Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Administratörslösenord till Vista är borta!


CattisH

Rekommendera Poster

Jag har en begagnad dator där det finns administratörsrättigheter på - och jag har inte fått lösenord... Så kan jag lösa det ändå eller är det kört? Det är Windows Vista Business på datorn och sedan är det olika konton som är upplagda och då ett för admin. Jag tänkte "blåsa" datorn och uppgradera till windows 7 - men jag kan inte göra ett dugg eftersom jag inte kommer åt administratörsrättigheterna.

Jag kan inte heller ansluta till internet då jag vill installera trådlöst - så det är lite kört känns det som...

Finns det någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, bara in med DVDn och låta denna formatera om hårdisken. Inget problem.

Du behöver inte nå datorns nuvarande admin för att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Tack för förslag!

Jag har inget emot att formatera om hårddisken - men hur funkar det? Hur ska jag kunna göra det?

Jag undrar bara om det funkar att då göra en uppgradering till Win7 - "känner" win7 av att vista varit installerat tidigare?

 

Olle Munter - tyvärr har jag inte tillgång till internet på den datorn. Så därför blir det än mer besvärligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du en uppgraderingsskiva med Win 7 på?

Se

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/upgrading-to-windows-7-frequently-asked-questions

där står exempelvis

Om du köper den fullständiga Windows 7-versionen kan du formatera hårddisken och sedan installera Windows 7. Om du köper uppgraderingsversionen av Windows 7 och sedan vill formatera hårddisken måste du först starta datorn från installationsskivan för Windows 7 eller från ett USB-flashminne och sedan utföra en anpassad installation. Du kan klicka på Enhetsalternativ (avancerat) och sedan formatera hårddisken. Använd inte ett program från en annan programvaruleverantör för att formatera hårddisken innan du installerar Windows 7. Om du använder uppgraderingsmedia och formaterar hårddisken innan du påbörjar installationen kan du inte använda produktnyckeln för uppgradering för att aktivera Windows 7.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Bootdisk kan du ladda ner från vilken dator som helst, huvudsaken är att du bränner till CD och stoppar in den i din dator du inte kommer in i och startar om datorn, sedan fixar du nytt lösenord eller tar bort det befintliga.. Skall du installera windows 7 stoppar du bara in DVD skivan med Windows 7 och startar om, sedan har du bara att välja på skärmen, vad du vill göra, precis som Monshi föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag tror jag fått till det...Tack för all hjälp!

Jag fick till det och har formaterat och installerat win7 - men nu är skärmen svart... Jepp det är väl något annat som strular!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick till det och har formaterat och installerat win7 - men nu är skärmen svart... Jepp det är väl något annat som strular!

Nu behöver du nog komplettera med vilken typ av dator det är, om skärmen är HELT svart, eller om det ex. finns en blinkande markör, om den är svart hela tiden vid uppstart eller om du ex. ser en svart skärm med text som rullar på osv.

Och hur länge du har väntat vid den svarta skärmen - vänta 30 minuter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...