Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

7200 rpm, alltid bättre?


Thirteen

Rekommendera Poster

Nja, det beror på.

En Eco Green disk som snurrar runt 5400-5900rpm är ju oftast tystare, drar mindre ström och utvecklar därmed mindre värme.

Ej så snabba när det gäller söktiderna, men kan passa ypperligt i en HTPC media dator eller typ en liten burk där kravet är tystare grejor och mindre väremutveckling.

 

Filöverföring med sekventiell läsning på stora filer tror jag inte det skiljer så mycket utan det är i söktiderna och läsning/skrivning av många små filer.

Men bäst att läsa info här: eHow 5400 RPM vs. 7200 RPM Hard Disk

Och givetvis AnandTech där hela testen (som eHow refererar till) på flera sidor med 2st. Seagate 2,5" 500GB en på 5400 och en 7200rpm finns utförligt beskriven med diagram och allt: http://www.anandtech...od-hybrid-hdd/3

Mvh

 

[Edit] Själv har jag en Samsung 1TB 7200, en WD Black Caviar 2TB 7200 samt en WD VelociRaptor 450GB 10Krpm och ljudnivån går upp lite med dom två WD diskarna jämfört med Samsungdisken. Prestandan är också högre på WD diskarna.

Men mitt chassi är ljudisolerat och ganska tyst så chassi fläkten bak hörs mer än något annat. Diskarna hör jag inte alls med sidoplåten stängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe :rolleyes:

 

Ja speciellt AnandTech är en mycket bra sajt och gör alltid seriösa tester och noggranna analyser samt beskrivningar av det mesta med SSD, minnen, diskar och processorer.

 

Tack för poängen.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...