Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CA-MODUL till Tele2


bjarne_oberg

Rekommendera Poster

Tja!

 

Jag har en Panasonic HD-tv med CI ingång, eller som jag har förstått ska man kunna ha en CA-MODUL i det "facket". Jag har Tele2 som levererar tv till mitt hyreshus. Det jag nu undrar är vad det egentligen är för skillnad att ha en CA-MODUL i tv:n? Måste man ha digitalboxen ändå? Får man fler kanaler om man går på typ Media Market och köper ett CA-modul? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CA-Modul är en kortläsare om jag minns rätt. Ser ut som en liten avlång metallåda, oftrast med en ettikett på ovansidan. Ett litet fack på ena kortsidan där man petar in plastkortet som ens teveleverantör skickar till en. Kontakt på andra.

 

Digitalboxar har oftast ca-moduler inbyggda så du ser dem inte. Tevekort till datorn och av någon anledning, teveapparater har dessa inte inbyggda. Jag tror det beror på att olika teveleverantörer använder olika moduler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ca-modul sköter decrypteringen av signalen givet att man har ett giltigt programkort.

 

Det gäller med andra ord att ha rätt modul för tele 2, vill minnas att det ät conax som gäller. Om du har detta behöver du sedan ingen digitalbox.

 

Ca-modulen passar alltså i ci-sloten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ca-modul sköter decrypteringen av signalen givet att man har ett giltigt programkort.

 

Det gäller med andra ord att ha rätt modul för tele 2, vill minnas att det ät conax som gäller. Om du har detta behöver du sedan ingen digitalbox.

 

Ca-modulen passar alltså i ci-sloten.

 

Okej, men man får inte fler kanaler eller bättre bild? Bara att man slipper ha en box?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre bild kan det bli om du går från en scart-ansluten box, kanske även subtilt bättre än från en hdmi-ansluten.

 

Samma kanaler dock, bara att du tar emot dem tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Conax modul räcker inte, du måste ha en modul levererad av Tele2. Likadant med digitalboxar, Tele2 korten fungerar bara i Tele2 levererade boxar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej, är det nån som bor i stockholmsområdet som har Tele2-tv? Vet någon i vilka områden Tele2 har hus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...