Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet Explorer 9 kan ej visa pdf-filer


grer

Rekommendera Poster

Återigen problem med Internet Explorer 9...

 

Laptop HP Pavilion dv8-1180eo

OS: Windows 7 Home Premium 64 (Prem OA)

 

Jag har sökt länge, både här och på andra ställen, efter en lösning på problemet - men icke... Kanske någon har stött på en liknande svårighet? Låt höra i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Internet Explorer 9 was released after development for Adobe Reader X was complete. While we made every effort to anticipate the way the final release version of IE9 would behave, our PDF viewer plugin is not yet compatible with IE9. This is being worked on by our engineering department. In the interim, when trying to open a PDF file from the browser, save it locally to your computer and open it directly in Adobe Reader.

 

Moving forward, please continue to install updates to Adobe Reader X as they become available. When this issue has been resolved, it will be pushed via an update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det märkliga är att när jag bytte till IE9 då funkade pdf-läsningen i Adobe Acrobat 7 - men långt senare funkade det plötsligt inte längre... Och sedan dess kopierar jag adressen och öppnar pdf-filen via Google Chrome vilket funkar mestadels.

 

Ska jag tolka Jonas__B's citat som att det inte går att visa pdf-filer i IE9?

 

Vid varje diskussion om IE brukar jag få förslag om att byta till någon annan web-läsare. Kanske dags för det nu - men vilken är bästa ersättningen av IE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tolka Jonas__B's citat som att det inte går att visa pdf-filer i IE9?

Nej, endast att det kan behövas installera uppdateringar till Adobe Reader X och denna kan du hämta i sin helhet från länken du fått från ESD.

 

Webbläsaren som sådan har ingen inbyggd funktion för att läsa pdf utan det är ett installerat 3:e partsprogram i form av plugin eller tillägg som gör att den klarar detta. Samma sak med Firefox etc.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att uppdatera Adobe Reader till senaste versionen för jag kör IE9 men Adobe Reader och har gjort hur länge som helst och det fungerar fel fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att uppdatera Adobe Reader till senaste versionen för jag kör IE9 men Adobe Reader och har gjort hur länge som helst och det fungerar fel fritt.

 

Sorry, men det funkar inte ändå. Kanske måste jag ta till Foxit Reader... Eller byta web-läsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till dig. Men det kan väll bara ide att testa med Foxit först.

 

Det konstiga är att Adobe Reader med IE9 fungerar perfekt för mig :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ännu konstigare att pdf-filer öppnades via IE9 här i Adobe Acrobat 7 under en längre tid - för att sedan plötsligt upphöra med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske borde se till så att standard programmet för PDF filer är inställt på Acrobat 7 om du har det installerat och det fungerade förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Win 7 64bit och testade nyss IE9 och PDF-filer och det var inga problem. Jag har Adobe Reader 9.4. Har du kontrollerat i "hantera tillägg" Adobe är "aktiverat"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske borde se till så att standard programmet för PDF filer är inställt på Acrobat 7 om du har det installerat och det fungerade förut.

Utanför ämnet för tråden men av säkerhetsskäl ska man inte låta en gammal version av Reader eller Acrobat, t ex Acrobat 7, öppna PDF-filer direkt från webbläsaren eftersom de versionerna är fulla av säkerhetshål vilka kan användas för att infektera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade precis in min tilläggshanterare och hos mig är Adobe avaktiverat men ändå så fungerar allting bra. Det här känns lite förvirrande nu :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade precis in min tilläggshanterare och hos mig är Adobe avaktiverat men ändå så fungerar allting bra. Det här känns lite förvirrande nu :blink:

Huh?

 

Nu öppnade jag IE9 bara för ro skull (Firefox är min standläsare)

 

post-73434-0-89049200-1321401142_thumb.png

 

Och detta är senaste versionen av denna:

post-73434-0-06244300-1321401143_thumb.png

 

Till TS: Om du öppnar IE9 > Verktyg > Hantera Tillägg => är PDF-läsaren Aktiverad?

 

[Edit] esd: Jovisst samma sak hos mig när jag inaktiverade tillägget i IE9 - funkar bra ändå.

 

Denna pdf som du kan testa med direkt, det är en memory list från Gigabyte bara för test:

http://download.giga...a-z68xp-ud3.pdf

 

Till TS: Det är inte så att det öppnas i en ny flik uppe till höger som du inte märkt av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske borde se till så att standard programmet för PDF filer är inställt på Acrobat 7 om du har det installerat och det fungerade förut.

 

Hur gör man så att "standard programmet för PDF filer är inställt på Acrobat 7"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utanför ämnet för tråden men av säkerhetsskäl ska man inte låta en gammal version av Reader eller Acrobat, t ex Acrobat 7, öppna PDF-filer direkt från webbläsaren eftersom de versionerna är fulla av säkerhetshål vilka kan användas för att infektera datorn.

 

Aha - jag kanske borde avinstallera Acrobat 7 och bara använda det lokalt vid behov...? Samt använda Reader för öppning av pdf-filer från IE9, som tydligen ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh?

 

Nu öppnade jag IE9 bara för ro skull (Firefox är min standläsare)

 

post-73434-0-89049200-1321401142_thumb.png

 

Och detta är senaste versionen av denna:

post-73434-0-06244300-1321401143_thumb.png

 

Till TS: Om du öppnar IE9 > Verktyg > Hantera Tillägg => är PDF-läsaren Aktiverad?

 

[Edit] esd: Jovisst samma sak hos mig när jag inaktiverade tillägget i IE9 - funkar bra ändå.

 

Denna pdf som du kan testa med direkt, det är en memory list från Gigabyte bara för test:

http://download.giga...a-z68xp-ud3.pdf

 

Till TS: Det är inte så att det öppnas i en ny flik uppe till höger som du inte märkt av?

 

Alla tillägg för Adobe är aktiverade. Resultatet av att försöka öppna din test-fil blir enligt bifogad felutskrift, inget annat.

post-39042-0-99995600-1321431836_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha - jag kanske borde avinstallera Acrobat 7 och bara använda det lokalt vid behov...? Samt använda Reader för öppning av pdf-filer från IE9, som tydligen ska gå.

Det är en sak som förbryllar mig och det är att du har Adobe Acrobat 7 fast du tidigare sade att du installerat senaste Adobe Reader?

 

Avinstallera denna gamla version genom Kontrollpanelen > Program

Som dessutom har säkerhetshål och installera den senaste version av Adobes PDF-läsare Numera heter Adobes PDF-läsare - Adobe Reader X - X:et står för 10.

Gör om denna installation oavsett.

 

Se till att bocka ur rutan med McAfee Security Scan

Hämta här: http://get.adobe.com...eader/download/

 

Adobes Reader Plugin/Tillägg i både IE9 och Firefox etc. har versions nr. 10.1.1.33

Detta kan du efteråt kontrollera i webbläsaren IE9: Verktyg > Hantera Tillägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha - jag kanske borde avinstallera Acrobat 7 och bara använda det lokalt vid behov...? Samt använda Reader för öppning av pdf-filer från IE9, som tydligen ska gå.

Japp, bort med version 7 från IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Nu kan min IE9 visa pdf-filer igen!

 

Vad som var det egentliga felet har jag inte lyckats utröna - men den springande punkten tycks ha varit Acrobat 7 Pro - som numera är avinstallerad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...