Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny win7-dator ej kontaktbar

tomashag

Recommended Posts

Jag har en ny dator som tidigare varit en demo. När jag fick den saknade den lösenord. När jag lade in ett sådant visade inloggningsfönstret "My Computer". Jag ändrade då kontonamnet till ett annat vilket fungerade som det skulle. När jag försöker ansluta till datorn från andra datorer på nätverket så går det inte. Från datorn till de andra datorerna fungerar, både till XP- och Win7-datorer. Datornamnet syns på de andra datorernas nätverk men jag kan inte ansluta. När jag tittar på aktivitetshanteraren/användaren så står det fortvarande "My Computer". Kan mitt problem bero på detta och hur ändrar jag i så fall till mitt nya kontonamn?

/Tomas

Dina andra datorer finns väl i en WORKGROUP som kan heta WORKGROUP, HEMMAHOSMIG eller vad du döpt den till.

Vad heter den nya datorns "WORKGROUP" eller ska den ansluta till ett nätverk med ett namn?

Kolla nätverksinställningarna.

Dina andra datorer finns väl i en WORKGROUP som kan heta WORKGROUP, HEMMAHOSMIG eller vad du döpt den till.

Vad heter den nya datorns "WORKGROUP" eller ska den ansluta till ett nätverk med ett namn?

Kolla nätverksinställningarna.

Alla datorer har samma arbetsgrupp.

/Tomas

Då är det antagligen brandvägg eller fildelningsinställningarna som kan vara anledning till problemet.

Har du provat att stänga av brandväggen för att se om det är här problemet ligger?

Hur är det med fildelningsinställningar?

Gå in på Nätverks och delningscenter/Anslutningar/Anslutning till lokalt nätverk(blå text)/ I rutan Status för anslutning till lokalt nätverk klicka på Egenskaper. Under nätverksfliken se till att du har" File And Printer Sharing For Microsoft Network Installerat"(syns i listan om installerat). Annars klicka installera och välj något av Klient, Tjänst eller Protokoll. Kommer inte ihåg var den ligger så du får leta tills du hittar.

Jag tror inte du löser problemet med att ändra kontonamn.

Jag har en ny dator som tidigare varit en demo. När jag fick den saknade den lösenord

Du borde nog fundera på att installera om Win. (även om du får det att funka). Har du 100% koll på vad som installerats på datorn o vem som användt den? :unsure:

Guest Olle Munter

Profilen, lika med kontonamnet, går ju inte att bara ändra rakt av. Du får skapa ett nytt konto med Aminrrättigheter och sedan radera det gamla. Det går att ändra namnet på användaren som visas på inloggningsskärmen och på menyn, men på mapparna för profilen kommer det som först skapdes att stå kvar.

Profilen, lika med kontonamnet, går ju inte att bara ändra rakt av. Du får skapa ett nytt konto med Aminrrättigheter och sedan radera det gamla. Det går att ändra namnet på användaren som visas på inloggningsskärmen och på menyn, men på mapparna för profilen kommer det som först skapdes att stå kvar.

Jag kan ansluta om jag tar bort lösenordsskyddad anslutning. Jag ser då C-driven och users på win7-datorn och kan öppna users men inte C-driven trots att den är utdelad. Det känns nog som en ominstallation vore bäst. Suck!

/Tomas

Har du samma administratörlösenord på alla datorerna?

Tänk också på att lösenord för säkerhetsskull enbart ska bestå av kombinationer av

a-z

A-Z

0-9

samt

.

för dessa ligger lika på amerikanskt och svenskt tangentbord

Har du samma administratörlösenord på alla datorerna?

Tänk också på att lösenord för säkerhetsskull enbart ska bestå av kombinationer av

a-z

A-Z

0-9

samt

.

för dessa ligger lika på amerikanskt och svenskt tangentbord

Nu har jag ominstallerat Win7 och allt är ok nu. Jag hade samma lösenord på alla datorerna men det hjälpte tydligen inte.

/Tomas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...