Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av BenQ GL2440HM


ShorTee

Rekommendera Poster

Igår köpte jag en ny BenQ GL2440HM som jag skulle installera till en nyinköpt dator, en HP. En Dvi-kabel hade vi sen förut så det köpte jag ingen. Jag har följt alla instruktioner i den quick start guide som följde med skärmen men inget händer.

 

Jag markerar på skärmen att det är en DVI-kabel som sitter i skärmen och i datorn men allt är svart. Datorn tuggar på men skärmen är inte med alls. Den fungerar tror jag för när man sätter på den så visas det lite snabbt vilken modell det är och så men sen svartnar den. Varför?

 

Kan det vara nåt fel på kablen? Är det fel sorts kabel. I installationsguiden till skärmen står något om en DVI-kabel med "ferritfilter", vad är det?

 

Hur kan jag göra?

manual-sv.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1)Vad hade du för skärm innan? Har du kvar den skärmen?

I så fall sätt i den gamla skärmen och ändra upplösningen till tex 1024x768 och 60 Hz. Gör sedan ett försök koppla in den nya skärmen.

 

2) Din nya skärm har upplösningen 1920x1080. Det är utanför den ursprungliga specifikationen för DVI-D. Jag rekommenderar en DVI till HDMI omvandlare på datorn och en HDMI HDMI kabel till skärmen.

 

Jag kör också med 1920x1080 skärm och med DVI-D DVI-D kabel är bilden ett dåligt skämt, en illustration på hur kass en bild kan bli.

Sätter jag på en DVI till HDMI omvandlare på datorn http://www.kjell.com/ Artikelnummer 98256

och en HDMI HDMI kabel till skärmen så blir bilden perfekt.

Alternativt en DVI till HDMI kabel.

 

3) Har du ett äldre grafikkort är det möjligt grafikkortet endast stöder 1920x1080 via VGA kabel.

Inte från DVI utgången.

 

Vilket grafikkort/grafikchip har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Benq G2420HDB med 190x1080 till ett AMD Radeon HD5830 grafikkort och denna är ansluten med DVI i båda ändar - inga som helst problem.

 

Du skriver inte vilket grafikkort det är?

Dator - fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem?

Kanske det är som jannejanne säger och det inte stöder den upplösningen?

Fel på kabeln, byt kabel?

 

Jag markerar på skärmen att det är en DVI-kabel som sitter i skärmen och i datorn men allt är svart.

Behövs inte markeras något, varken i skärmen eller någon annanstans. Det är en digital signal som känns igen direkt och du kan normalt heller inte ändra hur den är ansluten annat än genom att byta kabel till annan typ.

Däremot måste du troligen sedan ändra upplösningen för bildskärmen till 1920x1080.

 

Du har inte blandat ihop kablarna, så det är en gammal VGA kabel som du felaktigt tror är en DVI kabel?

Kontrollera att du skruvat fast kabelkontakterna i båda ändar riktigt, så kontakten sitter rakt och inte är indragen snett med ena skruven först inskruvad till botten och sedan den andra. Dra dom växelvis, jämt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har ju skärmen faktiskt börjat fungera, men konstigt nog så kom den igång efter att jag bytt kablar några gånger, från VGA till DVI, från DVI till HDMI och tillbaka igen. Nu sitter HDMI-kabeln i och skärmen verkar tycka att livet känns ok.

 

Grafikkortet som sitter i datorn är ett ATI Radeon HD6450 med 1024 MB GDDR3 VRAM (i en HP G5384SC) och det borde funka. Det gör det ju.

 

 

Tack ändå för de tips jag fått, jag lär mig alltid något nytt i och med detta. T ex att jag ska köpa en till HDMI-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...