Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn hänger sig, låser sig, varje gång efter uppstart.


cillaaa

Rekommendera Poster

Mitt problem är att datorn låser sig, hänger upp sig, varje gång datorn startat upp och kommer till skrivbordet.

och ibland när jag startat om har den bett mig att reparera med installtionsskivan och det har jag gjort men det hjälper inte..

har även testat de olika avancerade startalternativen men inget hjälper.. vad ska man göra?

 

har inte den rikta installtionsskivan utan bara en bränd skiva som det bara är repair disc, iso fil..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Skapad
  • Senaste svar

En förklaring skulle kunna vara hårddiskfel.

För att kolla om du har skadade sektorer på hårddisken finns det testprogram från hårddisktillverkarna.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Det vanliga är att man laddar hem programmet, ofta en iso.fil

och bränner den som iso/imagefil på en CD.

Startar datorn och ställer i BIOS in att den ska starta från CD/DVD

eller trycker på F11 under starten och väljer CD/DVD

Testprogrammet kollar sedan hårddisken utan att Windows är igång.

 

Har doch råkat ut för med IDE/PATA typen av hårddisk (ca 5 cm lång IDE/PATA kontakt på hårddisken)

att det var sladdfel! Trots att testprogrammet angav hårddiskfel.

 

En master IDE/PATA disk ska alltid sitta längst ut på sladden.

En slav IDE/PATA disk ska alltid sitta på mittenuttaget på sladden.

 

För min del räckte det med en ny IDE/PATA sladd av IDE-133 typ och så funkade hårddisken.

Tom med master på mittenuttaget men för säkerhetsskull satte jag den(master) längst ut på sladden enligt reglerna innan jag skruvade på tornsidan igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men jag har en bärbar dator. Och på den länken finns inte mitt märke på min dator, har msi så spelar det någon roll vilken utav datamärkena jag trycker på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller inte märket på datorn utan märket på hårddisken. Man kan normalt få fram det genom att titta i BIOS (särskild tangent tidigt i datoruppstarten) eller i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det bästa är om det är rätt testprogram men Hitachis testprogram brukar fungera med de flesta hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack så mycket för era svar.

Har satt igång testet nu på datorn.. Vad ska jag göra sen när det är klart? Fixar den problemet eller vad gör den för något mer än att testar?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får reda på om hårddisken är dålig (fail brukar det stå) eller bra (pass). Om hårddisken är dålig behöver du byta ut den, och annars så får man felsöka vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får reda på om hårddisken är dålig (fail brukar det stå) eller bra (pass). Om hårddisken är dålig behöver du byta ut den, och annars så får man felsöka vidare.

 

Jag gjorde en sån och det va inget fel på hårddisken.. men den låser sig fortfarande och måste ju va något fel när den startar upp.. jag har ju 2 års garanti på den, är ju en msi dator men dom finns ju inte i sverige så måste ju då ta kontakt med någon som pratar engelska å det är inte så lätt att förklara allt på engelska vad som hänt med datorn..

 

Hade kanske varit bra med och få tag i en sån riktigt installations och reperationsskiva..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låser den sig alltså även i felsäkert läge?

 

Ja det gör den. Den läser in alla filer så när man tryckt felsäkert läge också kommer jag till välkommen skärmen och skriver in lösenordet sen arbetar den men sen låser den sig ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge sedan är det som datorn fungerade?

Kommer du ihåg om du installerade något sist det fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge sedan är det som datorn fungerade?

Kommer du ihåg om du installerade något sist det fungerade?

 

nu är det väl knappt 2 veckor sen. skrev denna tråden när den precis hade slutat fungera..

jag har tänkt på det om jag installerat något men det hade jag inte, har bara låtit den uppdatera sig själv, alltså windows uppdatering..

 

men jag funderar på att ladda ner en sån bättre version av en istallationsskiva till windows 7 där den reperationen är med också..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju något fel med programmet, alltså när jag startar upp, måste ju vara något som blivit fel där i start uppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt med en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade?

Det går ju att göra om det går att starta i läget "Felsäkert med kommandotolk" och då skriver du in kommandot:

 

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

 

jag har ju 2 års garanti på den, är ju en msi dator men dom finns ju inte i sverige så måste ju då ta kontakt med någon som pratar engelska å det är inte så lätt att förklara allt på engelska vad som hänt med datorn..
Om du har köpt datorn i Sverige kan du vända dig till säljaren.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt med en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade?

Det går ju att göra om det går att starta i läget "Felsäkert med kommandotolk" och då skriver du in kommandot:

 

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

 

Om du har köpt datorn i Sverige kan du vända dig till säljaren.

 

 

jag försökte göra det du skrev men det gick inte och starta den i felsäkertläge så jag vände mig till säljaren och fick nummret till msi support och där sa dom att jag skulle trycka på F3 när datorn startar upp så ska den göra en recovery men när jag försökte göra det så stod det att BOOTMSG elr ngt sånt är missing, alltså saknas och att jag skulle starta om datorn.. så det gick ju inte och göra det där ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, låter ju som något hårdvarufel när det blir värre och värre. Det är nog bäst att du tar det med säljaren/MSI support igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Msi säger att jag ska kontakta infocare.se så hjälper dom mig, men jag har ju inte säkerhetskopierat allt som jag har på datorn nu och jag vill ha kvar allting som jag har på den och infocare står inte för om ngt försvinner under service tiden ..

 

Finns det ingen bra länk till å ladda ner en bra version av reparation för windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kopiera filer kan du t ex flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk eller följa guiden http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

 

Nja, det finns inga bättre reparationsprogram än de som man kommer åt från F8-menyn och från en Windows 7 installationsskiva så vitt jag vet. Däremot om man inte har en installationsskiva så lär det gå att skapa en reparationsskiva, men det är ju svårt när Windows inte startar. Har du någon kompis med en installationsskiva för Windows 7?

Det går att ladda ner en reparationsskiva också men den kostar 9,75 dollar: http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip lika Cecilias förslag:

 

Jag skulle först ha satt disken i ex. ett usb-kabinett och tagit det till en annan dator och kopierat undan de data jag vill ha kvar, ev. hela "usermappen".

 

Därefter testa med diverse bra-att-ha-skivor, som jag har, att om möjligt reparera.

Detta är eg. inget jag skulle rekommendera någon annan, men jag själv skulle "pula på" lite med detta.

 

Efter detta införskaffa en skiva med det operativ jag vill ha installerat och börjat om helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för USB-kabinett går det med en sådan också, ur med disken anslut och sedan bara till USB porten på en annan dator. För att kopiera dina viktiga filer och dokument, foton, musik, etc.

 

Inet 251:- http://www.inet.se/a...-5-adapterkabel

Webbhallen 279:- http://www.webhallen...l_drive_adapter

Cable Wolrd 149:- http://www.cableworl...A%2FIDE+adapter

Tekniksupporten 203:- http://www.tekniksup...0224736552.html

Alina Systems 295:- http://www.alina.se/...r=qs&T2=SATA-61

Conrad 195:- http://www.conrad.se...3ef1cde9%2Fmd5}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upprepade tryck på F8 under uppstarten ska göra att Windows visar en särskild meny med bland annat felsäkert läge och reparationsalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med hjälp av reparations skivan å ändra till så att den startar upp med ett tidigare uppdatering som fungerade men den kmr bara till skrivbordet oxå låser den sig, eller om man väntar vid välkommen skärmen så låser den sig så är precis som om det är efter ett visst antal sek som den låser sig..

 

Försökte även skriva in det systemrestore på kommandotolken för man kunde komma åt den på reparations skivan med men det va inte rätt jag skrev in sa den ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte fråga dig med Cecilia att om man gör det där med puppy version, kan man inte gå in på kommandotolken där då å skriva in det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...