Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga gällande kylningstemperatur


Consan

Rekommendera Poster

Hej. Jag har precis köpt en del dator komponenter av en vän. Jag har väl kännedom om dessa komponenter med kan dessvärre inget om värme temperatur (vad dom bör ligga på)

 

Jag har följande komponenter:

 

Asus P6T Deluxe v2 moderkort

 

i7 930 2.8GHz

 

6GB ram DDR3 1600

 

Ati 5670 grafik

 

Kylaren är en vattenkyld modell i form av Antec KÜHLER H2O 620 Liquid CPU Cooler

 

jag använder mig av HWmonitor för att kontrollera grader i datorn och här är dessa värden:

 

Core #0 till Core #3 ligger idle mellan 40-50 och under spel 55-60..

 

Är detta normalt eller bör jag lägga på ny kylpasta? När jag köpte kylaren så var det redan en klick på kylaren.

 

Allt är Stock , inget är klockat eller dylikt.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Sweclockers test av Antec Kühler H2O 920 - bra betyg.

 

Idle på 40-50 låter mycket, under spel 55-60 är nog mer normalt.

 

När jag köpte kylaren så var det redan en klick på kylaren.

Det där skall vara ok, men du rengjorde väl processorns kylplatta (toppsidan) frän gammal kylpasta innan du monterade den nya kylaren?

 

Följde du installationsbeskrivningen av kylaren till punkt o pricka, så att kylaren verkligen ligger an mot hela processorn?

 

Har du rengjort eventuella dammfilter i chassit?

 

Ha programmet HWMonitor i gång i bakgrunden (du kan göra clear min/max om du redan har det igång) och så tittar du i Value kolumnen (aktuellt värde) efter några minuter när datorn står i idle mode, sedan startar du spelet och kör ett tag och kollar igen i Max kolumnen.

 

Ny Kylpasta skall brännas in och detta görs under ett flertal tempcykler (uppvärmning och nedkylning) i c:a 150-200 timmar - alltså använd datorn som vanligt under en längre tid.

Då kan temperaturen sjunka med mellan 2-5 grader.

 

Men nu tycker jag att tempen på 50C i idle mode är för hög som sagt.

 

Skall du lägga på ny kylpasta så måste den gamla bort och rengöring brukar fungera bra med isopropanol på en fuktad trasa (inget spill rutinkring - mycket viktigt).

Använd absolut inget aceton eller liknande som kommer att skada ditt kretskort.

 

Läs här hur du skall gå till väga i såfall:

PC För Alla Extreme - Kall pasta för het dator

 

Men normalt skall det vara ok med den kylpasta som tillverkaren av kylaren redan applicerat och du har väl tagit bort ev. skyddsplast innan du monterade kylaren?

Mvh

 

[Edit] Du kan ju lägga upp skärmklipp av HWmonitor, endast HWmonitor rutan. Använd Skärmklippverktyget/Snipping Tool i Vista/Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Före installation så gjorde jag rent med speciell rengöring för just processor rengöring. Det var redan applicerat med kylpasta på kylaren när jag köpte den så jag lät det sitta kvar istället för att byta ut den.

 

Jag har tagit en skärm dump nu och bifogar bilden. Kom gärna med ett utlåtande när du sätt värdena. Mvh Conny

 

post-124521-0-25412300-1320567733_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är nog ingen fara och maxtemperaturerna ligger under Intel specifikationen för I7 930: Tcase max 67.9°C http://ark.intel.com...Ts-Intel-QPI%29

 

Tcase=Package Temp, själva processorkapselns temp på toppen av processorns kylplatta och är egentligen den intressanta.

 

Tyvärr ser jag inte "CPU Package" med temp i din HWMonitor bild, endast effekten. Förresten, har du senaste HWMonitor?

 

Core temperaturerna är mindre noggranna eftersom dessa beror på kalkyleringar och inte en direkt sensormätning, men ger en bra indikation i alla fall. Dessa temperaturer sticker ju också snabbt iväg uppåt i samma takt processorn arbetar hårdare och kan ibland visa flera grader skillnad (plus/minus) än TCase temp.

 

Intel support: http://communities.i...kw=%28cputin%29

Citat:

Tcore which is the internal temperature of the CPU package.Tcore does not have a "normal" specification, but usually runs ~ 6 to 10 degrees hotter than Tcase or if you look at it the other way, Tcore is OK up to Tcase +~10 (67.9 Deg + 10 =78)

 

This is the absolute max. Red lineing your CPU. Smart people try to keep it well below this limit.

 

 

Här är en djupare förklaring till processortemperaturerna:

Guide to Understanding Intel Temperatures

 

Så jag skulle säga att det ser bra ut och din max temp är klart under Intels specifikation på Tcase max 67.9°C. Sedan finns det i processorn och BIOS inbyggt skydd; vid väldigt höga temperaturer så klockar processorn ned sig och blir det kritiskt så stänger datorn av.

Min värdena visar ju att den legat under 40C och även Value "just nu" är runt 40C och eftersom dessa Core Temp värden kalkylerats lite högre än Package temp så det är OK.

 

Men det hade varit bäst att se CPU Package temp som sagt.

Vad har du för chassi och har du kollat dammfilterna?

Du har ju ett häftigt grafikkort som alstrar väme också så det är viktigt att värmen transporteras ut ur chassit.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för den givande informationen.. Jag har senaste HWmonitor . Jag laddade även ner Speedfan och dom siffrorna såg ju inte så roliga ut då det var en eldflamma "ikon" bredvid temperaturen..

 

Allt är avdammat med lufttryck , mitt chassi är lite litet för detta paket så kylaren till processorn slår i grafikkortet så locket till chassit sitter lite halv löst på för tillfället.

 

Jag spelande GTA 4 nyss på medium grafik och efter 10min börja det verkligen hoppa och hacka , just som att grafikkortet inte orkar med ( att det är för dåligt) eller för att nått blir för varmt. För med en i7 processor och 6gb i ram bör man ju kunna spela GTA 4 på medium ..

 

Nått måste ju vara fel tycker man..

 

Gjorde stress test med prim95 med full belastning under 5min och får enormt höga siffror ..

 

Bör jag vara orolig?

 

 

post-124521-0-80220700-1320589821_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen större fan av Speedfan och vet inte vad CPU temp menas där heller.

 

Mycket möjligt att det är CPUTIN som också är kalkylerad och visar helt fel värden, är det så är CPUTIN inget att fasta vikt vid, men vet ej som sagt.

 

Kör Core temp och kom ihåg att bocka ur (Decline) 3:e parts programmen register fix och toolbars etc. på två ställen under installationen.

 

Mvh

 

[Edit] Har du bytt bilden nu? Svårt att hänga med då.;)

Prime95 är ju ett stresstest och drar allting på högsta effekt samtidigt, sånt som normalt inte används speciellt ofta tillsammans på max, så där är det extra viktigt att ha koll på temperaturerna. Använd endast ett temp program åt gången, ej flera startade samtidigt.

 

Ett tips i all välmening: Du behöver inte svara med citat om du inte vill, utan du kan skriva direkt i snabbsvar eller använda full redigerare, så blir inte inläggen så långa med hela citaten i.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag ändrade bilden eftersom jag utförde detta stress test då temperaturen steg till 74c , ansåg att detta är enormt högt för vattenkylning..

 

Nu har jag gjort följade:

 

Tog bort kylaren och gjorde rent kopparytan samt processorn från kylpasta ..

 

Köpte artic silver 5 och la på ett risgryn storlek på processorn och sedan satt ja på kylanläggningen igen..

 

Laddade ner Core temp och dessa värden får jag när jag surfar eller allmänt är ute i windows ( bifogar bild )

 

coretempscrk.png

 

 

och efter 30min spelande av BF3 så har jag dessa värden:

 

coretempscr2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju bra ut.:thumbsup:

Temperaturerna med CoreTemp blir lika också med HWMonitor.

 

Efter inbränningen av pastan (150-200 tim) som jag tidigare skrev, så kommer tempen att sjunka nån grad till.

 

Om du ställer in CoreTemp så här:

post-73434-0-01729700-1320611767_thumb.pngpost-73434-0-20895100-1320611767_thumb.png

post-73434-0-40261400-1320611767_thumb.png

 

 

Så läggs den här: post-73434-0-50671000-1320611766_thumb.png

 

Och då kan du installera CoreTemp Gadget2.7

post-73434-0-77219300-1320611766_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset . Har nu också lagt denna på skrivbordet . Jag gillar din ATI gadget också ;) vart hittar man den ..

 

Gällande core temperaturen så anser du att jag inte behöver vara orolig när den stiger till 60+ när jag spelar?

Gällande testet med prime95 när tempen steg ända upp till 74c på bara 5min, är det något man behöver fundera på?

 

Jag är väldigt tacksam för att du tagit dig tid att svara på mina frågor. Ett stort tack till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPU Observer – Sidebar Gadget V.3.7

 

När du körde Prime95 så använde du SpeedFan och CPU tempen som visas i denna vet jag som sagt inte vilken temp som avses, var den hämtar värdet ifrån. Troligen är det inte CPU Package eller Core så då är det något annat temp.värde som dessutom visar för högt.

Eftersom det inte framgår varifrån värdena hämtas (försökt hitta detta på hemsidan deras) som visar CPU temp så gillar jag den inte.

 

När man monterar kylaren med ny pasta så kan man när man sätter på denna, vrida fram och tillbaka lite försiktigt, precis innan man skruvar fast den så pressas pastan ut.

Men det sker oavsett när du skruvar fast den och nu har du precis ny pasta, så om nån vecka så kan temperaturerna gått ned nån grad om du använder datorn varje dag.

 

Kolla efter tester med denna kylare och med I7 930 eller I7 950 processorn, så kan du ju se vilka temperaturer testlabben fått till.

Kom ihåg bara att ofta testas kylare med öppet chassi, så deras temperaturer kan bli något lägre.

 

Max på 60C för dig är ju som sagt max, inte ligger väl den där hela tiden du spelar?

Den tempen är normalt ok, men å andra sidan vet jag inte vad man kan förvänta sig med just din kylare heller.

Testa med att ta bort sidoplåten helt och se om det gör någon skillnad.

 

Och som jag sade tidigare så visas Core temperaturen som ett kalkylerat värde, därför hade det varit intressantare med CPU Package, men Core temperaturerna ger ju i alla fall en bra indikation och om synes kör jag med dessa Core värden i CoreTemp gadgeten själv.

 

Med HWMonitor för min i7 2600K så visas även CPU Package tempen som brukar vara nån grad lägre än Core.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis , man kanske ska ta speedfans resultat med en nypa salt.. Dok finns inte denna CPU Package temp på min version av HWmonitor. Finns det något annat program man kan kontrollera denna temp på?

 

jag hittade en review av kylaren med i7 930 : fast med modell 920 (denna version har 2st 120mm fläktar) min heter 620 och har 1st 120mm och deras temp värden var lite under mina just för att dom kanske kör med 2st 120mm fläktar? . http://www.legitrevi...article/1590/7/

 

Ja gjorde precis som du skrev , jag vred kylaren lite så att det smetades ut mer :D

 

Jag tror faktiskt den ligger konstant på 60c när jag spelar , fast 100% är jag inte då jag inte kan se programmet när jag spelar , går jag ut till skrivbordet så sjunker tempen omgående..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt den ligger konstant på 60c när jag spelar , fast 100% är jag inte då jag inte kan se programmet när jag spelar , går jag ut till skrivbordet så sjunker tempen omgående..

Ja men då dubbelklickar du bara på CoreTemp ikonen i trayen, så visas ju max-värdena.

 

Processor-last på nästan max och 60C är inget att bekymra sig över.

 

Själv kör jag överklockat lite moderat till 4200 MHz (1600 MHz i idle) och får ju naturligtvis högre temperaturer än standard på min i7 2600K med Noctua C-14 CPU kylare.

 

Brukar ligga på runt 60C eller något högre jag med, vid hård belastning.

Vid normal användning så ligger den på mellan 35-50C.

Idle runt 32-35C.

 

Dok finns inte denna CPU Package temp på min version av HWmonitor. Finns det något annat program man kan kontrollera denna temp på?

Vet ej, stöds detta så borde det ha visats i HWMonitor tycker man.

 

Du har ju ett Asus P6T Deluxe v2 och där kan du hämta bla.

ASUS AI Suite V1.06.14 for Windows 32/64bit XP & 32/64bit Vista & 32/64bit 7.

I denna bör det finnas Sensor under Monitor och även Probe under Tools menyn.

 

Lite osäker på vad som ingår i just denna version, eftersom jag har ett ASUS P8Z68 Deluxe och där är det ASUS AI Suite II V1.01.40som har flera verktyg för olika sensorer där CPU tempen (TCase eller Package) visas och man kan spela in värdena från dessa också och en hel massa annat.

 

Såg också att det finns ny BIOS där och passa samtidigt på att kontrollera om det finns nyare Chipset drivrutin samt övriga också.

 

Mvh

 

[Edit] Sedan är det så också med vissa temperaturprogram, att kan man få kalibrera in dessa så värdena visas korrekt. Ex. Real Temp (kanske också SpeedFan).

 

Guide to Understanding Intel Temperatures

Citat:

 

Real Temp: Allows calibration of idle and load temperatures, can sound an alarm at a specified temperature and also shut down the computer at a specified temperature. Perhaps the most useful feature is the Sensor Test which allows you to check how your sensors respond over a full load range, making stuck sensors obvious.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort som du skrivit dvs laddad ner ASUS AI Suite och installerat. Fick upp andra temperaturvärden på detta program, dok inget som heter CPU package..

 

Det som förbryllar mig är att tempen går upp till 78 grader med ASUS AI Suite också när jag kör stress test med prime 95 på small stress? Undra då hur mycket det skulle stiga med maximum stress heat.. bifogar bild:

 

testkid.jpg

 

 

När jag inte gör stress test visar suite programmet att CPU ligger på 48-51 grader idle, det tycker jag är lite väl högt för att vara idle , medans core ligger från 35 till 40 grader.

 

test2cq.jpg

 

 

Jag har hittat en ny BIOS update till mitt moderkort . Finns en del vägar att gå för att flasha , dok är jag välidgt skeptiskt då det kan sluta illa om det skulle bli problem..

 

Dom 2 vägar jag har sätt man kan göra det på är USB sticka och flasha från BIOS, eller ladda ner ASUS update utility och sköta det via det programmet, men då var man tvungen att ha allt inställt på default i bios, vilket inte säger mig ett dugg :P

 

Bör man ge sig på detta projekt? Många frågor på en gång nu xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skumt, tempen i AU Suite visar CPU package tempen, men kom håg att Prime95 stressar alla delarna inkl. memory controllern i CPU:n otroligt hårt - mycket värre än när du spelar.

 

Men i idle mode 48C fattar jag inte heller. Felkalibrerat?

 

BIOS uppdatering instruktioner (1-10): http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us

 

Kanske du skulle logga på ASUSTek forum och ställa frågan där?

Finns ett forum för olika moderkort och detta är för ditt: http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us

Kolla också igenom om någon redan ställt frågor om temperaturerna.

 

Du kan också ställa frågan till ASUS support (brukar svara inom någon dag):

http://vip.asus.com/...e/techserv.aspx

Skapa dig ett log in konto också, så du kan logga på och se dina konverstioner med ASUS supporten.

 

ASUS Faq. om temperaturavläsning med flera s/w: http://support.asus....ADA782414BF&t=2

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla länkar. Du kan din sak märker jag xD

 

kan man maila dom på svenska eller bör man skriva på engelska?

 

Jag tycker också det är riktigt märkligt med 48C med en vattenkyld kylare i idle mode. kanske kylaren är trasig?

 

Hur vet man om den är felkalibrerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engelska.

 

Det är inte kylaren utan sensorn eller rättare sagt finns det ingen temperatursensor i CPU:n utan en annan typ av komponent som kalibreras vid tillverkningen av CPU mot faktiska temperaturer och denna komponent avger då olika elektriska spänningar som känns av och omvandlas till ett värde som motsvarar temperaturen i Celcius eller fahrenheit.

Men det är alltså inte ovanligt att denna visar lite galet. Jo kanske det kan kallas för temp sensor ändå, är nog en typ av thermocouple probe - kanske.

Guide to Understanding Intel Temperatures

 

Vissa temperaturprogram kan ju också kalibrearas men det har jag ingen erfarenhet av.

Se tidigare inlägg om RealTemp programmet.

 

Jag tror inte att det är något fel på din kylare, såvida inte den läckt ur kylvätskan (osannolikt) eller om pumpen är felande som du monterat på processorkroppen eller inte är ansluten med strömkontakten så dess motor inte snurrar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok , jag har inget serial no till mitt moderkort som dom vill ha när man kontaktar dom. Det ska stå på sidan av kartongen men den är bort riven av tidigare ägaren.

 

Det finns bara en ström kabel som är delad, den ena går in i CPU fan på moderkortet och i andra änden är det en hona som man kopplar in hanen från 120mm fläkten. När datorn startas så hör man hur pumpen går ingång och vatten flödar , men sen efter 5sek så tystnar allt och man hör sedan bara fläkten.

 

Detta är rena djungeln, jag trodde jag visste lite om datorer men ack så fel man kan ha :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag nada.. Är riktigt förbryllad.. Nu ladda jag ner ett program som heter Speccy 1.13.276 och den säger att dessa 48C som Asus Suite säger är CPU package är tempen på moderkortet och inte processorn. Den ligger på 37C och sen ligger kärnorna på dessa värden som nämnts tidigare från 34-40C

 

namnlskh.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ASUS SUITE säger ju 49C på moderkortet vilket är för högt.

Moderkortet är nog tempen på Nordbryggan som sitter i närheten av processorn.

 

Har du testat med borttagen sidoplåt?

Nej, kommer inte på något mer.

 

Mvh

 

[Edit]49C på moderkortet (Nordbryggan) i ASUS Suite när du körde Pime95 är normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa jag har locket öppet , ingen skillnad.. När jag körde prime95 steg ju tempen till 74C.. Är det 74C på moderkortet eller CPU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU.

Men som jag redan sagt så stressar Prime95 processor, minneskontroller etc. någonting extremt, mer än något vanligt program, så höga temperaturer då är inget ovanligt.

 

Ingen mening att hålla på mer med Prime95, du riskerar att köra sönder något om du kör detta i onödan.

 

Koncentrera dig på temperaturer under vanligt krävande arbete såsom spel, samt kolla också Idle.

Ligger den på runt 60C i spel (som du kan se på Max temp) så tycker jag inte att det är onormalt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag förstår , men 48C idle är ju ändå ganska högt..

 

Såhär ser det ut när jag spelat ( i det andra programmets synvinkel) Den gör en färgmarkering att det blir för varm. (om det nu är moderkortet)test5d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ASUS SUITE säger ju 49C på moderkortet vilket är för högt.

Vanligt problem med piratkylare. Orsaken är att de vanliga testsiterna endast mäter processortemperaturen när de jämför Intels kylare med piratkylare. Resultatet är att kylning av moderkortet glöms bort.

Och Intels kylare är konstruerad för två uppgifter:

-Kyla processorn

-Kyla moderkortskretsarna runt processorn med hjälp av luftströmmen från processorkylaren.

Det finns vattenblock för processor med fläkt för kylning av moderkortet.

Men man kan givetvis montera dit en fläkt själv. På vattenblocket. Tex limma.

 

Det här problemet med dålig moderkortskylning är samma med piratkylare av "lufttyp".

Så jag brukar fixa till med en extra fläkt för kylning av moderkortet.

I bifogat exempel så är

Pappen som Moderkortskylfläkten sitter i

till för att rikta luften från "fläkten för moderkortskylning" mot

kylflänsen på moderkortet till vänster om processorn

kylflänsen på moderkortet under processorn

 

Moderkortet har inbyggt grafik vilket duger för datorns ändamål: surfning, film, skriva.

 

Med grafikkort har jag satt Moderkortskylfläkten så den blåser från höger över minnena mot vänster

över moderkortet. Och monterar aldrig plåten som ska sitta runt moderkortskontakter för Nät, Mus osv. Så luften som strömmar över moderkortet kan gå direkt ut här mellan kontakterna

(fodrar att chassifläktarna ger övertryck i chassit, dvs mer insugs än utsugsfläktar)

post-42633-0-02266700-1320824288_thumb.jpg

post-42633-0-02521500-1320824308_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...