Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 hittar inte alla enheter på det lokala nätverket


Mikael63

Rekommendera Poster

Ett irritationsmoment...

På kontoret där jag arbetar ser nätverket ut som ett hemmanätverk. ADSL-modem, router, trådlös router, en filserver, en NAS, datorer med XP, Vista och W7.

 

Till NAS är en plotter ansluten.

 

På en dator med XP kan man "Visa datorer i nätverket", klicka på NAS, dubbelklicka på plottern för att lägga till drivers osv. Detta fungerar bra.

 

På en dator med W7-64 hittas inte NAS och några andra enheter medan en del andra datorer hittas.

Att mappa upp de enheter som inte hittas går bra liksom även att lägga till plottern om man vet vad den heter.

 

På en kunds dator, med W7-32, som sitter i nätverket hittas alla enheter på nätverket.

 

Vidare här hemma ungefär samma scenario, XP & Vista hittar alla enheter på nätverket medan en W7-64 inte gör det. Hittar alla alltså, en del hittas.

 

Har läst att man måste aktivera fildelning på den egna datorn för att man själv ska kunna bläddra på nätverket. Lite baklängestänk tycker jag men så är det väl med Microsoft antar jag.

 

Men oavsett vilka inställningar som nu skulle vara boven så finns ju ingen logik i det hela. Om EN dator inte såg några andra enheter alls skulle jag köpa det, men inte när en del hittas. Om EN dator inte är synlig för någon annan skulle jag också köpa det, men inte när en del datorer ser den.

 

Hittills ser jag W7-64 som gemensam nämnare, det är de som inte ser alla andra och det skulle jag också köpa om det inte vore för att en del enheter hittas.

Vilken arbetsgrupp enheterna tillhör verkar ju inte spela in, det blir ingen skillnad, ex. så tillhör kundens dator troligen annan arbetsgrupp än våra egna datorer men kan ändå se alla andra..

Det måste ju finnas ytterligare faktorer, typ att om datorn är vit kan den inte se datorer som är blå men alla andra...

 

Var börjar man grotta? Är ju i princip inget direkt fel eftersom det finns andra vägar att gå men alltså irriterande, vill veta varför..

 

Finns något behändigt diagnostikverktyg att använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du vilken nätverkstyp (publik, kontor eller hemma) win 7 datorn är konfigurerad för?

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du vilken nätverkstyp (publik, kontor eller hemma) win 7 datorn är konfigurerad för?

// Jari

Datorn på jobbet var, felaktigt, som Publik. Ändrade till Hemma men det gjorde ingen skillnad.

Datorn hemma borde vara Hemma, åtm. om jag valt något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...