Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att ansluta till trådlöst (ip-problem?)


Roger L

Rekommendera Poster

Har köpt ny trådlös router, och kan utan problem surfa osv, utom med en dator av tre.

Den hittar nätverket, men efter lång väntan på att erhålla adress, händer inget.

 

Har dock på min andra dator fått meddelande om att en annan dator har samma ip-adress.

 

Hjälp, någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

 

Kom av en händelse på att tangentbordet var inställt till vederbörandes hemspråk, vilket resulterade i fel lösenord.. Ja, så enkelt kan det vara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng!

 

Har dock kvar problemet med ip-konflikt, verkar vara vanligt problem, men kan inte komma på vad som orsakar det för mig.

Jag kör med w7, men två andra datorer har xp. Nu har jag kört ipconfig/ release all och ipconfig/ renew all, får se om problemet kvarstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ipconfig så ser du ju om det är två datorer som har fått samma IP-adress och i så fall brukar det bero på att en av datorerna är inställd på fast IP-adress medan den andra är inställd på att få en IP-adress automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft problem med ipkonflikt mer vad jag kan förstå, alla datorer var inställda på att få automatisk ipadress. Däremot kan internet bli väldigt segt och jag startar om modemet (adsl) och då funkar det igen. Kan tillägga att jag inte provat med kabel, kanske borde prova det för att utesluta fel på modemet.. Min tanke är att trådlösa ställer till det ändå på nåt vis. Finns det nån vanlig orsak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt blir bra bara genom att starta om modemet så låter det ju lite som att det är något fel på modemet. Det kan löna sig att ringa internet-leverantören när det är segt och höra om de ser något särskilt från deras sida.

 

Problem med det trådlösa nätverket borde inte lösas med en omstart av modemet utan av router och/eller dator. Ett mycket vanligt problem med trådlöst nätverk är att det krockar med grannars trådlösa nätverk och då får man hålla på och pröva sig fram till vilken kanal som fungerar bäst (ställs in i routern).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...