Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill spela in analoga tv program


Pelirally

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag bor i ett "ComHem-hus" och skulle vilja utröna möjligheterna att spela in tv-program.

Har inget eget Comhem-avtal utan får ett slags basutbud av bostadsrättsföreningen genom RF sladden.

Kanaler: SvT1 & 2,3:an,Tv4,Kanal5,6,7,8,9,Kunskapskanalen och några till.

Tv:n som jag skulle vilja använda för detta heter Philips 32PF7521D/12

 

Vad behövs för utrustning för att timer-inspela program?

Behöver jag bli kund hos ComHem?

Finns det nån apparat som jag titta på en kanal och samtidigt spela in från en annan?

 

Tacksam för pedagogiskt svar till en fullständig novis.

/Pälle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag bor i ett "ComHem-hus" och skulle vilja utröna möjligheterna att spela in tv-program.

Har inget eget Comhem-avtal utan får ett slags basutbud av bostadsrättsföreningen genom RF sladden.

Kanaler: SvT1 & 2,3:an,Tv4,Kanal5,6,7,8,9,Kunskapskanalen och några till.

Tv:n som jag skulle vilja använda för detta heter Philips 32PF7521D/12

 

Vad behövs för utrustning för att timer-inspela program?

Behöver jag bli kund hos ComHem?

Finns det nån apparat som jag titta på en kanal och samtidigt spela in från en annan?

 

Tacksam för pedagogiskt svar till en fullständig novis.

/Pälle

 

En vanlig VHS-spelare eller en DVD med inspelning är ju det naturliga valet om du bara vill spela in. Timer-styrt.

Har du bild i din TV är du redan ansluten och betalar via hyran.

Pratar du om att spela in på datorn måste det nog till att stoppa in något TV-kort i burken, finns massor av sidor på Google om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst eller liknande DVD med hårddisk.

Själv har jag en äldre Samsung med 80GB hårddisk och inbyggd DVD-brännare.

 

Har även kopplat min gamla VHS-video via scart, så jag kan enkelt föra över gamla VHS filmer till DVD-RW skivor och lyfta in på datorn för redigering etc.

 

DVD-inspelaren används då som A/D converter alltså den konverterar från analogt (VHS-Videon) till digitalt.

 

I övrigt har jag också analoga kanaler i min lägenhet. DVD-spelaren har ju egen tv-mottagare precis som teven, men kolla detta i alla fall.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj...snabbt svar :thumbsup:

Är det en sån jag ska köpa:

http://www.elgigante...nspelare-rh387h

 

Ough, inte värt pengarna skulle jag säga. Skaffa en digitalbox med inspelningsfunktion istället. Så jekla mycket smidigare, enklare, effektivare och roligare. Att programmera via EPG är så mycket enklare är jekla showview-koder eller liknande.

 

Om du ifall ha en Dvd-inspelare sök en begagnad. En ny är ingen bra idé idag tycker jag.

har en Pioneer som jag inte har något emot att bli av med exempelvis.

 

men inte ens om jag säljer den billigt tycker jag att det är en teknik man ska satsa något på idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men inte ens om jag säljer den billigt tycker jag att det är en teknik man ska satsa något på idag.

Förvisso.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra där.

Alltså en vanlig digitalmottagare typ:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/marksand-digital-tv/mottagare-digital-tv/humax-bxr-hd/143306.4276/

Den har bl.a. 1 x USB 2.0 (på baksidan) för inspelningsfunktion och uppspelning

Sen kopplar jag ihop den med min LaCie extern hdd 500GB med den där USB 2.0 utgången. Det finns alltså nåt slags operativsystem i mottagaren som sköter kopieringen till hdd:n?

Begränsningen är förstås timerinspelningar.

 

Men om jag köper en Samsung DVD-HR775 av Conrad för 2som har hårddisk slipper jag LaCie´n och kan dessutom timerinspela 32 program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att det där är en mottagare för marksänd digitalTV. Då du bor i ett Comhem hus kanske det finns en fördel med att titta bland deras mottagare och paket. Visserligen kan du ta emot marksänd TV med en egen antenn men det är enklare att ta signalen ur väggen.

 

Dock behöver du även ett abb hos Comhem för att kunna använda deras digitalboxar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan mottagare som är för digitala signaler, den har väl inte också analog mottagare?

 

Annars kan du då bara ta emot en del av Comhems kanaler i det fria utbudet - inte allihopa utan digitalt abonnemang och då kan det bli bättre affär att samtidigt köpa inspelningsbar-digitalbox av dom. http://www.comhem.se...70/-/index.html

 

Comhem - Har du redan en digitalbox? http://www.comhem.se...78/-/index.html

 

De fria digitala kanalerna är: SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen, TV4, TV6 samt Axess TV.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan mottagare som är för digitala signaler, den har väl inte också analog mottagare?

Korrekt. En digitalmottagare kan inte ta emot de analoga signalerna och inte heller, givetvis, spela in dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom här får jag in med rf till tv:n

SvT1 & 2,3:an,Tv4,Kanal5,6,7(4+),8,9,Kunskapskanalen.

Men då inget abb/comhem-box krävs är alltså signalerna analoga.

Funkar denna då? Humax BXR-HD: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/marksand-digital-tv/mottagare-digital-tv/humax-bxr-hd/143306.4276/#tabs

 

ps. vilken djungel jag gav mig in i :wacko: ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in länken ovan ang. vilka som Comhem stöder - Har du redan Digitalbox?

 

Boxen du har valt är en digital box för marksänd DIgital TV och troligen fungerar den inte för Comhem, dessutom ej heller för analoga signaler.

 

Du bör välja någon från Kabel TV utbudet: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/kabel-tv

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gå till Comhem om det är ett Comhem hus

http://www.comhem.se/comhem/tv/-/586330/586330/-/index.html

 

men

1: ta reda på vad du har i väggen

2: fundera på vad du önskar för funktion

3: samt vilka kanaler du vill ha

4: och hur mycket pengar du vill satsa på detta.

 

Ofta kan du får boxar för en lägre peng om du binder upp dig för ett visst kanalpaket en tid.

 

kabelTV = DVB-C

kanske värt att påpeka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har ingen box alls. Bara rf från comhems tv-uttag rätt in i tv:n.

Tror du det räcker med denna: http://www.netonnet....hd/160788.4274/

Nej jag menade inte att du redan har en box, men sidan heter:

Har du redan en digitalbox? http://www.comhem.se...78/-/index.html

Och där listar dom boxar som stöds av Comhem - alltså är testade av Comhem.

Givetvis så kan andra boxar också fungera, men dessa är testade som sagt.

 

Och du behöver ett abonnemang för att kunna se fler än dom fria digitalkanalerna och somsagts så kan det ibland vara en bättre affär att köpa ett helt paket - kanaler + box från Comhem.

Vissa affärer erbjuder också Comhem-paket.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. SvT1 & 2,3:an,Tv4,Kanal5,6,7(4+),8,9,Kunskapskanalen.

2. Timerinspela prg

3. 1,2,3,4,5,6,7

4. Inte mer än pengarna för hårdvara (om det finns nån)

Alltså, skulle vilja slippa betala för kanaler jag redan har gratis.

 

Jag har inga krav på HD eller "super-ljud" bara spela in det jag missar p.g.a varannanveckas natt-tjänstgöring. Följetonger mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, skulle vilja slippa betala för kanaler jag redan har gratis.

DVD eller Blu-ray inspelare med hårddisk (eftersom du har fria analoga kanaler)?

Finns det andra alternativ, Monshi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns ju USB-pinnnar till datorn som tar emot TV. Kostar några hundra men då kan man få en som klarar analogt, DVB-T och DVB-C exempelvis.

 

fast då har man sin dator som inspelare. Kanske inte vad som söks här.

 

Som sagt, att köpa en DVD-inspelare som tar emot analoga signaler är inte att titta mot framtiden. Och jag kan säga, har man en gång haft en inspelningsbar digitalbox, en PVR-box, vill man inte leva utan denna. Det är sååå jekla enkelt att spela och titta på program.

dock är programmen låsta till boxen, de går inte att kopiera ut och spara i all evighet. (enkelt kanske ska sägas)

 

OM du ska köpa en analog inspelare, sök på blocket/tradera är mitt tips. Borde finnas för inte alltför många hundralappar.

 

Jag kan garantera, du kommer inte ångra steget upp till digitalTV om du tar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns ju USB-pinnnar till datorn som tar emot TV. Kostar några hundra men då kan man få en som klarar analogt, DVB-T och DVB-C exempelvis.

 

fast då har man sin dator som inspelare. Kanske inte vad som söks här.

För min del skulle det vara ok, men frugan fixar inte detta och det är mest för hennes skull.

Det ska vara enkelt och då förefaller det som om jag åker på följande:

Startavgift: 249:-

Frakt: 99:-

Digital-TV Small = 10 kanaler á 49kr/mån

Inspelningsbar digitalbox utan HDTV eller HDMI: 2995:-

Inspelningsbar digitalbox med HDTV och HDMI: 3495:-

(undrar om jag äger boxen då)

 

Första året = 3931 eller 4431

Därefter 588 per år så länge priset är 49kr/mån

Och allt detta för att en väninna berättade om sina timerinspelningar av "Det Okända" :D

 

Men jag ska bara hålla truten som köper fiskegrejor för liknande belopp utan att blinka...typ varje år :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Men jag ska bara hålla truten som köper fiskegrejor för liknande belopp utan att blinka...typ varje år :blush:

Hehe men fiskegrejor är viktiga ting, kanske japanerna kommer på nåt nytt, en Shimano rulle med inbyggd digitalmottagre och själva grafitspöt funkar som antenn och tittar gör man på Fishfinderns LCD skärm, så då vill nog frugan följa med på fisketuren..:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, ja så är det, de jeklarna suger pengarna ur oss.

 

Tre billigare alternativ då

1: Du tar en titt på din TV och ser att den är mer avancerad än du visst. Det finns en DVB-C mottagare samt en USB-kontakt. Det visar sig att du dels kan ta emot de fria digitala sändningarna och även spela in på extern enhet via USB-kontakten. Bara att köpa en hårddisk...

 

2: Du köper en (begagnad) digitalbox, med PVR-funktion, som passar i Comhems nät. Med denna kan du ta emot det fåtal digitala kanaler som även din TV i punkt 1 kanske kan.

 

3: Du köper motsvarande box för DVB-T, dvs marksända, där du då kan ta in SVT1, 2, kunskap, barn, TV6 och TV4 utan programkort.

 

Det sorgliga med det hela är att ni sitter där med en avancerad digitalbox och ett fåtal kanaler kommer din fru fråga dig något i stil med:

"Älskling, varför går det inte att spela in från "Sjuan"? Det blir bara svart bild när jag försöker spela in Dr Phil."

Och du inser att du trots allt får teckna dig för ett kanalpaket.

 

För en sak är säker, en analog inspelare är inte enkel.

Okej, vissa kan säkert hämta programdata från internet eller liknande men annars blir det till att mata in showviev-nummer, och kontrollera att det blivit rätt, eller helt förhand mata in kanal och tid. Som resultat får man en grynig analog bild.

 

En PVR-box är enklare

Slå på boxen, ta upp EPGn, bläddra till rätt kanal/program, trycka på inspelningsknappen.

Om serie, tryck en gång till och den kommer spela in ALLA avsnitt som kommer framöver (om programbolaget som sköter EPGn sköter sig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Du tar en titt på din TV och ser att den är mer avancerad än du visste. Det finns en DVB-C mottagare samt en USB-kontakt. Det visar sig att du dels kan ta emot de fria digitala sändningarna och även spela in på extern enhet via USB-kontakten. Bara att köpa en hårddisk...

1a. Philips produktbeskrivning säger DVB-T

1b. Har redan en LaCie 500GB/USB men fattar inte hur ska jag få den att förstå vad och när något ska spelas in?

 

 

En PVR-box är enklare

Slå på boxen, ta upp EPGn, bläddra till rätt kanal/program, trycka på inspelningsknappen.

Om serie, tryck en gång till och den kommer spela in ALLA avsnitt som kommer framöver (om programbolaget som sköter EPGn sköter sig).

Det är detta som gäller känner jag. Om inte för att slippa mardrömsscenariot: Älskling...det blir bara svart!

 

Sen Fly: Den där Shimanon finns säkert redan, men ännu inte för oss vanliga killar. Säker på att Richard Branson och hans polare redan fiskar med såna.

Till yttermera visso brukar jag sommartid förlusta mig med att köra BMW 850 med V-12:a. Så det är klart vi köper ett abb.

Alla ska bli glada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vilken TV? Länk till Prisjakt eller Philips uppskattas. Långt ifrån alla har möjlighet att spela in program på disk via USB, en del har det. Dock kan de bara spela in den kanal TVn är inställd på, en klar begränsning.

 

Samt om bara DVB-T då är det bara de marksända kanalerna den kan ta emot digitalt och då måste du skaffa dig en egen antenn. Om du har nära till sändaren kan det ofta räcka med en bordsantenn. Om du nu vill gå den vägen.

 

Jag tror du har fått dig alternativen klara för dig, enklaste lösningen är att satsa på en Comhem-box och abonnera på deras programpaket. Nog enda lösningen faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough, inte värt pengarna skulle jag säga. Skaffa en digitalbox med inspelningsfunktion istället. Så jekla mycket smidigare, enklare, effektivare och roligare. Att programmera via EPG är så mycket enklare är jekla showview-koder eller liknande.

 

Om du ifall ha en Dvd-inspelare sök en begagnad. En ny är ingen bra idé idag tycker jag.

har en Pioneer som jag inte har något emot att bli av med exempelvis.

 

men inte ens om jag säljer den billigt tycker jag att det är en teknik man ska satsa något på idag.

Skulle inte vilja betala för TV3, Kanal 5 med mera om man får det gratis vilket man gör om man har digitalbox. Jag har samma som du och spelar in med analogt TV-kort på datorn. Datorn kan man via HDMI koppla till TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vilken TV? Länk till Prisjakt eller Philips uppskattas.

 

Jag tror du har fått dig alternativen klara för dig, enklaste lösningen är att satsa på en Comhem-box och abonnera på deras programpaket. Nog enda lösningen faktiskt.

Jo det börjar klarna...men måste medge att det var en smula förvirrande.

Ni på E-forum och även MinHembio har rätat ut de flesta frågetecknen.

Tv:n jag snackar om är: http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=32PF7521D/12&slg=sv&scy=SE

 

Hade jag varit solo hade jag gott kunna nöja mig med en dator och lite hemmapul, men nu när frugan är inblandad måste det vara enkelt. Kommer ni ihåg ShowView? Det var hitec på video 1992.

Det motsvarar väl närmast EPG idag. Enkelt och om man bortser från första årets avgifter, anslutning frakt och box, ett hyfsat billigt alternativ.

Å dessutom...datorn en 2006 års Amilo 3667 har ingen HDMI. Däremot DVI-I. Men moderkortet stöder inte konverteringen från DVI-I/HDMI. En trevlig servicetekniker på InfoCare förklarade att detta visste knappt Fujitsu om. Hade tv:n haft DVI...inga problem men nu är det som det är så det blir antagligen ComHem Small.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...