Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort som nästan passar i slotten, men inte riktigt


Gitruh7

Rekommendera Poster

Jag var för några månader sedan in och köpte ett 2 GB grafikkort till en riktigt billig dator, en HP Pro 3135 MT AMD 3.0 2 GB/320 W7P. Datorn reades troligen ut eftersom den hade en äldre sort av digital anslutning till bildskärmen. Jag tyckte jag hade gjort ett riktigt kap och hade tänkt ha den till bokföring och banktransaktioner. Tänkte dock eventuellt köra ett bildbehandlingsprogram också i datorn. Och då kunde det kanske vara bra med ett grafikkort, tänkte jag. Sedan var det också spännande och se om det funkade.

 

Så jag knallade in på El-giganten och frågade efter ett lämpligt grafikkort. Jag fick efter en stund det tvärsäkra svaret att ett Kingston 2 GB, DDR, 240 pinnar skulle passa. Jag frågade om de var riktigt säkra på det. Jag hade ju hört att det ofta brukade vara knepigt att få ett grafikkort som monterats i efterhand att funka. Men de var tvärsäkra. En serviceknutte kom t o m till disken för att bekräfta.

 

Förra veckan kom jag på att jag köpt det här grafikkortet och beslutade mig för att testa att sätta in det i datorn. Jag hade av expediten fått noggranna instruktioner om att sätta fast grafikkortet i den slot som hade samma färg som det befintliga kortet. Jag skulle också se vilken väg kortet skulle vara vänt eftersom det fanns ett jack i kortet i den del som gick ner i slotten och som inte satt i mitten.

 

Och så långt verkade allt stämma. Det gick lätt att få ner kortet i sloten. Längden på kortet verkade stämma. Placeringen på jacket i sloten också. Men när jag skulle spänna fast byglarna verkade det hela inte stämma. Om bygeln skulle träs över kortets översta kant var kortet kanske 1 eller 2 mm för högt. Om bygeln skulle in i kortets jack på kortsidan som för det befintliga kortet bredvid så måste kortet lyftas upp ur sloten. Kortet var då kanske uppåt 1 centimeter för grunt.

 

Så låt mig gissa: Datorn reades även eftersom den hade grafikkortsslotar som var av en äldre typ som det är svårt att få tag i grafikkort till? Eller är det jag som fumlat med byglarna? Tvivlar dock på detta eftersom byglarna verkar ska in i jack på respektive kortsida av kortet och inte träs över en kant.

 

Känns det här problemet igen? Har någon någon idé om vad jag skall söka efter sorts grafikkort för att få tag i ett där byglarna kan fästas i jacken i kortsidorna utan att kortet ligger på tok för grunt i sloten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet inte riktigt vad du menar, men Kingston 2 GB, DDR, 240 pinnar är ett ramminne och inte ett grafikkort. Om det nu är ett ramminne du har köpt så finns det ett jack på undersidan av minnet, som passar in i minnesplatsen om du sätter det åt rätt håll.

 

Om det är den här datorn måste det vara ett DDR3 minne. Ett det ett sådant du har köpt?

 

http://www.dustinhome.se/hp-pro-3135-mt-amd-30-2gb-320-w7p/product/5010550786

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Något i din berättelse verkar inte stämma riktigt, kanske du blandat ihop något?

 

Kingston 2 GB, DDR, 240 pinnar är ett minne, även kallad minnesmodul eller minnessticka. Kingston 2 GB, DDR, 240 pin är ett sådant minne.

Detta är alltså inte ett grafikkort.

 

Allting i din berättelse tyder på att det är ett primärminne - RAM minne till datorn du köpt.

Beroende på vilket moderkort det sitter i datorn så finns det olika minnen.

 

I din dator skall det sitta ett DIMM DDR3 1333 MHz minne.

Har du vänt minnet rätt? Detta måste sitta rättvänt, det finns en liten kant på sidan så det passar bara på ett sätt.

 

Kolla in denna video:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gitruh7,

rekommenderar att du läser den här länken så du får lite koll på delarna i en dator.

http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-guides/22131-datorbyggarskolan.html?start=1

Det du köpt är ett minne och som de flesta delar i en dator skadas det mycket lätt av statisk elektricitet. Jag har själv förstört minne för 4000kr innan jag började med att arbeta med datorn på den rostfria diskbänken.

Iförd bomullskläder.

Barfota.

Och tar alltid i diskbänken med handen innan jag tar i något i datorn.

Till sist, enligt den här länken

http://www.dustin.se/hp-pro-3135-mt-amd-30-2gb-320-w7p/product/5010550786?s=b&intcmp=bus_sel

så levereras datorn med ett 2GB RAM minne av typen DIMM DDR3 1333 MHz

det finns 4 st minnesslot och ett närmast processorn är upptaget av 2GB minnet.

 

Personligen tror jag att du måste ha specialminne från Kingston

men det var kanske ett sådant

Kingston KTH9600B/4G

som du köpt. Det är mycket vanligt "Märkesdatorer" måste ha specialminne.

De vanliga Kingston KVR DDR3 minnena ska inte fungera för då hade Kingston föreslagit det.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=69754&mfr=HP%2FCompaq&model=HP+Pro+3135&search_type=&root=us&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com&Sys=69754-HP%2FCompaq-HP+Pro+3135&distributor=0&submit1=Search

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537313

Enligt Bankschemat hos Kingston ska 4GB minne sitta i slottet närmast processorn och ditt gamla 2GB i nästa slot med 2 minnesslot använda.

http://www.kingston.com/support/SYSTEMMEMORY/install/installationinstructionsddr.asp

 

OBS på nyare moderkort är endast den nedre låsningen på minnesslotet som kan fällas ut/ner.

Den övre minneslåsningen är fast och minnet måste stickas in snett ner i övre låsningen.

Se foto

post-42633-0-50386100-1319965920_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet inte riktigt vad du menar, men Kingston 2 GB, DDR, 240 pinnar är ett ramminne och inte ett grafikkort. Om det nu är ett ramminne du har köpt så finns det ett jack på undersidan av minnet, som passar in i minnesplatsen om du sätter det åt rätt håll.

 

Om det är den här datorn måste det vara ett DDR3 minne. Ett det ett sådant du har köpt?

 

http://www.dustinhome.se/hp-pro-3135-mt-amd-30-2gb-320-w7p/product/5010550786

 

 

Jo, naturligtvis har jag köpt ett RAM-minne och inte ett grafikkort. Ursäkta. (Jag var trött och skrev fel, sannolikt p g a att syftet med det extra RAM-minnet var att datorn bättre skulle orka med stora bilder.)

 

Jacket på undersidan finns och försäljaren på El-giganten sade ju att det var det jacket som hjälpte en att se till att kortet var vänt åt rätt håll. Och så långt stämde ju det hela.

 

Och det var också ett DDR3-minne.

 

Datorn på bilden är exakt densamma som min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, naturligtvis har jag köpt ett RAM-minne och inte ett grafikkort. Ursäkta. (Jag var trött och skrev fel, sannolikt p g a att syftet med det extra RAM-minnet var att datorn bättre skulle orka med stora bilder.)

 

Jacket på undersidan finns och försäljaren på El-giganten sade ju att det var det jacket som hjälpte en att se till att kortet var vänt åt rätt håll. Och så långt stämde ju det hela.

 

Och det var också ett DDR3-minne.

 

Datorn på bilden är exakt densamma som min.

 

Och har du fått dit minnet nu? Ibland får man trycka till lite för att det ska gå i sloten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Något i din berättelse verkar inte stämma riktigt, kanske du blandat ihop något?

 

Kingston 2 GB, DDR, 240 pinnar är ett minne, även kallad minnesmodul eller minnessticka. Kingston 2 GB, DDR, 240 pin är ett sådant minne.

Detta är alltså inte ett grafikkort.

 

Allting i din berättelse tyder på att det är ett primärminne - RAM minne till datorn du köpt.

Beroende på vilket moderkort det sitter i datorn så finns det olika minnen.

 

I din dator skall det sitta ett DIMM DDR3 1333 MHz minne.

Har du vänt minnet rätt? Detta måste sitta rättvänt, det finns en liten kant på sidan så det passar bara på ett sätt.

 

Kolla in denna video:

Mvh

 

 

 

Det var inget problem med att få kortet rätt vänt. Jacket ungefär mitt i kortet (men inte riktigt) gör att man bara får ner kortet i sloten en väg, precis som expediten sade. Så så långt är det alltså inte något problem.

 

Beteckningen på mitt kort är RMD3-1333/2G. Detta betyder 1333 MHz och 2 GB. Vad bokstavsbeteckningen RMD3 betyder vet jag inte. Men kanske är det detta som är haken?

 

Problemet är alltså att om jag sätter ner kortet ner i botten på sloten så går det inte att trä bygeln över översta kanten på korten. Kortet är då 1-2 mm för högt. Om jag drar upp kortet så att bygeln går in i jacket på kortets kortsida så hamnar kortet som sagt för grunt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är alltså att om jag sätter ner kortet ner i botten på sloten så går det inte att trä bygeln över översta kanten på korten. Kortet är då 1-2 mm för högt. Om jag drar upp kortet så att bygeln går in i jacket på kortets kortsida så hamnar kortet som sagt för grunt.

Som jannejanne sade, så är det på vissa kontakter olika, att minneskortet måste vinklas lite, ena sidan i före lite grann.

 

Kolla in denna så ser du vad jag menar:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_GP5nb2CgMI&feature=related

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gitruh7,

rekommenderar att du läser den här länken så du får lite koll på delarna i en dator.

http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-guides/22131-datorbyggarskolan.html?start=1

Det du köpt är ett minne och som de flesta delar i en dator skadas det mycket lätt av statisk elektricitet. Jag har själv förstört minne för 4000kr innan jag började med att arbeta med datorn på den rostfria diskbänken.

Iförd bomullskläder.

Barfota.

Och tar alltid i diskbänken med handen innan jag tar i något i datorn.

Till sist, enligt den här länken

http://www.dustin.se/hp-pro-3135-mt-amd-30-2gb-320-w7p/product/5010550786?s=b&intcmp=bus_sel

så levereras datorn med ett 2GB RAM minne av typen DIMM DDR3 1333 MHz

det finns 4 st minnesslot och ett närmast processorn är upptaget av 2GB minnet.

 

Personligen tror jag att du måste ha specialminne från Kingston

men det var kanske ett sådant

Kingston KTH9600B/4G

som du köpt. Det är mycket vanligt "Märkesdatorer" måste ha specialminne.

De vanliga Kingston KVR DDR3 minnena ska inte fungera för då hade Kingston föreslagit det.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=69754&mfr=HP%2FCompaq&model=HP+Pro+3135&search_type=&root=us&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com&Sys=69754-HP%2FCompaq-HP+Pro+3135&distributor=0&submit1=Search

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537313

Enligt Bankschemat hos Kingston ska 4GB minne sitta i slottet närmast processorn och ditt gamla 2GB i nästa slot med 2 minnesslot använda.

http://www.kingston.com/support/SYSTEMMEMORY/install/installationinstructionsddr.asp

 

OBS på nyare moderkort är endast den nedre låsningen på minnesslotet som kan fällas ut/ner.

Den övre minneslåsningen är fast och minnet måste stickas in snett ner i övre låsningen.

Se foto

 

 

 

Det där var ett digert svar som du nog lagt ner en stund på, tack för det.

 

Jag tror inte problemet är i vilken slot mitt 2 GB-kort skall sättas in i. Jag fick instruktionen att sätta in minneskortet i sloten med samma färg precis bredvid. Det befintliga 2 GB-kortet satt i sloten näst längst ut och den slot jag skulle trycka in mitt kort i satt längst ut bredvid och hade samma färg.

 

När det gäller den låsning du pratar om så vet jag inte om det finns någon övre och nedre låsning. Det som finns är en vit bygel i vardera sida om sloten. Om bygeln fälls ut ser det ut som om bygelns icke urgröpta del antingen skall gå över övre delen av kortet eller in i jacket på kortets kortsida. Med sistnämnda lösning hamnar dock kortet på tok för grunt i sloten. Jag kan inte tänka mig att kontakterna i botten på kortet då får någon kontakt med datorn. Det är flera millimeter till botten på sloten med den typen av fastbygling.

 

Det där med "övre låsning" förstår jag inte riktigt. Är "övre låsning" den vita bygeln medan den "undre låsning" är själva sloten där man sticker in kortet? Eller avser begreppet "övre låsning" den ena kortsidan på sloten (d v s man har bara en bygel i ena änden på sloten)? Jag har alltså en bygel i vardera änden på sloten som kan fällas ut.

 

Notera också att mitt minne är på 2 GB och inte 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget problem med att få kortet rätt vänt. Jacket ungefär mitt i kortet (men inte riktigt) gör att man bara får ner kortet i sloten en väg, precis som expediten sade. Så så långt är det alltså inte något problem.

 

Beteckningen på mitt kort är RMD3-1333/2G. Detta betyder 1333 MHz och 2 GB. Vad bokstavsbeteckningen RMD3 betyder vet jag inte. Men kanske är det detta som är haken?

 

Problemet är alltså att om jag sätter ner kortet ner i botten på sloten så går det inte att trä bygeln över översta kanten på korten. Kortet är då 1-2 mm för högt. Om jag drar upp kortet så att bygeln går in i jacket på kortets kortsida så hamnar kortet som sagt för grunt.

 

 

 

Bra video.

 

Som sagt passar "notchen" på mitt kort i slotens "key". Och när jag trycker in kortet i sloten så ser jag att byglarna tenderar att röra sig uppåt. Byglarna är dock inte av den typ som snäpper fast utan man måste hjälpa till att låsa byglarna manuellt. Problemet för mig är dock som sagt att byglarna inte riktigt når över kortets övre kant. Kortet är 1-2 mm för högt för detta. Och om jag i stället låser fast kortet med byglarna i jacken i kortsidorna på kortet så hamnar kortet för grunt i sloten.

 

Jag kunde ju förstås pröva mer våld när jag trycker ner kortet och se om det hjälper. Mitt intryck är dock att något är fel. Kortet går också väldigt lätt ner i sloten. Det är nästan så jag undrar om kortet inte hade kunnat vara något typ 0,5 mm tjockare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet för mig är dock som sagt att byglarna inte riktigt når över kortets övre kant.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut hos dig, men byglarna skall väl inte gå över kortets kant.

Skall inte låsningen på ena sidan passa inringad?

 

post-73434-0-50092100-1319993768_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut hos dig, men byglarna skall väl inte gå över kortets kant.

Skall inte låsningen på ena sidan passa inringad?

 

post-73434-0-50092100-1319993768_thumb.png

 

 

Jo, men problemet är att om man använder den låsningen (eller jacket som jag kallat det ovan) och trycker in bygelns översta kant i den låsningen (jacket) så når helt enkelt kortet inte till botten. Det verkar vara i alla fall 5 mm (kanske upp till 10 mm) kvar till botten.

 

Så om man inte skall trä bygeln över kortets kant så måste det vara ett kort som inte passar, vilket en postare ovan verkar vara inne på.

 

När det gäller kortets övre kant så vill jag påpeka att detta inte är något 90-graders-hörn. Det finns alltså en urgröpning i övre hörnet som går lika långt in som det som tydligt ser ut som en låsning (jack) några mm längre ner på kortets kortsida. Bygeln når dock inte riktigt upp så att den kan gå in i denna övre urgröpning. Och klämmer man in bygeln i den nedre urgröpningen (eller låsningen eller jacket) hamnar som sagt kortet inte tillräckligt långt ner i sloten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lägga minnet löst på kontakten och ta en skarp bild med någon kamera och lägga upp?

Så man kan få en uppfattning om hur det ser ut.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lägga minnet löst på kontakten och ta en skarp bild med någon kamera och lägga upp?

Så man kan få en uppfattning om hur det ser ut.

 

Mvh

 

 

 

Har ett stativ någonstans som faktiskt passar till en digitalkamera. Får kanske leta rätt på detta. Man ser dock rätt dåligt. Jag har ju ett rätt litet chassi där bara en sidolucka kan plockas bort.

 

Jag har dock kommit så långt nu att jag kommit på att jag har samma problem att få fast originalminnet om jag lossar byglarna.

 

Så mitt extra RAM-minne passar kanske. Det är kanske bara mitt handlag som inte är tillräckligt bra.

 

Det verkar också som om det RAM-minne jag köpt är av en mer modern typ som har en "övre låsning" som är öppen uppåt, ungefär som det här extra låga RAM-minnet från Kingston:

 

http://www.add-on.nu/m4n?seid=etailer-product&cat1id=1238&prodid=341531&famid=27626&cat2id=0&viewMode=2&manid=32&catgr=0

 

Mitt RAM-minne är dock inte riktigt lika lågt, tror jag. Den övre låsningen som är öppen uppåt stämmer dock som sagt utseendemässigt med det RAM-minne jag köpt.

 

Jag tror dock att mitt problem är att jag har svårt med att få fast RAM-minnet i sloten och byglarna eftersom jag inte lyckas få fast ens originalminnet när jag lossat byglarna. Det är samma problem. Bygeln verkar inte nå tillräckligt högt upp. Har någon något tips på något bra handgrepp så får vederbörande gärna posta detta.

 

Jag tackar och bockar för alla svar som postats i tråden.

 

Återkommer kanske med en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det enda jag kan säga, i huvudsak gör du som på videon, den senare visar tydligare och lås-flärparna skall vara öppna och då skall du bara kunna trycka ned minnet.

Man kan ibland parallellt få hjälpa till lite att samtidigt lyfta lås-flärpen så kortet "klickar" på plats.

 

Och det spelar ingen roll hur höga minnesprofiler man har, eftersom låsningen på sidan är standardiserad, eller ja i dom flesta fall.

 

Har du öppnat sidoplåten alt. tagit bort hela schassi "skalet" så du kommer åt?

Är det trångt med kablage så lossa då kontakter så du kommer åt riktigt .

Detta är a och o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gitruh7,

har du två stycken låsanordningar, en i vardera änden av slotet, låsanordningar som du fällt ut.

Så kan du inte trycka ner minnet fullt! Utan MYCKET våld.

Orsaken är att när man ska ta ut minnet och fäller ut låsanordningarna så lyfter låsanordningarna upp minnet !

KNEPET är att när du fått ner minnet "så långt det går"

är att trycka ännu mer i ena änden av minnet och samtidigt börja föra låsanordningen närmast där du trycker mot minnet.

Annars går det inte få ner minnet ! Som du redan konstaterat.

Lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det enda jag kan säga, i huvudsak gör du som på videon, den senare visar tydligare och lås-flärparna skall vara öppna och då skall du bara kunna trycka ned minnet.

Man kan ibland parallellt få hjälpa till lite att samtidigt lyfta lås-flärpen så kortet "klickar" på plats.

 

Och det spelar ingen roll hur höga minnesprofiler man har, eftersom låsningen på sidan är standardiserad, eller ja i dom flesta fall.

 

Har du öppnat sidoplåten alt. tagit bort hela schassi "skalet" så du kommer åt?

Är det trångt med kablage så lossa då kontakter så du kommer åt riktigt .

Detta är a och o.

 

 

Gitruh7,

har du två stycken låsanordningar, en i vardera änden av slotet, låsanordningar som du fällt ut.

Så kan du inte trycka ner minnet fullt! Utan MYCKET våld.

Orsaken är att när man ska ta ut minnet och fäller ut låsanordningarna så lyfter låsanordningarna upp minnet !

KNEPET är att när du fått ner minnet "så långt det går"

är att trycka ännu mer i ena änden av minnet och samtidigt börja föra låsanordningen närmast där du trycker mot minnet.

Annars går det inte få ner minnet ! Som du redan konstaterat.

Lycka till !

 

 

 

Trattera!

 

Testade trycka ner både mitt befintliga RAM-minne och det jag köpt litet hårdare. Och se! Det funkade!

 

Bygelanordningarna var dock inget vidare i den här datorn, tror jag. Men det fanns väl ett skäl till att datorn var så kanonbillig. Det kan inte vara vettigt att det skall kännas vådligt att tryck fast RAM-minnen på det här viset. Speciellt när de är helt öppna och inte skyddas av något.

 

Sedan får jag väl ta och provköra och se om jag pajat något p g a statisk elektricitet eller något annat fummel. Eller om kortet överhuvudtaget funkar på den här datorn.

 

Funkar det här har jag verkligen fått tag i en kanonbillig dator med 4 GB RAM. Mer behöver man inte om man inte tänkt köra spel. Så det går kanske faktiskt att komma väldigt billigt undan. Men man får räkna med att det finns någon hake, som att kabeln till skärmen var väldigt udda och att datorn är svårmeckad som denna.

 

Jag får tacka alla i tråden för tipsen. Skulle tro att fler fummeljönsar på min nivå kan ha nytta av infon om hur man gör för att trycka fast RAM-minnes-kort i byglarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...