Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft visual c++ 2010 express


Lulla

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska göra ett arbete där jag ska programmera en robot med hjälp av c++ (har jag tänkt iaf).

Jag har inga kunskaper om hur jag ska göra så jag är tacksam över den hjälp jag kan få :)

Jag har hittat böcker o lite så som jag ska fixa under de närmaste dagarna men nu när jag ska börja så kan man välja olika "filer" att börja ifrån när man ska göra ett nytt projekt.

Jag förstår inte vad som är skillnaden och vilken som jag ska använda för att sedan kunna skicka filen till roboten så att den kan göra det jag programmerat.

 

Tack i förhand!

Lulla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter som ett lite stort projekt att börja med....

Börja med ett Hello World, gå vidare till ett som tar emot inmatning och kan slå ihop strängar.

 

Skapa sedan en enkel miniräknare i CLI-miljö.

Därefter, om du vill bli grafisk, implementera den med ett grafiskt gränssnitt.

Steg för steg för att lära dig språket samt lära dig programmera

 

Eller har du erfarenhet av programmering sedan tidigare men inte C++?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert när det gäller C++ och robotar. Men Visual C++ skapar körbara filer för Windows. Alternativt DLL-Filer. Men hur som helst så är dom oftast rätt specifika för Windows. Så med viss risk så kommer dom inte kunna köras av roboten.

 

Men det beror naturligtvis på hur roboten utför dina kommandon. Om det är så enkelt att roboten lyssnar på kommandon på en seriell eller parallell port så blir det lite enklare. Då borde du skapa ett Windows Forms Application projekt där man kan skapa knappar etc för de olika kommandona som roboten skall utföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svren!

 

Monshi:

Jag hade en kurs i programmering för 2 år sedan och då programmerade vi i Java men jag blev inte så klok i det för läraren kunde inte heller programmera.

 

.M:

Jag har en robot som är från Mindstorm och en lärare sa att jag ska kunna använda c++ för att kunna programmera eget till roboten.

På legos hemsida står det något om man kan använda ett program som heter "Microsoft Robotics Developr Studio". (http://msdn.microsoft.com/sv-se/robotics/ ). Jag och läsa engelska går inte så bra ihop men som jag tolkar det så är det något program som jag kanske borde använda istället för c++?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Microsoft Robotics. Det är något jag tänkt att titta på vid tillfälle, inte blivit av än.

 

Men enligt den här länken så är C++ ett av språken som stöds. Annars kan man använda Visual Basic.

 

Och det verkar som att Visual C++ Express är rätt. Sen laddar du ned Robotics studio och kompletterar C++ Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...