Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Parabol med motor-tappar position


Mr_kenoBoy

Rekommendera Poster

Köpte en Hyromotor till parabolen för ca 2 mån sen. Jag har sparade 3 satelitter på motorn( Hotbird 13E, Eutelsat W2 16E och Astra 19,2E). Ca 1 gång i veckan märker jag av att satellitpositionen flyttar på sig, en satellit åt gången. Det handlar om kanske par tiondels grader men tillräckligt för att signalen blir svag(bilden krånglar). Då måste jag in i menyn och spara om den nya positionen med starkare signal. Det är inte samma satellitposition som krånglar varje gång.

 

Satellitmottagaren är ca 6-7 år gammal från Samsung. Tror ni det är boxen eller motorn som krånglar? Jag vet ju att det är boxen som styr motorn och inte tvärtom. Kan det vara så att satelliterna flyttar sig själva då och då? Eller om vinden är en förklaring(att tex parabolen inte är fastspänd tillräckligt), borde då inte alla positioner flyttas ur position lika mkt?

 

Har ifs tänkt köpa ny box också, men har inte bestämt mig för en vanlig (FTA) eller tex en dreambox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter microvågshuvudena fast ordentligt?

Att inte alla rör sig samtidigt tyder på att det inte är vinden. För mig också.

Hur orienterar sig antennmotorn.

Är det pulsgiva/stegmotor eller en potentiometer (10-varvig?) som påverkas av fukt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter microvågshuvudena fast ordentligt?

Att inte alla rör sig samtidigt tyder på att det inte är vinden. För mig också.

Hur orienterar sig antennmotorn.

Är det pulsgiva/stegmotor eller en potentiometer (10-varvig?) som påverkas av fukt?

Huvudena? Ja LNB-huvudet sitter fast. Det är bara en. Man kan i min Satellitmottagare välja om motorn ska röra sig "kontinuerligt", med pulsgivare eller att den ska röra sig ett visst antal sekunder. Default är kontinuerligt och det är det jag kör. Vad ska man välja? Är det motortypen som avgör rörelsetypen eller det man ställer in i boxen?

 

Har tänkt lämna tillbaka motorn om jag får. Någon som vet om man kan få in Thor 0,8W, Hotbird 13E, Eutelsat W2 16E och Astra 19,2E med 4 st LNB-huvuden(om det finns plats mellan de 3 senare satelliterna) och om man behöver större tallrik än 80 cm om man bor i Göteborg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...