Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur göra för att få tiden att gå rätt?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

För sådär fjortondagar sedan skickade jag efter den här herrklockan från postorderföretaget Klingel

 

post-1144-0-85591600-1321375143.txt

 

En så kallad radiokontrollerad klocka som styrs av ett atomur någonstans i världen. Problemet är att jag har ett helsicke att få klockan att gå rätt. En enda gång har klockan gått hyfsat rätt, men det slog på en halvtimme för snabbt. Det enda som är rätt är datumen, men klockan sex under söndagkvällen bytade klockan datum.

 

Nu har jag suttit och tryckt ett tjugotal gånger utan att lyckas få klockan att gå rätt.

 

Bruksanvisningen är på tyska och engelska. Väldigt kortfattad sådan och enligt mig svår att förstå. Namnet på klockan är inte så lätt att lista ut MA ser det ut att stå på urtavlan, men inget streck mellan benen på A:et. Så att googling blir ganska svår att göra. Tänkte om jag kunde få en svensk eller mer utförlig engelsk version på bruksanvisningen.

 

En granne som har en likadan har också hjälpt till, men inte heller han har lyckats. Först trodde vi att det berodde på att det satt en plastbit över antennen inuti klockan, som vi plockade bort. Inte heller det hjälpte.

 

Personligen tror jag att det är ett måndagsex. Dumt köp som jag ångrar att jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen är att du flyttar längre söderut då signalen för dessa klockor, om jag minns rätt, utgår från Tyskland och helt enkelt inte orkar upp såvärst långt i vårt långsmala land.

 

Nu bor du redan ganska långt söderut, kan tycka att där nere borde den fungera. Har en bordsklocka med denna funktion här i höjd med Stockholm och den fungerar väl faktiskt 90% av tiden. Ibland visar den någon timma fel, skulle inte lita på att ha den som väckarklocka exempelvis. Min bordsklocka har potentiellt lite bättre antenn än din men inte är den stabil inte.

 

ärligt talat, om du kan, skicka tillbaka den och köp en vanlig klocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lösningen är att du flyttar längre söderut då signalen för dessa klockor, om jag minns rätt, utgår från Tyskland och helt enkelt inte orkar upp såvärst långt i vårt långsmala land.

 

Nu bor du redan ganska långt söderut, kan tycka att där nere borde den fungera. Har en bordsklocka med denna funktion här i höjd med Stockholm och den fungerar väl faktiskt 90% av tiden. Ibland visar den någon timma fel, skulle inte lita på att ha den som väckarklocka exempelvis. Min bordsklocka har potentiellt lite bättre antenn än din men inte är den stabil inte.

 

ärligt talat, om du kan, skicka tillbaka den och köp en vanlig klocka.

 

Tack för svar!

 

Jo, jag har funderat flera gånger på att skicka tillbaka den. Tyvärr tar Klingel inte tillbaka saker som är använda står det i deras villkor. Vi kan säkert vara överrens om att den här klockan är använd, så att den går inte att sälja vidare.

 

Jag får helt enkelt leva med det här dumma köpet. Rekommenderar inte klockan till någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att stänga av den automatiska tidsinställningen och ställa klockan manuellt?

Ja, ur led är tiden.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Går det inte att stänga av den automatiska tidsinställningen och ställa klockan manuellt?

Ja, ur led är tiden.;)

 

Det ser inte ut som om jag kan stänga av den automatiska tidsinställningen. Knoppen mellan knapparna är enligt grannen bara bluff och båg utan någon funktion. Han har plockat bort knoppen på sin klocka och pluggat igen hålet med superlim.

 

Hehe, här är tiden verkligen ur led...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jo, jag har funderat flera gånger på att skicka tillbaka den. Tyvärr tar Klingel inte tillbaka saker som är använda står det i deras villkor. Vi kan säkert vara överrens om att den här klockan är använd, så att den går inte att sälja vidare.

 

Jag får helt enkelt leva med det här dumma köpet. Rekommenderar inte klockan till någon.

Eftersom klockan inte fungerar så ska du förstås reklamera den som felaktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sådana här av väckarklocktypen. Eftersom signalen kommer på långvåg är räckvidden bäst på natten och en bra placering på natten

är vid ett söderfönster utan neddragna persienner av plåt.

(så den hör "husse" kalla varje natt och kan ta emot instruktion)

 

Efter hört husse på natten klarar den normalt utan problem en dag på fri hand.

 

För instruktioner googla

radio controlled watch instructions

efter läst instruktioner till några olika klockor är du nybliven expert

och klarar ställa in din med handen och klockan i byxfickan.

 

Håller tummarna !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej,

Har du fått nån ordning på klockan din?

Annars får du skaffa en ny och denna är väl Klockren.:D

 

Nä, jag har inte fått någon ordning på klockeländet. Grannen som försökte hjälpa mig sist har fått den igen. Han tänkte försöka återigen. Jag tappar mest tålamodet på klockeländet. Det ska inte behöva ta en vecka eller mer för att få en klocka att gå rätt kan jag tycka.

 

Jag är inte utan klocka. Har en som fungerar, men tyckte klockan i mitt huvudinlägg verkade praktisk. Slipper meka med sommar - och vintertid manuellt. Sedan går atomstyrda klockor aldrig fel vad jag förstår.

 

Icke atomstyrda klockor kan sega sig eller gå för fort rätt som det. Märker det inte minst när man ska ställa om till sommar - och vintertid.

 

Länken är verkligen skoj! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har sådana här av väckarklocktypen. Eftersom signalen kommer på långvåg är räckvidden bäst på natten och en bra placering på natten

är vid ett söderfönster utan neddragna persienner av plåt.

(så den hör "husse" kalla varje natt och kan ta emot instruktion)

 

Efter hört husse på natten klarar den normalt utan problem en dag på fri hand.

 

För instruktioner googla

radio controlled watch instructions

efter läst instruktioner till några olika klockor är du nybliven expert

och klarar ställa in din med handen och klockan i byxfickan.

 

Håller tummarna !

 

Jag har provat i alla möjliga fönster nattetid här hemma utan resultat.

 

Grannen höll på en vecka med sin. Han har ställt in tre liknande klockor åt folk. Någon klocka blev han så trött på att han slängde klockan i en byrålåda och struntade i den. När han någon vecka senare plockade upp klockan gick den rätt.

 

Tack för söktipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Grannen som har hjälpt till med support med min hopplösa klocka gav upp för andra gången nu under den gångna veckan. Jag fick klockan tillbaka. Hopplöst, tänkte jag. Elektronikskroten på jobbet nästa för den klockan.

 

Cecilia var inne på att jag skulle reklamera klockan. Det tror jag är kört, eftersom jag försökt korta länken. Försöket misslyckades då jag inte fick ut den här "pinnen" som håller fast länkarna. Den kröktes och stannade envist kvar. Hela länken kvaddad. Inte värre än att det går att köpa en ny länk eller rem.

 

Alla historier har ett lyckligt slut, så även den här.

 

Ett par timmar senare ringde grannen på dörren samma dag som jag fick klockan tillbaka. Han hade hittat en svensk instruktion till klockan. Samma kväll lyckades jag till slut få klockan att gå rätt med hjälp av den svenska instruktionen. Trodde klart inte att det var sant. Jag fick nypa mig i armen ett par gånger, men det var sant. Nu går klockan rätt och jag ska köpa en ny rem till klockan har jag planerat.

 

Tack för all support! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla historier har ett lyckligt slut, så även den här.

Slutet gott, allting gott.:thumbsup:

 

Mest av intresse, vad var det som stod i manualen som gjorde att det fugerade?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Slutet gott, allting gott.:thumbsup:

 

Mest av intresse, vad var det som stod i manualen som gjorde att det fugerade?

Mvh

 

Jag körde fast på den tekniska engelskan i manualen som följde med klockan. Hur mycket jag än läste och försökte förstå så fick jag inte det rätt. Sedan kändes den svenska mera utförlig på något vis.

 

 

Monshi: Grannen är tokig i starköl, så det får bli en pubrunda en kväll som tack för hjälpen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja manualer är ibland skrivna av ingenjörer och utvecklare på ett språk som inte direkt vänder sig till en normal användare, lätt att förutsätta samma kunskapsgrund om produkten och ibland svårt att sänka sig till en vanlig användarnivå.

 

Det är just det som är konsten med att skriva manualer och instruktioner för rätt målgrupp och görs det rätt så är det någon annan som omskriver pedagogiskt och granskar slutresultatet.

 

Fast alla företag har väl inte dom extra resurserna som krävs eller bryr sig om att anlita externa proffs på detta antar jag.

 

Sämst är många ggr. instruktioner till hemelektronik där det verkligen är viktigt att manualen är pedagogiskt skriven. Installerade nyligen en ny LCD teve hos min moster och fick ju läsa ett flertal ggr. i manualen för att överhuvudtaget förstå vad och hur - fullständigt omöjligt för henne.

 

Verkade som om dom försökt säga så lite som möjligt med mesta möjliga text.;)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...