Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
lidrello

Minnen som inte passar med moderkort?

Rekommendera Poster

lidrello

Jag har haft problem med att få mina nya ram-minnen att fungera med min dator. Jag köpte nyss nya minnen och när jag

sätter in dom i burken och sedan slår på så står det, No signal/cable connection på skärmen. Jag har försökt att få bukt på

vad jag har gjort fel? Dessa minnen ska passa i mitt moderkort. Är det någon annan som har haft liknande problem?

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med detta, eftersom jag vill inte lämna in den på något ställe för en sån här skitsak.

Rig setup här:

Nya minnen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605846

Moderkort: lite äldre kort, men ska fungera ändå: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487825#extra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Dina minnen finns inte med i ASUS M4A785TD-V EVO Memory QVL (Qualified Memory List) över minnen som ASUS testat skall fungera med ditt moderkort.

Men eftersom moderkortstillverkarna aldrig testar alla på marknaden förekommande minnen, så bör man även kontrollera hos minnesleverantören/tillverkarens vilka minnen som passar moderkortet.

Här har jag letat fram en lista över minnen som Corsair garanterar skall fungera med ditt moderkort (bara scrolla i listan nedan).

Corsair Guaranteed-Compatible Memory for your Asus M4A785TD-V EVO

Då ser du att ditt minne CMX4GX3M1A1333C9 inte finns med i den listan och alltså inte kan garanteras att passa med ditt moderkort.

Sitter minnena verkligen istoppade riktigt så låsningen på sidan "klickat i"?

Har du samtidigt dina gamla minnen, så plocka ur dessa, ibland fungerar inte två olika minnestyper med varandra.

Det du köpt är en minnessticka - som troligen inte passar för ditt moderkort.

Om du skall använda endast ett minne så spelar det ingen roll vilket "slot" det sitter i enligt manualen sid. 1-15 (27 of 64)

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Korrigerat ASUS länken direkt till Memory/Device Support

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lidrello

Hej Flyfisherman. Tack för hjälpen! Jag måste ha glömt bort att kolla den där listan. Och jag ska använda 2st av dessa minnen, och jag har suttit i dom korrekt så att låsningen klickar. jag ska kolla på denna lista och välja därifrån.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Skall du använda två minnesstickor rekommenderar jag att du köper ett matchande kit om två stickor ex. 2x2GB (för 32bitars operativsystem) eller 2x4GB (för 64 bitars operativsystem).

Två stickor av ett matchande par som monteras i antingen blåa minneskontakter eller i svarta minneskontakter för att du skall få Dual Channel funktion. Ej blanda två minnen mellan svarta och blå kontakterna. Samma sida i manualen sid. 1-15 (27 of 64).

Mvh

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...