Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta extern hårddisk till NAS?


3DArt

Rekommendera Poster

Jag har en Qnap TS-412 med 4x2TB diskar. Till denna har jag anslutit en skrivare som nås av alla på nätverket. På NAS:en har jag endast filmer, drygt 600 långfilmer och en sanslös massa TV-serier. Så den är så fylld som jag vill att den max ska vara.

 

Så då tänkte jag att jag ansluter en gammal 1TB extern disk jag haft liggande. Jag anslöt den till en ledig USB-port på NAS:en och formaterade samt aktiverade den via NAS:ens web-gränssnitt och allt ser bra ut. Men disken dyker inte upp någonstans i utforskaren som jag i min naivitet trodde.

 

Det är väl lika bra att klargöra att jag betraktar det som ett mindre mirakel att jag fick igång router, NAS och mediaspelare helt själv. Mina datorkunskaper är högst begränsade.

 

Så därför frågar jag här, vad har jag gjort fel? Och om man gör rätt, var ska denna 1TB disk dyka upp är det tänkt? Det är inte så att NAS:en har fått 1TB mer utrymme. Min externa hårddisk går inte att hitta någonstans. Tänkte dela ut den i nätverket hur jag nu ska lyckas med den bedriften. Men jag kör trial and error och tillsammans med ett enormt tålamod går det ibland till slut. Men här har jag kört fast.

 

Var hittar jag denna externa enhet??

 

Tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur "ser" du dina diskar på NAS, från andra datorer?

Har du tilldelat de diskarna ett "share" (som på Netgears ReadyNAS) så kanske du måste göra det även för den externa disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Tjejen är bortrest med den bärbara så jag har inte kommit så långt ännu. Allt är relativt nytt för mig. Problemet är när jag anslutit hårddisken till NAS:en och försöker mappa den. Då får jag felmeddelandet:

 

The network folder is currently mapped using a different user name and password. To connect using a different user name and password, first disconnect any existing mappings to this netwoprk drive.

 

När jag kör cmd: net use syns den inte som mappad och jag har prövat att ta bort och lägga till disken i Qnaps web-gränssnitt utan att det gör någon skillnad. Väldigt förvirrande. Någon som vet råd?

 

Tack // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The network folder is currently mapped using a different user name and password.

 

Funderar på om det finns någon inställning ang. samtidiga "besökare"?

Finns inget sådant på vår NAS men då tittar jag bara på interna diskarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för din vilja att hjälpa mig. Men varje gång jag försöker mappa disken får jag beskedet att den redan är mappad fast med ett annat lösenbord. Vad skulle det vara för lösenord?! Jag får väl fortsätta att köra med Dropbox och erkänna mig besegrad. Helt sanslöst att det inte ska gå att mappa disken. Man blir ju uppgiven att det ska vara så svårt.

 

Någon som har en lösning tar jag mycket tacksamt emot alla förslag och tips och råd. För det är ju f_n om det inte ska gå att få till det. Tack för all hjälp hittills. Någon som vet om Qnap har Svensk support i klass med Netgears fantastiska, den slår nog allt? Besvärligt att göra sig förstådd på Svenska, nästan omöjligt på engelska.

 

Tack!

 

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenordet är troligen root lösenordet (administratören). Har du monterat filsystemet på USB-disken i NAS:en? Om den är monterad så var i filsystemet ligger den (USB-diskar brukar monteras i /media eller /mnt)? Vilket filsystem har disken? Kan du få upp en terminal i NAS:ens webbgränssnitt (motsvarar Windows CMD)? Om inte så kan du komma åt ytterligare inställningar via SSH. För det behöver du en SSH-klient till Windows (puTTY). NAS:ens OS är GNU/linux. Med SSH kommer du till en terminal. Kör kommandona nedan och posta resultatet.

 

blkid

cat /etc/mtab

cat /etc/fstab

ls -l /media

ls -l /mnt

lsusb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Men tyvärr är mina kunskaper angående både hård- och mjukvara mycket begränsade och jag förstår inte säkert vad du menar. Det vore snällt om du kunde sänka din nivå flera snäpp så kanske det går lite lättare för mig.

 

Jag är faktiskt mäkta förvånad över att jag över huvudtaget fick igång NAS:en alls. Det känns så jobbigt att man ska kunna så mycket för att ens ha grundläggande datorfärdigheter idag.

 

Jag uppskattar verkligen din vilja att hjälpa mig och jag ska verkligen försöka sätta mig in i ditt svar i helgen när jag är ledig. Om du orkar förtydliga lite vore jag mycket tacksam. Jag vet tex inte alls vad en SSH-klient är för något. Orkar du?

 

Vill så gärna få det att fungera men har inte råd att anlita någon och känner dessvärre ingen med erforderliga kunskaper att fråga tills råd.

 

tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en klient är som ett program

typ e-postklient = e-postprogram

 

Tror då följande:

 

En SSH klient är puTTY, alltså namnet på programmet.

Det finns att ladda hem här:

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

 

Ladda hem, installera, starta och kolla vad som händer (JAG vet inte)

Får du upp som.. typ Anteckningar.. så kan du skriva fagerja's kommandon, en och en rad

ex. blkid och sedan trycker enter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att konstatera att jag är dum i huvudet. Riktigt bottenlöst korkad helt enkelt. Jag säljer datorn som skrot och köper en skrivmaskin, eller varför inte en gåspenna. Passar nog mig bättre. Men fan vet om jag inte får problem med den också.

 

Jag laddade ner putty och installerade det men begriper inte så mycket. Ska man ange NAS:ens IP? Kommer inte längre än så för då får jag frågan om användarnamn och där är det stopp.

 

Och var ska jag skriva dessa kommandon som fagerja hade vänligheten att tipsa om? Putty är ju ett ganska komplext program med många parametrar.

 

Hur svårt ska det vara att mappa en extern hårddisk? Ska man vara systemvetare för att ha en chans? Det är när jag skriver in inloggningsuppgifterna som det inte vill sig. Så det måste väl vara därnågonstans som felet ligger tycker jag. Kan man nollställa lösenordet på något sätt?

 

Får väl se om jag kan hitta någon som mot rimlig ersättning kan hjälpa mig. Någon som vill byta en stor ful brevpress mot en gåspenna för jag ger snart upp. Att sätta upp nasen var inte så svårt men att ansluta den externa hårddisken verkar omöjligt.

 

Tack alla ni som försöker hjälpa mig, det uppskattas.

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är något men varje gång jag loggar in på NAS:ens webgränssnitt får jag upp följande meddelande i en ruta: "

 

Systemet har kontrollerat att din DNSserver inte kan hitta värdar och vissa applikationer kan då arbeta felaktigt".

 

Kan detta vara något?

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen så kan man ju låsa/kryptera en extern disk. Eller låsa upp en extern disk.

Vidare kan man ju välja hur den externa disken ska användas, som extra lagring eller som Raid-1. (Raid-1 kan man bara välja om man har en disk och du har ju fyra så...)

 

Hur ser det ut enligt ditt webgränssnitt?

 

Manualen sidan 493-..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting ser helt normalt ut och jag har kopplat ifrån och anslutit igen samt formatera med olika alternativ. Det är när jag ska mappa den som den frågar efter inloggningsuppgifter och sedan får jag felmeddelandet att den redan är mappad. Vilket naturligtvis är fel. Alltså:

 

The network folder is currently mapped using a different user name and password. To connect using a different user name and password, first disconnect any existing mappings to this netwoprk drive.

 

Jag får nog anlita en nätverkstekniker för dyra pengar för det här SKA gå att lösa.

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min postning försvann, börjar om...

 

Funderar på om det är NASen som bråkar, egentligen..

 

http://travisepperson.blogspot.com/2007/01/windows-network-folder-specified-is.html

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-networking/the-network-folder-specified-is-currently-mapped/928f6313-fe2c-4d2d-a247-152ec022e062

 

edit: har inte läst dem själv men kom ihåg en sak:

 

På ReadyNAS skulle man inte ha en sk "share" med samma namn som man hade som inloggningsnamn i Windows, då blev det helknas...

ÅÖÖ ska man nog undvika med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var två mycket intressanta länkar. Ett problem som nämndes stämde med mig så jag löste det. Tyvärr kan jag fortfarande inte mappa den Externa hårddisken. Men jag ser att det är ett problem som är känt sedan tidigare. Så jag fortsätter kämpa.

 

Det går inte att mappa inne i kommandoprompten på något sätt? Eller ska jag försöka byta användarnamn och lösenord kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att mappa inne i kommandoprompten på något sätt?

 

Jo..

Du kan till att börja skriva bara

NET USE

För att se vilka ev. enheter som redan är mappade, kan vara en skrivare också.

 

Ett exempel: i ett lokalt nätverk finns datorA och datorB

På datorA är en mapp utdelad, ex. C:\Downloads. Den är utdelat med namnet A_downloads.

 

Från datorB behöver man ofta komma åt innehållet i datorA,s mapp.

 

Om man då i datorB skriver

net use G: \\datorA\A_downloads - eller net use G: \\192.168.1.5\A_downloads (om datorA har den adressen)

så ska den mappen synas på datorB som G:

 

Detta under förutsättning att inget användarnamn eller lösen behövs.

 

Om man INTE har användarnamn/lösen så har jag sett att det är svårt/inte går för Vista & Windows 7 att i utforskaren välja att ansluta nätverksenhet mm. Namn & lösen efterfrågas alltid.

Net Use fungerar.

 

Det är möjligt att man inte kan dela ut hela din externa USB-disk men väl en mapp på den, har du testat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara som du skriver Mikael63. Jag skrev till Inet där jag köpt NAS:en och de svarade så här:

 

Testa att komma åt disken från en annan dator om det finns tillgängligt. Möjligheten finns att det inte skall funka på det viset, att disken du kopplat via USB bara skall ha kontakt med Qnapen som backup, att den inte går att komma åt via nätverket.

 

Nu har sambon kommit hem med sin bärbara dator och här kommer århundradets dummaste fråga som tydligt illustrerar min okunskap. Hur gör jag för att komma åt NAS:en från hennes dator? Jag skäms för att fråga men jag vet faktiskt inte. Behöver jag installera något eller hur gör jag.

 

Om någon vill förklara på ett lättbegripligt sätt är jag mycket tacksam. Och stort tack för alla som försökt hjälpa mig. Vad vore jag utan eForum? Så stort tack ska ni ha!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men.. du har ju försökt att mappa disken tidigare?

Nu är jag lite "lost" men visst finns väl nu två datorer + nas + usb-disken i hushållet?

 

För mig så betyder mappa att man på sin egen dator mappar en resurs på en annan dator. Typ som om man gör en genväg.

Att det är en annan dator förändrar ju inget.

 

Testa först mellan era datorer med Net use kommandon i inlägg #15

 

Skippa nas till att börja med.

Dela ut en mapp på tjejens dator, förslagsvis C:\Temp (skapa en sådan mapp om den inte redan finns) och dela ut den med namnet temp. (Korta enkla namn till att börja med, svårare skriva fel).

 

Från den andra datorn, i kommandotolken

net use T: \\tjejensdator\temp

eller

net use T: \\tjejensip\temp

 

Om det funkar eller inte funkar ser man på "svaret" i kommandotolken.

 

Om detta funkar bra så anslut usb-disken till tjejens dator.

Skapa en mapp som heter temp om den inte finns.

Dela ut den som utemp

 

Från den andra datorn, i kommandotolken

net use U: \\tjejensdator\temp

eller

net use U: \\tjejensip\temp

 

Om det funkar eller inte funkar ser man på "svaret" i kommandotolken.

 

Funkar allt så fortsätter vi senare.

 

Ge inte upp!

(tyvärr har jag en vattenläcka under huset att ta hand om så eforum kommer liksom i andra hand..)

 

Nytt: inget lösen mm till att börja med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Tråkigt med din vattenläcka, hoppas att det löser sig för dig. Jag ska testa att göra som du säger till helgen då jag får tillgång till tjejens dator.

 

Men det stämmer att vi har min stationära dator, tjejens netbook, en Qnap TS-412 NAS samt en 1TB extern disk som jag vill koppla in på NAS:en för att få lite extra utrymme. Jag har fyllt NAS:en med filmer, har väl snart 1000 stycken, och får inte plats med något annat.

 

Därför tänkte jag ansluta 1TB disken till en USB-port på NAS:en och sedan hade jag tänkt dela ut den så att vi båda har full tillgång till den. Att vi kan lägga in, ta bort och redigera innehållet utan begränsningar.

 

NAS:en har jag gett bokstavsbeteckningar så att den dyker upp som ett par separata diskar. Vill minnas att jag skrev en bat-fil som löste detta. Med mappa menar jag att tilldela en nätverksenhet en bokstav så att man kommer åt den från utforskaren som om det vore en disk. Men det kanske är fel?

 

Jag har på något sätt lyckats dela ut diskar på min stationära dator så att tjejen kommer åt dem men det är inte så snyggt.

 

Vad jag vill är att den externa disken syns som tex M: på min och tjejens dator. Det är ju inte till någon större nytta om bara hon ser disken. Jag vill ju också kunna lägga in dokument i den osv.

 

Hoppas att du förstår vad jag menar och stort tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är vi överens med vad vi båda menar med att "mappa".

 

Din .bat gör troligen det med net use osv.

Så har vi här på kontoret med, ett måste på burkar med Vista & Win7 eftersom vår NAS har en "låg säkerhetsnivå", där man bara loggar in, på vissa utdelningar med ett lösenord, alltså utan namn.

 

Om jag till NAS ansluter en USB-enhet, ett USB-minne i detta fall, ser jag den i webgränssnittet som en USB_FLASH_2

Detta verkar bli det namn den delas ut som, även om man inte ser hela namnet under utdelningar.

 

Om jag då i kommandotolken skriver

NET USE Q: \\192.168.106.2\USB_FLASH_2 (jag kan tänka mig att det är viktigt ang. stora/små bokstäver eftersom det körs Linux på NAS,en)

 

Så mappas USB-minnet upp som Q: på min dator.

 

Allt detta alltså på en Netgear.

 

Hur ser motsvarande ut på din NAS?

post-52940-0-24677600-1320753091_thumb.png

post-52940-0-49440400-1320753097_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gör precis som du beskriver får jag upp följande felmeddelande:

 

"System error 1219 has occurred. Multiple connections to a server or shared resource by the same user, using more than one user name,are not allowed. Disconnect all previous connections to the server or shared resource and try again."

 

Så mitt problem hänger alltså på mitt lösenord, eller egentligen inte. En gång testade jag med ett nonsenslösenord med samma resultat. Jag kan säkert ladda upp filer till USB-disken via webgränssnittet men där fungerar det bara att ta en fil i taget så det är ju bara löjligt.

 

Allt jag vill är att kunna se den som en diskenhet i utforskaren på min och min sambos dator så att jag och hon kan dela på dokument där. Jag skulle tydligen köpt en Netgear. Men alla sa att Qnap är så bra och egentligen tror jag inte att det är Qnaps fel. Det är säkert min bristande kunskap som ligger bakom. Dock lyckades jag ansluta en skrivare till en USB-port och dela på den.

 

En sak som jag inte vet om det har någon betydelse är att jag var tvungen att skapa ett gäst-nätverk åt min sambo när jag köpte min NETGEAR N600 Wireless Dual Band Gigabite Router WNDR3700. Hennes dator var för gammal för att stödja det nätverksprotokoll eller vad det nu var som routern hade. Så jag fick skapa ett gästnätverk åt henne. Det var också därför jag kopplade skrivaren till NAS:en, tidigare hade den varit ansluten till min dator men hon hade kunnat skriva ut trådlöst ändå. Det fungerade inte längre.

 

Frågar mig inte hur jag fick till det. Troligtvis med hjälp av andra hyggliga personer här, sådana som du som gör det här forumet så fantastiskt. En sympatisk tanke att det finns människor som lägger tid på att hjälpa helt främmande människor helt kostnadsfritt. Bara för att de kan. Så vackert.

 

Så här ser det ut för mig. Visste inte hur jag skulle få till bilderna i inlägget men jag bifogar länkar till dem. Hur tusan får man in bilder i texten? Inte ens det klarar jag. Suck.

 

http://laddauppbilder.se/?di=1413207854010

 

http://laddauppbilder.se/?di=3132078545515

 

Stort tack för din tid!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng!

 

Snabb googling visar att du inte är ensam om problemen.

Jag har dock inte, än, läst mig till någon lösning.

 

Din första länk motsvarar min första bild, där disken hittats av NAS,en. OK så långt.

 

Min andra bild visar där jag kan ändra hur den ska vara utdelad, eller eg. om jag ska ha lösen eller ej, om den ska vara åtkomlig via ftp osv.

 

Din andra länk visar inget sådant.

Var/hur i webbgränssnittet gör du detta? Sätter lösen eller ej?

 

Ang. bifoga bilder, se

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help

Inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...