Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera Datorn!


FrenzyOne

Rekommendera Poster

Hej. Börjar nu känna av att datorn hamnar lite på efterkälken med nya spel som Battlefield 3, MW3 och skyrim :)

Tänkt uppgradera datorn för en rimlig peng och förhoppningsvis förlänga dess livslängd.

 

Det här har jag

 

Mainboard : Asus P5KPL-SE

Chipset : Intel G31/G33/G35

Processor : Intel Core 2 Duo E6850 @ 3000MHz

Physical Memory : 8192MB (4 x 2048 DDR2-SDRAM )

Video Card : NVIDIA GeForce 8800 GTS

Hard Disk : SAMSUNG HD753LJ ATA Device (750GB)

Operating System : Windows 7 Home Premium Home Edition Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (64-bit)

 

Tänkt mig att lägga ca 3000kr och undrar om det är möjligt/lönt eller tycker ni jag ska låta datorn gå så länge den pallar och sen satsa på ett ny köp? :) Tackar på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre skriver en del om vad som är lämpligt för Battlefield 3 i inlägget //eforum.idg.se/topic/331296-nytt-grafikkort/page__view__findpost__p__1560865

Utan att ha kollat priser låter det tveksamt att det går att byta moderkort, processor, RAM-minnen och grafikkort till vad som behövs för 3000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs ram-minnena bytas?

Ska ta en kik på den tråden, tack!

 

Sen något jag fått höra är att jag måste vara säker på att processorn och grafikkortet fungerar med moderkortet och jag är inte riktigt säker på hur jag kollar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

I den här tråden har du ett annat datorsystem än i förra. Tyvärr förändrar det ingenting. Det är fortfarande processorn, som är den svaga punkten. Minnena är inga problem med. Grafikkortet klarar BF3. Inte på höga upplösningar, men det går.

 

Alla nya grafikkort(PCI-Express) fungerar med alla moderkort, som har en PCIE plats och det har du.

 

Det moderkort du nämner i den här tråden har stöd för Intel Core 2 Quad Q8000 serien och Q9000 serien. Kanske behövs en BIOS uppdatering. Det verkar vara enklast att få tag på Q8400 processorn. Q9000 serien är i.o.f.s. bättre, men med Q8400 kommer du att kunna spela BF3. kostar ca. 1500 kr.

 

Skaffar du sedan ett Radeon HD 6850 för ca. 1500 kr, så kommer du att kunna spela BF3 och säkert de andra spelen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikade lite efter ditt tips och ska ta en Q8400. Bra prestanda för bra peng vad jag kan förstå.

 

Sen tittade jag på grafikkort och funderar på att ta ett Radeon HD 6950 för 500kr till.

Det enda jag undrar först är om det blir någon slags "flaskhals" i datorn jag hört pratas mycket om här på forumet.

 

Tack så mycket för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig för någon "flaskhals". En sak jag däremot glömde i mitt förra inlägg. BF3 är kräver mycket minne, alltså grafikkortsminne.

 

I "ultra" tar spelet 1,5 GB videominne. Har du då 1 GB videominne tar det stopp.

 

Det betyder att det är bättre om du köper ett kort som har 2 GB minne. HD 6850, 6870 och 6950 finns med 2 GB minne.

 

Här har du en sida där du kan se vad olika spel kräver.

 

http://www.game-debate.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack för att du påpekade det. Annars hade det blivit ett med 1gb :) En sista fråga då.

 

Jag tittade på det här kortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=624065

 

Det var det billigaste 6950 kortet med 2gb på komplett. Vad spelar alla dessa "tillverkare" för roll? Jag vet ju inte om jag ska välja ett annat 6950 för att få ut lite mer för en liten slant eller nöja mig med det billigaste.

 

(Ska prisjaga lite också men tycker komplett är rätt bra för att få en uppfattning)

 

Hittade en bra sida för att jämföra lite också när jag har hållt på: http://www.videocardbenchmark.net/ vet ju inte om faktan stämmer men presentationen var väldigt bra med dels prestanda och sedan prestanda/krona).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller vilken tillverkare, har jag ingen rekommendation. Jag har ingen erfarenhet från just det kortet. Du får läsa tester på nätet. Ett 6950 är ett 6950. :)

Det som brukar skilja är typ av kylning. En del kan vara högre klockade.

 

Ett nätaggregat på minst 500W rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...