klicka på esc-tangenten under uppstart så får du upp ett antal alternativ. F2 tangenten öppnar en meny där du kan välja på olika tester, välj "tuning" alternativet och kör denna. Det tar några timmar men maskinen blir som ny efter det.

Lycka till.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej, nu väcker jag liv i den här tråden igen.

 

Nyss så fick jag blåskärm igen så startade om den och då funkade allt som vanligt igen, förutom att Internet muppar sig en hel del.

 

Återigen så fick jag blåskärmen när jag surfade, detta blir tredje gången.

 

Den här gången hade jag dock BlueScreenView installerat så den har noterat kraschen, men dessvärre säger det mig inte så mycket, jag förstår nästan ingenting av informationen jag har fått, så jag hoppas att någon här kanske vet?

 

Såhär står det:

 

Dump file: Mini120611-01.dmp

 

Crash time: 2011-12-06 00:23:57

 

Bug Check String: BAD_POOL_CALLER

 

Bug Check Code: 0x000000c2

 

Parameter 1: 0x0000000b

 

Parameter 2: 0xa58adc60

 

Parameter 3: 0x0a10020d

 

Parameter 4: 0xa58adc88

 

Caused by driver: ntkrnlpa.exe

 

Caused by address: ntkrnlpa.exe+cdb3f

 

File description: NT Kernel & System

 

Product name: Microsoft® Windows® Operating System

 

Company: Microsoft Corporation

 

File version: 6.0.6002.18484 (vistasp2_gdr.110617-0336)

 

Processor: 32-bit

 

Crash Address: ntkrnlpa.exe+cdb3f

 

Stack address 1: ntkrnlpa.exe+ed184

 

Stack address 2: atikmdag.sys+203d7

 

Stack address 3: atikmdag.sys+7edf

 

Full path: C:\Windows\Minidump\Mini120611-01.dmp

 

Processors count: 2

 

Major version: 15

 

Minor version: 6002

 

Dump file size: 142 832

 

 

Jag fattar inte ett smack av vad allt detta innebär och jag måste erkänna att jag är rätt skraj just nu. Vet någon vad detta innebär? Varför gör den så här? Är min dator helt körd eller går det att åtgärda?

 

Fruktansvärt tacksam för svar!

 

Mvh, Anna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det skulle kunna tyda på en gammal drivrutin eller en drivrutin som inte fungerar som den skall.

Det är detta jag tänker på:

 

Bug Check String: BAD_POOL_CALLER

Bug Check Code: 0x000000c2 <--detta är Stop koden som normalt visas vid blåskärmen.

Parameter 1: 0x0000000b

Parameter 2: 0xa58adc60

Parameter 3: 0x0a10020d

Parameter 4: 0xa58adc88

Caused by driver: ntkrnlpa.exe

 

Kan också vara problem med minnet eller korrupta/skadade systemfler på hårddisken orsakade av dålig hårddisk eller att du fått in något skadligt program i datorn.

 

Vad har du för:

Dator och modellbeteckning?

Operativsystem samt 32 eller 64 bitar?

Vilken Service pack installerad?

Webbläsare och version?

 

Detta hände vid surfning enbart eller hade du något annat igång också?

 

Du skulle kunna börja med att köra en minnestest, men denna måste stå på mycket länge. Beroende på hur mycket minne du har installerat i datorn så kan den behöva stå på över hela natten eller dagen. Åtminstone tills den kommit till Pass8 - alltså gjort minst 7 minnestest varv, för det är först när den kommer till Pass 7 och Pass 8 som felen (error) brukar visa sig om dom inte visat sig innan.

 

Får du däremot upp Error tidigare kan du avbryta, då är det något som inte står rätt till med minnena.

 

Här hittar du instruktioner för hur du skall hämta och starta upp Memtest86+

http://eforum.idg.se...ost__p__1559898

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min laptop är en HP Pavilion DV7-2060eo (Entertainment Notebook), ca 2.5 år gammal. Operativsystemet är Windows Vista, 32-bitar. Min webbläsare är Explorer 9. Service pack är jag rädd att jag inte har en aning om vad du pratar om... :blush:

 

Enda problemet jag har haft med datorn sedan jag köpte den var att den förra året blev otroligt varm (högsta tempten jag mätte var 97 grader), även när jag bara t.ex. lyssnade på musik, så var tvungen att lämna in den på reparation. Det står på kvittot jag fick att de "replaced heatsink" och efter det funkade den bra igen.

 

De gånger jag har fått blåskärm var när jag surfade samt hade igång VLC media player och Winamp samtidigt (var dock bara VLC player som var igång, Winamp var öppet, men spelade ingen musik).

 

Vet inte om det kan ha något med saken att göra, men alla gångerna jag har fått blåskärm har varit på sidor som har varit sega att öppna på grund av mycket grafik som t.ex. bilder, etc. och datorn har fått jobba mycket varje gång, så den har blivit rätt varm.

 

Första gången jag fick blåskärm skedde dessutom efter att jag hade gjort Windows Update, andra gången hände det samma dag som jag gjorde Windows Update. Vet inte om det har med saken att göra dock.

 

Tack för att ni rekommenderade de två länkarna, men dessvärre fattar jag inte hur jag ska använda programmen och när det dök upp något att data skulle försvinna eller skrivas över så fegade jag ur. Jag är totalt handikappad när det kommer till datorer och jag känner mig väldigt förvirrad och frustrerad just nu då jag inte fattar någonting.

 

Är det bättre att jag lämnar in den på reparation istället för att mixtra med datorn själv? Försäkringen gäller fortfarande. Känner tyvärr ingen som kan hjälpa mig heller.

 

Dessutom undrar jag om jag borde åtgärda detta nu på en gång eller om den klarar av att vänta ett tag? Anledningen är att jag just nu behöver datorn eftersom jag har mycket att göra i skolan nu innan året tar slut.

 

Mvh, Anna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hmm hög temp alltså innan, ja då kan något ha hänt med hårdvaran processor eller minnen som då skadats vid den extremt höga tempen på 97C.

 

Men så behöver det ju inte vara.

Ok. Tror vi då börjar med att kontrollera tempen, har du något temperatur program installerat?

 

Annars hämta hem HWMonitor. Ha programmet igång i bakgrunden och avläs i HWMonitor tempen i kolumnen Max så ser du vilken temp som den har nått upp till då du gjort något krävande vid datorn så den får arbeta.

Kom ihåg att bocka ur det extra 3:e partsprogrammet med toolbar etc. som den annars också vill installera - detta vill du inte ha på datorn.

http://www.cpuid.com.../1.18-setup.exe

 

Du kan ju lägga upp skärmklipp av endast HWmonitor rutan. Använd Skärmklippverktyget/Snipping Tool i Vista/Windows 7.

För att bifoga filer använd Full redigerare och klicka på knappen under Bifoga filer se även detta: http://eforum.idg.se...elp&do=01&HID=8

 

 

Tack för att ni rekommenderade de två länkarna, men dessvärre fattar jag inte hur jag ska använda programmen och när det dök upp något att data skulle försvinna eller skrivas över så fegade jag ur.

Jag vet inte riktigt vad du menar? Är det min länk i förra inlägget om Memtest86+ och att använda ett tomt USB-minne (USB-sticka) så ja - se till att denna är tom innan du kör installationsfilen för den formaterar om USB-minnet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har HWMonitor installerat på datorn, det var på det sättet jag mätte temperaturen innan jag lämnade in den på lagning, och jag installerade aldrig toolbaren och det andra som följde med, det gör jag aldrig när jag installerar program.

 

Det enda USB-minne jag har är ett som jag har fullt med skolarbeten på, så får nog skaffa mig ett nytt om jag ska prova på det igen.

 

Mvh, Anna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss spelade jag ett online-spel samt att jag hade programmen VLC, Winamp och harpan uppe samtidigt och då låg tempen på 88 grader. Så var tvungen att lägga ner online-spelet eftersom fläkten gick på högvarv. Nu är det lugnt igen, men det är just hemsidor med mycket grafik som får den att stiga i temperatur något så otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tempen är för hög. Hp skriver (för just din modell) att hög temp kan uppnås om man gör något grafikintensivt.

 

Till att börja med, följ anvisningarna i länken nedan för rengöring av damm som kan ha satt igen ventilationshål och annat och som då hindrar luftströmmarna från fläkten från att passera kylflänsar och annat för avkylning.

 

Du skall först koppla ur ladd-sladden samt batteriet och införskaffa en Tryckluft på burk. Dessa finns i stort sett på varenda datorbutik och elektronikaffär och brukar kosta under hundralappen. ex. Kjell & Company Art nr: 18094 99:-

 

HP Pavilion dv7-2060eo Entertainment Notebook PC

Sänka värmen och minska fläktbuller genom att rengöra lufthålen

 

Sedan skriver HP att förinstallerade Synaptics drivrutin ver. 13 från fabrik (för touchpad) kan orsaka att datorn hänger sig ibland. Hämta och installera senaste drivrutinerna (där det står Drivrutin):

Ladda ner programvara och drivrutiner - HP Pavilion dv7-2060eo Entertainment Notebook PC

Sedan du hämtat och installerat dessa drivrutiner startar du om datorn och kör en Windows update och startar om datorn igen.

 

Du kanske har HP Programuppdatering installerat på datorn? Kör detta isåfall så skall den automatiskt hämta och installera senaste HP drivrutiner och programvaror. Osäker dock om den tar alla drivrutiner.

 

Sedan kan du kolla på denna där HP har listat en del felmeddelanden som visas vid Blåskärm: Åtgärder när specifika felmeddelanden visas

Du kanske måste expandera genom att trycka på Plustecknet till vänster om texten.

 

Också måste jag få fråga: Använder du datorn på ett hårt eller ett mjukt underlag?

Viktigt att ha den på ett hårt underlag tex. ett bord, så inte luftkanaler och annat hindras och kan också vara en brandrisk pga. överhettat batteri.

 

Ja nu har du lite att bita i, men ta det lugnt och metodiskt. Fråga om du är brydd, så finns nog någon som kan svara - dock ingen garanti att det löser dina problem.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jo, jag har datorn på en kylplatta till och med, den är mindre än datorn så har placerat den så att den inte ska täcka för luftkanalerna, men ändå blir datorn så sjukt varm.

 

Jag brukar även rengöra datorn regelbundet med tryckluft (ca. en gång i månaden).

 

Men så det innebär att det kan bero på att den får blåskärm eftersom att den blir så varm?

 

Tack så mycket för tipsen, ska testa och se om det blir bättre. Annars kanske jag lämnar in den igen för lagning i och med att försäkringen fortfarande gäller.

 

Mvh, Anna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så det innebär att det kan bero på att den får blåskärm eftersom att den blir så varm?

Nja, inte nödvändigtvis. Vissa moderna datorer har en inbyggd skyddsfunktion i BIOS som stänger ned datorn när tempen blir farligt hög, hur det är i ditt fall vet jag däremot inte.

Men det går nog inte att utesluta att någon krets inte fungerar som den skall vid dessa temperaturer och kanske kan orsaka problem.

 

Men blåskärmen kan bero på felaktiga/dåliga drivrutiner eller fel på minnen etc. som jag skrev i inlägg #16 där jag kollade lite som hastigast på dina felkoder på nätet.

 

HP skriver ju också att en drivrutin är känd för att orsaka problem som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Så börja med att hämta och installera om drivrutinerna.

 

Kvarstår felet så går du vidare med minnestesten enligt inlägg #16

Du kanske kan låna ett USB minne av någon du känner - som denne då först har kopierat ut innehållet på annan plats och tömt.

Såvida du inte har en CD/DVD brännare på datorn, då tar du hem Memtest86 ISO-fil istället enligt min tidigare länk (instruktion i den länken) och bränner ut iso-filen på en CD-skiva.

 

Se Minska den värme som genereras av grafikkort med höga prestanda

Citat:

Minska den värme som genereras av grafikkort med höga prestandaKrävande grafiktillämpningar kan belasta det inbyggda grafikkortet och processorn. Om du använder program med höga grafikkrav bör du använda en dator med ett separat grafikkort. En del modeller kan konfigureras att växla mellan det inbyggda grafikkortet och ett separat på begäran. När du använder ett separat grafikkort med höga prestanda tillsammans med processorn genereras ytterligare värme som minskar datorns prestanda. Använd tryckluft till att hålla systemet rent och fritt från damm och smuts. Se

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...