Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd till en bra stationär speldator


Villaforever

Rekommendera Poster

Hej

Okej, men dne sidan var ju på eng så det hjälpte tyvärr inte mig. Men det kanske inte har någon jätte betydelse om det är 3,1 eller 2,8 gzh. Det kanske är viktigare att det är en 4 kärnig processor för att få en snabb dator och en hyffsad bra speldator? :)

 

Visserligen är den på engelska, men processorerna heter ju samma. Det är bara att leta upp dem och jämföra. :) 4-kärnig är bättre även om frekvensen är lägre.

 

På prisjakt kan man ju slå in videominne under grafikkort, har det betydelsen hur bra grafikkortet är eller vad är videominnet?

 

Videominne är det som har minst betydelse för prestandan. Nästan alla grafikkort nu har 1024 MB i minne. Även de som man inte är ämnade för spel. Vad jag vet finns det bara ett spel som kräver mer än 1024 MB. Det är BF3 och endast om man spelar på Ultra inställningar. Så 1024 MB är vad som gäller.

 

Jag vill inte gå in på vad som har betydelse för ett grafikkorts prestanda. Då hamnar vi i en teknisk karusell utan dess like, med termer som klockfrekvens, minnesfrekvens, shaderfrekvens, minnesbuss. Dessutom är jag ingen teknisk expert, utan vad jag vet kommer från egen erfarenhet.

 

Jag föreslår att kollar du vad det är för grafikkort i datorn, sedan söker du på nätet efter tester på det kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen är den på engelska, men processorerna heter ju samma. Det är bara att leta upp dem och jämföra. :) 4-kärnig är bättre även om frekvensen är lägre.

 

 

 

Videominne är det som har minst betydelse för prestandan. Nästan alla grafikkort nu har 1024 MB i minne. Även de som man inte är ämnade för spel. Vad jag vet finns det bara ett spel som kräver mer än 1024 MB. Det är BF3 och endast om man spelar på Ultra inställningar. Så 1024 MB är vad som gäller.

 

Jag vill inte gå in på vad som har betydelse för ett grafikkorts prestanda. Då hamnar vi i en teknisk karusell utan dess like, med termer som klockfrekvens, minnesfrekvens, shaderfrekvens, minnesbuss. Dessutom är jag ingen teknisk expert, utan vad jag vet kommer från egen erfarenhet.

 

Jag föreslår att kollar du vad det är för grafikkort i datorn, sedan söker du på nätet efter tester på det kortet.

 

okej jag får göra det. För det spelar ingen roll på märke, geforce kontra radeon eller vad det heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag får göra det. För det spelar ingen roll på märke, geforce kontra radeon eller vad det heter?

 

Nej, det är väldigt liten skillnad på de två märkena. En del föredrar "det röda laget" AMD Radeon. Andra det "gröna laget" Nvidia Geforce. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det spelar ingen roll på märke, geforce kontra radeon eller vad det heter?

 

Det som ibland kan vara skillnad mellan nVidia och AMD Radeon (ATI heter numera AMD) är att olika spel med olika spelmotorer kan få bättre prestanda med antingen den ena eller den andra grafikprocessorn (GPU) från dessa båda tillverkare.

 

Kolla du grafikkortstesterna, dom lite mer seriösa, så ser du att dom alltid testar med flera olika spel och då kan ibland det "gröna laget" få bättre prestanda i vissa spel och det "röda laget" får bättre i andra spel som då bygger på olika spelmotorer som ofta kan vara samma för flera spel.

 

Nu pratar vi alltså om grafikkort som räknas likvärdiga i prestanda, samma klass om man säger så.

 

Men precis som vertpre säger, så är det väldigt liten skillnad och inget som en vanlig dödlig märker av tror jag.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har kollat lite på komplett och inet

om ni jämför med den dyrare datorn på misco som jag länkar här nere och de två datorerna på inet och komplett, vad är då skillnaden till dessa tre datorer. Vilka är mest prisvärda. Kompletts dator står det att den har en snabb hårddisk att det ska vara bra för spel. Är det så, har hört det på jobbet med att det spelar roll, och isåfall hur kollar man om det är en snabb hårddisk?

 

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=3763071#itab.3763071.2

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10520

http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-560-i5-2500k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miscodataorn har ett lite sämre NVIDIA GeForce GTX 550 Ti grafikkort.

men mest minne - 8GB.

 

Båda datorerna från Komplett samt Inet har ett NVIDIA GeForce GTX 560 gafikkort och 4GB minne.

 

Komplett däremot har en SSD disk som är mycket snabbare än en vanlig hårddisk.

Dock en liten SSD på endast 60GB och heller ingen av dom snabbare SSD diskarna.

Det är för litet och då behöver du komplettera med en hårdisk också att installera dina program på. 60GB räcker i princip bara till att ha operativsystemet på.

 

Inet datorn har den snabbaste processorn av dom 3.

 

Jag kan inte se att det skall vara något problem med en hårddisk på 1TB 32MB cache på 7200rpm som sitter i Inet datorn . Lyckades inte hitta vilket fabrikat och modell, troligen en Samsumg 1TB Spinpoint HD103SJ - är det så är detta en bra och hyfsat snabb hårddisk.

 

Misco har en hårddisk på 1,5 TB 7200rpm och även denna bör vara ok.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miscodataorn har ett lite sämre NVIDIA GeForce GTX 550 Ti grafikkort.

men mest minne - 8GB.

 

Båda datorerna från Komplett samt Inet har ett NVIDIA GeForce GTX 560 gafikkort och 4GB minne.

 

Komplett däremot har en SSD disk som är mycket snabbare än en vanlig hårddisk.

Dock en liten SSD på endast 60GB och heller ingen av dom snabbare SSD diskarna.

Det är för litet och då behöver du komplettera med en hårdisk också att installera dina program på. 60GB räcker i princip bara till att ha operativsystemet på.

 

Inet datorn har den snabbaste processorn av dom 3.

 

Jag kan inte se att det skall vara något problem med en hårddisk på 1TB 32MB cache på 7200rpm som sitter i Inet datorn . Lyckades inte hitta vilket fabrikat och modell, troligen en Samsumg 1TB Spinpoint HD103SJ - är det så är detta en bra och hyfsat snabb hårddisk.

 

Misco har en hårddisk på 1,5 TB 7200rpm och även denna bör vara ok.

 

Mvh

 

 

Okej, men om det är en sådan modell på inetdatorn så skulle du rekommendera inet datorn eller?

Ram minnet kan man väl utöka vid ett senare tillfälle om det skulle bli aktuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att utöka minnet om det skulle behövas, men 4GB räcker långt om du främst skall spela. Inte så värst många spel som utnyttjar mer än 2GB -alltså för själva spelet.

 

Där har nog vertpre lite mer koll.:rolleyes:

 

Ja du egentligen vill jag inte råda åt något håll, men om vi säger så här istället:

 

Inet datorn lockar mig personligen mer (om jag skulle haft dessa val), dels har den en bra processor (Core i7 2500K), Firewire (1394), USB 3.0 - med reservation att dom andra kan ha något av detta också - det får du själv kolla upp.

Taurus ljuddämpade chassi låter lockande också, men hur bra detta är vet jag inte.

 

Inet är en bra butik med bra service och där talar jag av egen erfarenhet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att utöka minnet om det skulle behövas, men 4GB räcker långt om du främst skall spela. Inte så värst många spel som utnyttjar mer än 2GB -alltså för själva spelet.

 

Där har nog vertpre lite mer koll.:rolleyes:

 

Ja du egentligen vill jag inte råda åt något håll, men om vi säger så här istället:

 

Inet datorn lockar mig personligen mer (om jag skulle haft dessa val), dels har den en bra processor (Core i7 2500K), Firewire (1394), USB 3.0 - med reservation att dom andra kan ha något av detta också - det får du själv kolla upp.

Taurus ljuddämpade chassi låter lockande också, men hur bra detta är vet jag inte.

 

Inet är en bra butik med bra service och där talar jag av egen erfarenhet.

Mvh

 

Jag har slängt iväg ett mail till Inet om modellen om hårddisken, men det lutar nog åt denna dator ändå. Det är nog en bra dator hur eller hur, bättre än min nuvarande bärbara iaf. Sen håller jag med om att det är bra att det är inet då det finns butiker man kan gå till om det krånglar. Jag var ju från början väldigt inne på att köpa en dator på misco eftersom den finns i stan. Men Inet finns ju både i Göteborg som jag besöker rätt så ofta och de finns även i Uddevalla så det känns bra :)

 

Då återstår bara en skärm då, vad ska man tänka på där om man ska ha en bra till spel och så? ( vet att det fel tråd att ta det i men iaf :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara.:rolleyes:

 

Alina Systems har en drive på en del butiker och då säljer dom en 24" BenQ G2420HDBE för 999:- som gäller endast i butik. http://www.alina.se/...T2=9H.L3ALB.DPE

Du kanske skall kolla på närmsta butik?

Vet ej hur länge erbjudandet räcker och om det var på alla deras butiker. På Östersundsbutiken har dom detta erbjudande i alla fall.

Ordinarie pris är 1295:- (samma pris på Inet) vilket också är helt okej pris.

 

Minsta skärmstorleken om jag själv skulle valt är 24" och ingenting mindre än 23".

Har själv en 24" samt en 22" båda 1920x1080 och 22" skärmen (egentligen 21,5") är alldeles för liten.

 

Mina gamla 22" skärmar hade 1680x1050 (16:10) i upplösning och dessa hade rejält större bild än 22" 1920x1080 (16:9). Framför allt på höjden.

 

Har nästan exakt samma skärm själv, fast utan E på slutet i beteckningen och mycket nöjd.

post-73434-0-69605800-1322954070_thumb.png

 

Och ja, jag är övertygad om att det är en bra dator.

Du skulle kunna fråga Inet vilket moderkort det sitter i den också.

 

Enda lilla nackdelen som jag ser med Inet datorn är att dom snålat lite på nätaggregatet 450W, men å andra sidan är detta fullt tillräckligt för den datorn. Tänkte mest på framtiden ifall du vill uppgradera till ett värre grafikkort om ett år eller så, då kanske det krävs ett lite värre nätaggregat.

 

Men varför bekymra sig om framtida uppgraderingar på en alldeles ny dator?B)

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara.:rolleyes:

 

Alina Systems har en drive på en del butiker och då säljer dom en 24" BenQ G2420HDBE för 999:- som gäller endast i butik. http://www.alina.se/...T2=9H.L3ALB.DPE

Du kanske skall kolla på närmsta butik?

Vet ej hur länge erbjudandet räcker och om det var på alla deras butiker. På Östersundsbutiken har dom detta erbjudande i alla fall.

Ordinarie pris är 1295:- (samma pris på Inet) vilket också är helt okej pris.

 

Minsta skärmstorleken om jag själv skulle valt är 24" och ingenting mindre än 23".

Har själv en 24" samt en 22" båda 1920x1080 och 22" skärmen (egentligen 21,5") är alldeles för liten.

 

Mina gamla 22" skärmar hade 1680x1050 (16:10) i upplösning och dessa hade rejält större bild än 22" 1920x1080 (16:9). Framför allt på höjden.

 

Har nästan exakt samma skärm själv, fast utan E på slutet i beteckningen och mycket nöjd.

post-73434-0-69605800-1322954070_thumb.png

 

Och ja, jag är övertygad om att det är en bra dator.

Du skulle kunna fråga Inet vilket moderkort det sitter i den också.

 

Enda lilla nackdelen som jag ser med Inet datorn är att dom snålat lite på nätaggregatet 450W, men å andra sidan är detta fullt tillräckligt för den datorn. Tänkte mest på framtiden ifall du vill uppgradera till ett värre grafikkort om ett år eller så, då kanske det krävs ett lite värre nätaggregat.

 

Men varför bekymra sig om framtida uppgraderingar på en alldeles ny dator?B)

Mvh :rolleyes:

 

http://www.inet.se/produkt/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

 

ett sånt här moderkort är det :)

Och hårddisken var en sådan som du trodde att det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...