Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flimrande skärm


gcarl

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Benq G2222 HDL 21,5”, köpt feb 2011. Dvi-anslutning mellan skärm och dator. Mitt problem är att ibland flimrar skärmen. Det är ju inte världens dyraste skärm så jag kanske får accepterna vissa ojämnheter. Eller är det något jag kan åtgärda? Ska jag kontakta säljaren och höra om flimret är något som ligger inom garantiåtagandet. Jag har ett foto som bakgrundsbild men det har väl ingen betydelse?

Mvh

Gcarl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skärmen flimrar kan det bero på

skärmproblem, skärmen strular

 

datorproblem, datorn/grafikchipet har svårt köra 1920x1080

 

kabelproblem, 1920x1080 ligger utanför DVI specifikationen, jag får urdålig bild med 5 meter DVI kabel till min skärm #.

Så kör du med DVIkabel. Tänk på att DVI-kabeln ska vara så kort som möjligt, gärna 1 meter.

 

Windowsproblem. Om du har automatiska uppdateringar igång. Varje gång windows uppdateras riskera man att datorn inte fungera efteråt pga drivrutiner till hårdvaran inte fungerar med "nya uppdaterade Windows".

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

det finns alltså en möjlighet att avinstallation av din grafikdrivare och installation av någon annan grafikdrivare kan lösa problemet.

 

Vilken dator är det?

Fabrikat?

Modell?

 

 

# Min skärm har HDMI-ingång vilket ger utmärkt bild med DVI-HDMI adapter på grafikkortets DVI utgång + 5 m HDMI HDMI kabel.

Men vad jag kan se på prisjakt saknar din skärm HDMI ingång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du skriver, skärmen har ingen HDMI-ingång. Enbart DVI, sladdlängd ca 1 m.

Datorn är butiksbyggd: AMD Athlon X4 640 3,0 Ghz Quad + MK MSI 760GM-E51 m.m.

Använder skärmupplösning 1920 x 1080 (rekommenderas av Benq).

Jag har inte urdålig bild och som jag skrev så flimrar skärmen inte alltid, just nu är den lugn och fin.

Svårt att förklara flimret, högfrekvent oscillation (svajning) i skärmen och enbart från mitten och nedåt.

mvh

gcarl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera kabelanslutningarna i båda ändar, ta bort kontakterna och skruva in dessa igen - med datorn avstängd.

 

Kom ihåg att om dessa skruvas att dra dom båda skruvarna växelvis, så du inte drar den ena helt i botten och sedan den andra, det kan leda till att kontakten sitter snett och inte riktigt får elektriskt kontakt - glappkontakt. Har själv varit med om detta.

 

Annars kan det mycket väl vara fel på skärmen också. Har du garanti kvar så lämna in om du inte får till det.

 

Jag har själv 2 st. BenQ skärmar 1920x1080

En av exakt samma modell som du Benq G2222 HDL 21,5" samt en G2420HDL 24" båda skärmarna kopplade till samma grafikkort och båda med DVI kabel - utan problem alls.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...