Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPU överhettad ?


Hulken

Rekommendera Poster

Min GPU ligger på ca 60 - 70 grader hela tiden är det normalt ? :unsure:

 

Min CPU på ca 50 - 60 grader är det okej ? :(

 

Har stora problem med att programen inte svarar från och till, kan det vara på grund av överhettning på GPU:n eller vad kan det annars bero på :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad för GPU och CPU du har.

 

Grafiken klarar vanligen av temperaturer uppemot 100 grader utan större problem även om jag blir nervös om det går över 90 grader.

 

CPU, processorn, är känsligare. Min AMD gillar inte temp över 65 grader, vill minnas att Intels Core-serie har spec på 75 grader. Dock ju svalare desto bättre.

 

Med andra ord, dina siffror känns inte oroväckande även om det finns utrymme att sänka dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dessa temperaturer när datorn är i idle mode -alltså inte jobbar med något speciellt?

I så fall låter det mycket.

 

Är det när datorn belastas med något tyngre ex. spel så är det normala temperaturer.

 

Öppna burken och kolla efter damm mellan kylflänsarna som sitter under fläkten på CPU (huvudprocessorn) och GPU (grafikprocessorn) och kolla dammfilter om det finns sådana i chassit.

 

Koppla ur nätsladden från vägguttaget och tänk på ESD skador.

Allmänna tips om ESD: //eforum.idg.se/topic/331919-kompatibla-datorkomponenter/page__p__1556020__fromsearch__1#entry1556020

 

Blås ur damm med tryckluft på burk som du kan köpa på i stort sett överallt ex. Kjell & Company och kostar under hundringen. Sätt ett finger lite försiktigt på ett av fläktbladen, så inte fläkten snurrar igång i alldeles för hög hastighet, vilket kan skada fläktlager och elektronik genom att fläktmotorn inducerar spänning. Dammet som hamnar utanför burken dammsuger du sedan upp när du stängt chassit.

 

Exempel på igensatta kylflänsar (pilarna).

Mvh

post-73434-0-15802200-1320137044_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...