Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn hänger sig, låser sig, varje gång efter uppstart.


cillaaa

Rekommendera Poster

Jo jag tänkte fråga dig med Cecilia att om man gör det där med puppy version, kan man inte gå in på kommandotolken där då å skriva in det?

Puppy är en "version" av operativsystemet Linux.

Finns ju massor av andra men Puppy är nog en av de enklaste och räcker för att kopiera undan sina dokument.

Man kan alltså inte köra detta via kommandotolken i Windows utan man måste göra så som det står i länken/guiden som postades tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag har försökt med hjälp av reparations skivan å ändra till så att den startar upp med ett tidigare uppdatering som fungerade men den kmr bara till skrivbordet oxå låser den sig, eller om man väntar vid välkommen skärmen så låser den sig så är precis som om det är efter ett visst antal sek som den låser sig..

 

Försökte även skriva in det systemrestore på kommandotolken för man kunde komma åt den på reparations skivan med men det va inte rätt jag skrev in sa den ...

Det gäller att vara noggrann med % och mellanrum när man skriver

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

 

Du kan även pröva med:

C:\windows\system32\restore\rstrui.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det gäller att vara noggrann med % och mellanrum när man skriver

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

 

Du kan även pröva med:

C:\windows\system32\restore\rstrui.exe

 

När jag är inne på den kommandotolken från reperationsskivan så står det så här: X:\windows\system32> ..

och när jag försöker skriva in någon utav dom två så säger den så här: is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen tänkte jag fråga med kan man inte bränna en reperationsskiva från en dator med windows 7 på? Min pojkvän har nämnligen en bärbar dator också med windows 7 på och har för mig att man ska kunna bränna någon sån sorts skiva på själva datorn som back up skiva eller något sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är inne på den kommandotolken från reperationsskivan så står det så här: X:\windows\system32> ..

och när jag försöker skriva in någon utav dom två så säger den så här: is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file... ?

Verkar vara annorlunda i Windows 7 och eftersom du redan är i system32 så bör det räcka med att skriva:

 

rstrui.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev bara in det å då funkade det å reparera till ett tidigare stadium oxå startade jag om datorn å trodde det funkade för det tog lång tid tills den låste, hängde sig .. så det måste va något program när jag startar upp som samtidigt startar upp när jag loggar in som det är fel på ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okejokej .. men kan man inte skapa en egen reparations skriva när man har windows 7? Min pojkvän har ju en bärbar dator med windows 7.. elr kan man bara göra en sån säkerhets kopierings skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.micro...tem-repair-disc

Enligt ditt första inlägg har du redan försökt använda en reparationsskiva, så varför ska du göra en till?

 

Men jag tror mer på något hårdvaruproblem, typ överhettning någonstans inne i datorn, än ett Windows-problem.

 

Det är något fel med hårdvaran för har försökt allt nu och den låser sig ändå .. så jag tänkte ta ut alla mina filer med hjälp av det puppy linux programmet sen lämna in datorn. Är ju bara att jag inte vill att allt som jag har på den ska försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag sitter nu och försöker göra det här puppy linux men det händer inte så mkt efter att den laddat diskarna och själva puppy filen och den har kopierat till ram minnet men sen står det: Performing a switch root not tainted 2.6.37.6#1 och massa annat konstig oxå händer det inget .. men ska jag bara vänta eller? Har laddat ner det puppy slacko 5.3.1 ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funkade så kopierar över alla mina mappar och filer nu till min externa hårddisk. Men jag tänkte fråga om ni har någon bra sida där man kan ladda ner en sån windows 7 installation, tänkte installera om hela windows 7 och se om det går ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ladda ner Ubuntu och bränna det till en CD: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Sätt in skivan och starta om datorn. Välj Prova Ubuntu. Med skivan kan du rädda filer och felsöka datorn. Om datorn krachar när du kör skivan har du ett hårdvarufel.

 

Du kan också testa att ladda ner Mentest, för att testa om RAM-minnet har några fel: http://memtest.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ladda ner Ubuntu och bränna det till en CD: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Sätt in skivan och starta om datorn. Välj Prova Ubuntu. Med skivan kan du rädda filer och felsöka datorn. Om datorn krachar när du kör skivan har du ett hårdvarufel.

 

Du kan också testa att ladda ner Mentest, för att testa om RAM-minnet har några fel: http://memtest.org/

Krångla inte till det nu för cillaaa då Puppy redan fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fortfarande på och kopierar över och det funkar jättebra med puppy. Hade bara velat ha tips till någon bra sida elr fil så jag kan installera om windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har inget att be om ursäkt för :thumbsup:

 

Vissa är lite miljöskadade av alt prat om piratkopior

 

Denna inkluderar sp1 engelsk

självklart måste du ha/köpa licens efter testperioden :)

 

http://www.softpedia...Windows-7.shtml

 

Det handlar inte om att vara miljöskadad, utan det handlar om att vi måste följa dom regler som dels vi på eforum har, dels dom licensregler som Microsoft faktiskt har.

Och Microsoft säger entydigt att alla kopior av Windows operativsystem som finns ute på internet, förutom dom kopior som finns på av Microsoft godkända webbsajter, är olagliga.

 

Dels är det ju också att man kan inte vara helt säker på vad man faktiskt laddar hem "om man inte gör det från en av Microsofts godkända sajter", och vad denna fil egentligen innehåller?

 

Men samtidigt så förstår jag inte heller vitsen med att ladda hem en trialversion, som bara fungerar en kort tid, om man ändå måste köpa en licensnyckel, för att kunna fortsätta, när det då är enklare att köpa operativet direkt på skiva och få ett direkt fungerade operativ.

 

Bara onödigt dubbelarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en engelsk utgåva och det står inget om vilken version, Home, Pro etc.

 

 

 

Läser man längre ner på sajten så framkommer det att det är en trialversion av Enterprise, som är en specialversion framtagen för företag/itproffs, och är inte så lämplig för privarpersoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...