Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

domän rättigheter


Da.Ny

Rekommendera Poster

Hej på er,

jag har en fråga angående rättigheter när det gäller domän namn. Vi har 2007 registrerat ett domän namn som är starkt förknippat med Volvo. Det var inte lika tydligt då vi registrerade det och det var inte anledningen att vi registrerade namnet heller. Men tydligen växer volvos produkt som har detta namn hela tiden.

 

Finns det något som förhindrar att vi använder detta domän namn, vad gäller rättigheter?

 

Det kanske är tydligare om jag anger namnet för det är ingen hemlighet egentligen, men fråga isåfall så skriver jag ut det.

 

Tack på förhand!

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Min första tanke är att äger ni domänen så får ni använda den! Har den gått igenom registeringen så borde det inte vara några problem! Jag är dock ingen kunnig person på juridik när det kommer till varumärke och liknande!

 

// M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det egentligen är två olika frågor.

1) Gör ni intrång i ett av Volvo registrerat varumärke?

2) Kan Volvo kräva att ni överför domännamnet till dem?

 

Den första frågan är den mest komplexa och den där ni riskerar mest. Dvs. ni kan bli stämda för varumärkesintrång. Jag rekomenderar att ni kontaktar en jurist för att klargöra var ni står.

 

Den andra frågan kan enkelt besvaras med: ja det kan de. Om de får igenom sitt krav är en annan fråga. Volvo kan i första hand genom sk. Alternativt tvistlösningsförfarande (ATF) överklaga tilldelningen av domännamnet hos .se. Där avgörs om:

 

 

  1. Sökanden (i detta fall Volvo) måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
  2. Innehavaren av domännamnet (dvs. du/ni) ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet
  3. Innehavaren (dvs. du/ni) ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Om dessa tre punkter (rekvisit) av .se anses uppfyllda så kommer de att återta domännamnet och ge det till Volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bli problem om Domännamnet gör intrång på ett registrerat varumärke.

Med stämning som följd. Bara att googla så dyker det upp hur många träffar som helst.

 

Såg ett tips om att det ibland kan vara bra att också registrera ett varumärke:

http://www.startaeget.se/forum/thread/registerad_som_naagot_kalla_sig_naagot_annat/45785

 

Priser, hur det fungerar och juridiken bakom har jag dock ingen bra koll på.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...