Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell Latitude D800 blåskärm startar ej?


Hämtaren

Rekommendera Poster

När jag startar datorn får jag en blå ruta med följande info

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Utför följande steg:

Inaktivera eller avinstallera antivirusprogram, diskfragmenteringsprogram och säkerhtetskopieringsprogram.

Kontrollera hårddiskarnas konfiguration och kontrollera om det finns några uppdaterade drivrutiner.

Kör kommandot CHKDSK/ F för att söka efter skador på hårddiskarna och starta därefter om datorn.

Teknisk information:

*** STOP : 0x00000024 (0x00190203, 0x872E72B8, 0x0000102, 0x00000000)

Det är ju uppmuntrande att få reda på vad jag ska göra men vore bättre om jag också fick veta hur!Det går ju inte ens starta datorn i felsäkert läge!

Kan någon tala om för mig hur jag ska bära mig åt för att få igång datorn igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x00000024: NTFS_FILE_SYSTEM

Det är alltså problem med hårddisken.

 

Vad har du för Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd för det finns bättre reparationsverktyg i Vista och Windows 7.

 

Har din dator något diagnostikprogram som kan startas genom att trycka på någon särskild tangent i början av uppstarten?

 

Om du har viktiga filer på hårddisken som behöver räddas kan du se om du med hjälp av en CD-skiva med Puppy Linux kan komma åt dem enligt http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja F12= Boot Meny

Jag körde ur ett Symptom tree: Cannot Boot the OS.

Där kördes 26 olika tester utan några errors. Den 27:e testen kördes ej och den gällde:

IDE DISK S/N = NP0ET492TN8P Confidence Test. Vet ej varför den inte kördes. Det fanns även ett annat symptom i trädet som jag skulle kunna ha kört = Windows blue screen men när jag kollade igenom så var det exakt samma tester som skulle ha körts. Eftersom alla tester passerade utan fel startade jag om datorn utan andra kablar i den än el, men jag fick samma fel igen. Har du några andra ideer om vad jag ska försöka?

Ska nu försöka rädda undan viktiga filer enligt ditt förslag.

/Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd att just det testet inte kördes för det verkar vara en test av hårddisken.

 

Om du går in i BIOS-inställningarna kan du då hitta ett artikelnummer för hårddisken. För utifrån det kan man få reda på tillverkaren av hårddisken och då köra tillverkarens testprogram i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in igen och lyckades få fram en deltest just av den som ej kördes dvs Confidence test av hårddisken.Även den gick igenom utan error!

Det är en FUJITSU MHT2040AH med serienr NP0ET492TN8P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det troligen inget fel på hårddisken men för säkerhets skull kan du köra DFT från Hitachi som brukar fungera bra även på andra tillverkares hårddiskar (jag hittar inget testprogram från Fujitsu).

http://www.hitachigst.com/support/downloads/#DFT

Men du bör inte köra det innan du har kopierat viktiga filer därför att om hårddisken är dålig kan ett test göra den sämre.

 

Har det gått att rädda filer? För det säger lite om diskens skick också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner Puppy till en CD och försökt att starta från den men det fungerar inte. Ska jag göra något mer för att datorn ska starta från CD:n? Filen som ligger på CD:n heter slacko-5.3-MAIN och är en ISO IMAGE File på 127 156 kB Jag laddade ner filen till skrivbordet och använde Roxio Creator för att få över den till CD:n.

OK det var tydligen något fel med iso-filen för nu har jag provat en gång till och nu är jag uppe med Puppy och ska försöka leta reda på hur jag räddar filerna. Har kopierat men när folders och filer innehåller åäö så vill den inte. Försökt ändra (rename) men det står alltid att det återstår ett fel och dessutom Read-only system. Hur göra?

 

 

Äntligen är jag igenom och har kört den nya testen av hårddisken och såväl Quick som Advanced test har gått igenom successfully. Så vad blir nästa steg tycker du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har missat ditt svar eller åtminstone inte sett att du har redigerat det.

 

Har du en standard XP-skiva som innehåller återställningskonsolen?

För i så fall kan du göra chkdsk från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte. Datorn köpte jag ut när jag slutade senaste jobbet och har inget OS eller standardprog på skiva endast prog som jag installerat efteråt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag kommer åt samtliga? filer via Poppy Linux. Det var ju din hjälp där som gjorde det möjligt att rädda filer över till min nyare PC. Den nya har ju Windows 7 och jag kan inte minnas att det fanns med ngn CD när jag köpte den utan den var fabriksinstallerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, minnet är kort och jag repeterade tråden dåligt.

 

När det gäller den nya datorn ska du ha fått med ett program som låter dig bränna ut återställningsskivor så att du har en möjlighet att installera om Windows även om hårddisken går sönder.

 

Däremot är det inte säkert att återställningsskivor innehåller en konsol som låter dig köra chkdsk.

 

Har du ens en produktnyckel till XP-datorn som du kan använda vid en ominstallation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återinstallation DVD för Windows Vista Business 32 BIT och för Windows 7 Pro 32-Bit men ingen för XP Kan dom vara till ngn hjälp och hur?Om produktnyckeln inte går att hitta på hårddisken har jag den inte. Går chkdsk köra från Poppy?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tänkas att det går med chkdsk från återställningsskivan för Windows 7 eller Vista. Det beror lite på vad som datortillverkaren har lagt på dem. Se om du kan få fram "Command Prompt" (Kommandotolken) genom att läsa http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/windows-7-recovery-environment-command-prompt/

 

När Windows XP fungerar så går det ju att ta fram produktnyckeln men nu vet jag inte. Filen C:\windows\system32\WPA.dbl har med aktiveringen att göra men jag vet inte om det räcker med att spara undan den nu och sedan lägga in den på nytt efter en ominstallation.

http://support.microsoft.com/kb/312295

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit mig in och kört chkdsk

Filsystemet är av typen NTFS

Volymen används av en annan process. Detta kanleda till att fel rapporteras trots att inga fel finns på volymen.

Volymetiketten är BOOT

Varning! Parametern /F har inte angetts.

CHKDSK körs i skrivskyddat läge

CHKDSK verifierar filer (steg 1 av 3)...

29 filposter har behandlats

Filverifieringen är klar

 

 

CHKDSK verifiera index (steg 2 av 3)...

43 indexpostrer har behandlats

Indexverifieringen är klar

CHKDSK verifierar säkerhetsbeskrivare (steg 3 av 3)...

29 fil-SD/SID-poster har behandlats

Verifieringen av säkerhetsbeskrivare är klar

7 datafiler har behandlats

Filsystemet har behandlats. Inga problem har pååträffades.

 

3086 kb diskutrymme totalt

4 kb i 9 index

0 kb i skadade sektorer

2485 anväönds av operativsystemet

 

detta verkar ju inte var min hårddisk!! den e ju större!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit mig in och kört chkdsk
Vad menar du med det, vad har du gjort?

 

Det kan tänkas att du behöver tala om för chkdsk vilken bokstav som hårddisken/partitionen med Windows har. Den behöver inte vara C: när du har startat datorn från DVD-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tagit mig in" = laddat Windows7-CD:n och klickat tills jag fått upp kommandotolken och där kört chkdsk med resultat som du ser ovan.

Bokstaven för där jag kan köra chkdsk är X:\

Jag vet inte hur jag ska kunna ändra till min hårddisk för jag tror att X:\ = CD med Windows 7 på! Jag tar mig in i alla underbibliotek på X:\ men känner inte igen något som skulle höra till min XP-dator av mappar eller filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för resultat om du skriver:

 

dir C:\

 

För oftast så är det nog så att hårddisken fortsätter heta C:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är svaret på körning av ditt rekommenderade kommando!

 

Filsystemet är av typen NTFS

Varning! Parametern /F har inte angetts.

CHKDSK körs i skrivskyddat läge

CHKDSK verifierar filer (steg 1 av 3)

4 % klart. (83633 av 185600 filposter har behandlats)

Den skadade posten i attributlistan med typkod 128 i filen 91772 togs bort

Attributposten (128, ¨¨) från filpostsegmentet 100503 är skadad.

Attributposten (128, ¨¨) från filpostsegmentet 162732 är skadad.

6 % klart. (111360 av 185600 filposter har behandlats)

Den skadade posten i attributlistan med typkod 128 i filen 112819 togs bort

Attributposten (128, $J) från filpostsegmentet 8211 är skadad.

Attributposten (128, $J) från filpostsegmentet 129693 är skadad.

185600 filposter har behandlats.

Filverifieringen är klar

Filpostsegmentet 8211 är överblivet

Filpostsegmentet 100503 är överblivet

Filpostsegmentet 129693 är överblivet

Filpostsegmentet 162732 är överblivet

2288 stora filposter har behandlats

 

CHKDSK hittade fel och kan inte fortsätta i skrivskyddat läge

Det gick inte att överföra loggade meddelanden till händelseloggen med

följande status: 50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där hittas alltså ett antal fel i filsystemet på hårddisken. För att chkdsk ska åtgärda dem behöver du lägga till en parameter i kommandot så att det blir så här:

 

chkdsk C: /r

 

Det innebär också att chkdsk kommer att kontrollera hårddisken mer detaljerat, dvs det kommer att ta längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...