Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan någon hjälpa mig ?


Vilda

Rekommendera Poster

Hejsan!

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?

Skulle vilja veta hur man skriver detta på Latin!

 

Mina änglar ni finns föralltid i mitt hjärta

 

Och hur man skriver födelseår på latin?

1994 och 1996

 

Tack på förhand

Mvh

Vilda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har du provat Google översätt?

När jag kopierade in din text och tal, så fick jag detta resultat:

 

Angeli semper in corde meo

MCMXCVI MCMXCIV

 

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googles översättningar är ju ungefärliga, för att ge ett hum om vad en sida handlar om, och inte korrekta översättningar vad gäller t ex böjningsformer och grammatik.

 

I tråden //eforum.idg.se/topic/219327-lilla-angel-pa-latin/ har mbgtmari översatt "Min lilla ängel, du finns för alltid i mitt hjärta." till "Parve angele mi, semper in corde meo es." och från det kan man åtminstone dra slutsatsen att "Angeli semper in corde meo" är för kort för att vara en komplett översättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1994 =MCMXCIV 1996 = MCMXCVI Google har alltså klarat av de romerska årtalssiffrorna vilket är en automatisk uppgift och därför något Google är bra på.

 

Mina änglar, ni finns för alltid i mitt hjärta =

1. Angeli mei in corde meo estis in aeternum. (Orden: mina - mei, änglar - angeli, ni finns - estis, för alltid - in aeternum, i mitt hjärta - in corde meo.)

2. Mina änglar, ni finns alltid i mitt hjärta = Angeli mei semper in corde meo estis. (Semper betyder alltid.)

 

3. Cor meum tibi est, parve angele mi betyder mitt hjärta tillhör dig, min lilla ängel. (Orden: cor meum - mitt hjärta, tibi est - tillhör dig, parve mi - min lilla, angele - ängel.)

 

Vill du skriva den meningen som 4. Mitt hjärta tillhör er, mina små änglar blir meningen: Cor meum vobis est, parvi angeli mei.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...