Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Transparant bakgrund mm i PS


Martassen

Rekommendera Poster

Tänkte jag tar det i samma tråd:

 

1. Jag har en bild på en tecknad sol i PS och gör bakgrunden transparant. Vilket format ska jag använda om jag ska trycka bilden?

 

2. Om jag gör en text med skugga och lite effekter och kanske till och med en bild i bokstäverna. Vilket format ska jag använda om jag ska trycka bilden?

 

3.När det gäller Nyans och Mättnad. Finns det någon logik kring färgkalorna som är under reglagen? Drar jag exempelvis "Hue" till blå del så blir det knappast blått. Jag brukar ofta dra lite hur som helst tills jag får en färg. Finns det någon logik kring reglagen för att få en viss färg?

 

4. Har en bild på en blomma. Har gjort en pensel av bilden. (redigera/Definiera penselförinställning). När jag sedan målar in penseln så tycker jag det blir lite tonat. Varför blir inte penseln precis som bilden?

 

5. När man bockar i Progressiv när man sparar bilder. Innebär detta att bilden är suddig i en webbläsare och sedan laddas fram? Gäller detta endast webb?

 

6. Är progressiv och sammanflätad samma sak?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 & 2. Om du använder PS och bilden ska gå till tryck så använd med fördel TIFF (okomprimerat) oavsett vad som är i bilden.

Använd 300PPI /DPI och en storlek (rityta) som stämmer överens med den storlek som trycket kommer vara.

 

3. Använd färgläge CMYK då det är det som används i tryck (oftast)

 

4. Pass

 

5 6 Använd inte GIF, PNG eller JPG, det är endast för webb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...