Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony Vaio moderkort repa


markku81

Rekommendera Poster

Jag har en rätt onödig fråga, men måste ställa det för att lugna ner mig lite. Köpte en Sony Vaio för lite över 20000kr i går. När man skulle sätta in SIM-kortet för mobilt bredband så skall man trycka in något vasst för att öppna luckan. Jag hade lite problem att få upp denna lucka så det resulterade i att det gemet jag använde gjorde skrapmärken på kretskortet bakom. Det är ett par vita sträck på kortet.

 

Nu är min fråga om detta på något sätt kan vara skadligt för datorn eller hur känsliga är dessa kretskort? Hade det varit en vanlig dator så hade jag inte brytt mig men denna kostade ju en del :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser alltså dessa vita streck?

Kan du ta en bra bild och posta här, så vi kan kika?

 

Har det bara blivit en repa i själva kortet och inga kopparbanor/komponenter är skadad så är det ingen större fara.

 

Fungerar allt som det ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag kan försöka fixa fram en bild, men jag är på resande fot just nu så det kan dröja lite. Det är dock bara en vit repa på kortet, på ytan liksom, tror inte det är några kopparbanor som skadats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det blir nog helt omöjligt att ta en bild på det där med den kamerautrustningen jag har :) Men det är bara den gröna ytan som är skadad ca 1cm från kanten men repan är inte djup nog att den ska gå ända till kopparbanorna. Så då borde det vara lugnt, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mönsterkort (ett kort utan monterade komponenter) har en skyddslack över ledarbanorna av koppar som ligger utanpå kortets yta (över och undersida), utom på dom ställen som är antingen tenn eller guldpläterade och är avsedda för lödning av komponentuttagen eller skruvning/montering bl.a. monteringshålen. Även dom mycket små via hålen (vior) är tennpläterade.

 

Efter att mönsterkortet har blivit monterat med komponenter och lötts blir det ett kretskort.

Skyddslackens uppgift är bl.a. att förhindra korrosion av "naken" koppar, men även att att skydda mot mindre mekanisk påverkan och elektriskt skydd i någon mån.

 

Det är i huvudsak tre typer av kopparlager på ytan, ett jord och spänningslager - dessa är breda ytor, samt själva ledarbanorna för signaler, jord och spänningsmatning till kretsar och passiva komponenter, dessa ledarbanor är mindre - smalare, vissa kan du knappt se.

 

En liten repa där, som inte trängt igenom det underliggande kopparlagret har ingen större betydelse. Det viktiga är att det inte skurit av en av ledarbanorna eller skadat någon av dessa. En liten skada på någon av dom bredare jord eller spännings lagerna gör ingenting.

 

Det vita du ser, är sannolikt avskrap från lacken, bildas ju som en fåra med kanter om man titta på en sådan repa i mikroskåp.

 

Och repan kan ju också vara mellan ledarbanorna, direkt mot kretskortslaminatet och gör ännu mindre skada. Kortet är tillverkat av FR8 (glasfiber/epoxy).

 

Har du en lupp eller liknande så titta efter detta, är repan djup så kan du se kopparn, men som sagt, är repan över ett av jord eller spänningslagern med breda ytor så gör det ingenting.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...