Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ingen videosignal"


sigvard

Rekommendera Poster

Vid molnfri väderlek krånglar TV-mottagningen av SVT:s kanaler. Texten "ingen videosignal" dyker ideligen upp i rutan åtföljt av kraxande ljud. TV4 går någorlunda.

Skaffade en antennförstärkare. Med denna inkopplad fungerar endast TV4, medan bildrutan blir helsvart med texten "ingen signal" för SVT 1 och 2. Resultatet är således ännu sämre än utan antennförstärkare.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En antennförstärkare hjälper till när dina kablar är för långa, när signalen dämpas. Notera att en förstärkare förstärker allt, inte bara signalen utan även bruset. För att hjälpa måste förstärkaren sitta där den har en bra signal, låg brusnivå, att förstärka. En dålig signal blir inte bättre av en förstärkare.

 

 

Vad har du för antenn? Hur lång antennkabel? Är antennen rätt riktad? Har den fungerat men kanske vridit lite på sig? Bra antennkablar?

Var bor du? Vilken sändare?

fast inser när jag skriver det, du skriver inte hur du tar emot TV, om det är via egen antenn men jag antar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara nyfiken men har det alltid krånglat?

 

Sedan en tid, kanske 3-4 veckor, har jag tappat signalen för de markbundna kanalerna.

 

Har tagit in antennen inomhus och kör med en "ny" kortare antennkabel. Ingen signal.

Ser i princip sändaren. Har en hyfsat bra antenn.

Vid klart väder har det fungerat med en liten "antenn-pinne" som medföljer tv-kort.

 

Undrar alltså om det finns något samband mellan våra bekymmer, även om det verkar långsökt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara nyfiken men har det alltid krånglat?

 

Sedan en tid, kanske 3-4 veckor, har jag tappat signalen för de markbundna kanalerna.

 

Har tagit in antennen inomhus och kör med en "ny" kortare antennkabel. Ingen signal.

Ser i princip sändaren. Har en hyfsat bra antenn.

Vid klart väder har det fungerat med en liten "antenn-pinne" som medföljer tv-kort.

 

Undrar alltså om det finns något samband mellan våra bekymmer, även om det verkar långsökt..

 

Min TV fungerar riktigt bra vid molnig väderlek, medan Du då får problem. Vid klart väder däremot får jag ideliga, svåra störningar samt meddelandet "ingen videosignal" i bildrutan. För några år sedan fungerade allt bra. Din TV tycks däremot fungera bäst vid klart väder.

Svårt bli riktigt klok på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En antennförstärkare hjälper till när dina kablar är för långa, när signalen dämpas. Notera att en förstärkare förstärker allt, inte bara signalen utan även bruset. För att hjälpa måste förstärkaren sitta där den har en bra signal, låg brusnivå, att förstärka. En dålig signal blir inte bättre av en förstärkare.

 

 

Vad har du för antenn? Hur lång antennkabel? Är antennen rätt riktad? Har den fungerat men kanske vridit lite på sig? Bra antennkablar?

Var bor du? Vilken sändare?

fast inser när jag skriver det, du skriver inte hur du tar emot TV, om det är via egen antenn men jag antar det.

 

Ja jag har egen antenn uppe på nocken. Har funkat tidigare. Avståndet till sändaren är drygt tre km. Sändarmasten syns. Borde inte vara några problem. Men nu får jag ideligen svåra störningar och meddelandet "ingen antennsignal" på SVT:s sändningar. TV4 går däremot ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite mystiskt men kanske läge att kontrollera antennens riktning eller kanske ta upp en TV/digitalmottagare på vinden och kolla av signalen redan där vid antennen.

 

Helt enkelt kontrollera att antennen fungerar som den ska.

 

om du kontrollerar signalnivån på Tv4, vad säger den där?

Är det en aktiv antenn på taket? Fungerar strömmatningen till den?

 

vilken TV-mast? Vilka andra kanaler ligger när i frekvens med SVT? Fungerar SD och/eller HD-kanalerna? (om du nu kan ta emot HD dvs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TV fungerar riktigt bra vid molnig väderlek, medan Du då får problem. Vid klart väder däremot får jag ideliga, svåra störningar samt meddelandet "ingen videosignal" i bildrutan. För några år sedan fungerade allt bra. Din TV tycks däremot fungera bäst vid klart väder.

Svårt bli riktigt klok på detta.

Njae.. jag har ingen signal alls, oavsett väder..

Funderar på om TV,n lagt av, alltså RF-delen..

Kanske ska testa med en pryl som skickar ut en RF-signal..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael, det är en helt annan ska med analog RF-signal till TVn eller en digital från luften...

 

Har du ingen separat digitalbox att testa med? Har du bara en digital mottagare i TVn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael, det är en helt annan ska med analog RF-signal till TVn eller en digital från luften...

 

Har du ingen separat digitalbox att testa med? Har du bara en digital mottagare i TVn?

Det var inte min avsikt att knycka tråden, mera en tanke om våra bekymmer berodde på något helt annat, gemensamt, typ samma typ av tv som strejkar efter viss tid..(Panasonic)

 

Har inga andra boxar att testa med, digitalmottagarna tar endast signal från parabol, övriga tv har ingen inbyggd mottagare.

 

Har nu också testat med medföljande aktiva förstärkare men ingen signal hittas. RF-modulen påverkar de analoga signalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sambandet mellan er som jag kan tänka mig är att ni bor inom samma område, riktar era antenner mot samma sändare. Annars vet jag inte.

 

Ja, ett till skulle jag kunna tänka mig men med tanke på att ni båda säger er i princip se sändaren är denna inte trolig.

 

Signalen från antennen går inte alltid enbart den raka vägen. Finns det stora hus i närheten kan den exempelvis studsa mot dessa dock borde denna del vara konstant. Signalen kan även påverkas av atmosfären, att den en bit upp i denna studsar i skiljelinjen mellan två luftlager. Något som kan uppkomma några gånger per år men borde blåsa bort vid nästa väderomslag. Samt borde inte påverka om man bor när antennen, den primära, direkta vågen bör då vara så starkt att det som studsat inte påverkar.

 

Den reflekterade signalen kan annars ge tidsförskjuten signal som förvirrar mottagaren.

 

Ett litet obs till, DVB-T tekniken är konstruerad att klara dessa tidsförskjutna reflektioner.

 

 

Tipsen är som följer

1: kontrollera om det finns några noterade sändningsstörningar i området, från antennen.

2: Kontrollera kablar och antenn. Kontakt?

3: Testa gärna med sekundär mottagare.

Helt enkelt, felsök del för del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...