Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta ut Vista mot Windows 7?


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en uppgradering av Windows 7 Home Premium, svensk. Boxen innehåller 2 skivor, en för 32-bitar och den andra för 64-bitar.

Det sas till mig att uppgraderingskivorna är identiska med fullversionsskivor, och således har exakt samma innehåll.

Min PC med Vista Home Premium, en HP maskin med två hårddiskar och 64-bitar, i den vill jag nu ha Windows 7. Jag vill inte ha kvar HP's medskickade program...

Eftersom uppgraderingsversionen skall vara lika med en fullversion vill jag installera den på en "ren och tom" hårddisk... det är den som idag har C: och Recovery. Går det?

Kan någon tipsa hur jag lämpligen skall gå tillväga i så fall.

Hoppas på goda råd!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om det fungerar att installera med Windows 7 Uppgradering, så kolla in denna länk nedan, bara att följa stegen, ett efter ett:

Guide: Ren installation av Windows 7 (starta datorn från DVD-skivan)

 

När Windows installationen är klar: kör Windows update (upprepade ggr.), installera ditt antiviruspaket, installera datorspecifika drivrutiner som du hämtar från datortillverkarens webbplats för just din modell - eller det kan du göra nu på en gång och ha dessa tillgängliga på tex. ett usb minne eller dyl. och så stoppar du in detta externa minne sedan och installerar dessa drivrutiner direkt efter att du installerat ditt Antivirusprogram.

I övrigt följ anvisningarna på skärmen.

 

Men jag skulle rekommendera att vid installationen av Windows 7 endast ha en disk inkopplad, för att slippa eventuellt strul.

 

Sist kopplar du in din andra disk om du skall ha flera diskar, när du ser att allt fungerar som det skall.

 

Du kanske måste öppna BIOS setup och ställa in Boot prioritet efter att du kopplat in disk nr 2, så inte den försöker boota från "fel" disk.

 

Hur som helst så måste den vara inställd på att boota från CD/VD läsaren vid installationen och sedan kollar du att din nya Windows-disk står före din gamla i Boot prioritet.

 

Se till att du sparar dina viktiga filer; ex. bilder, musik, dokument, favoriter/bokmärken (dessa exporteras ur webbläsaren), e-post inställningar (skriv av dessa eller printa), E-post kontakter, e-posten, etc.

Har du sparade lösenord i webbläsaren så skriv av dessa också.

 

Hu du backar upp epost finns det trådar om på eforum likadant med webbläsaren, annars fråga.

ex. Epost guiden: //eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-sakerhetskopiera-epost/

 

Lycka till.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Flyfisherman!

Tack för en utförlig instruktion. Länken "Ren installation..." lyckades jag också hitta, men resten är också jättebra att veta! Sen hoppas jag att jag kan lita på att skivorna är lika för såväl uppgradering som fullversion.

I installationsanvisningen står det att man väljer "Uppgradering" om man har Vista och vill behålla filer, program mm.

Har man XP så måste man helt ersätta XP med Windows 7...

(Då är det väl logiskt att det finns fullversioner på skivorna?) Vidare står det att man väljer "Anpassad" om man har XP eller vill ersätta den nuvarande versionen av Vista.

Då får man som du skriver installera om allt annat som man vill ha....

Det vore bra om någon kan bekräfta detta med fullversioner på uppgraderingsskivorna...

:thumbsup: Flyfisherman!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kul att du uppskattar tips och hjälp. Det är alltid roligt.

 

Ang. Nyinstallation med Windows 7 uppgradering utgåvan så ta en titt i denna tråd, där jag tipsade trådskaparen att ringa Microsoft och ta reda på detta: http://eforum.idg.se...ost__p__1559123

 

TS i den tråden har alltså en Windows 7 Uppgraderingsversion.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Enda gången jag har gjort en uppgradering var från Win 98 till Win XP. Det var inga problem att göra en ren installation, men jag var tvungen att visa att hade en Win 98 skiva för att kunna använda uppgraderings CD med XP.

 

Under installationen var tvungen att sätta in Win 98 CD i CD spelaren och visa att jag hade rätt att uppgradera.

 

Nu vet jag inte om det är likadant med Win 7, men jag skulle tro att Win 7 kommer att be dig sätta in en Vista DVD i spelaren för att visa att du får uppgradera. Efter det fungerar det som med en fullversion.

 

Det är det som är skillnaden mellan uppgradering och fullversion.

 

Som sagt, med de äldre Windows versionerna vet jag att det är så och det borde fungera på samma sätt med de nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör först köra Windows 7 Upgrade Advisor

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/downloads/upgrade-advisor

 

Se till att all kringutrustning såsom skrivare, skanner, usb-disk etc. är påslagna innan du kör programmet. Programmet är litet och enkelt att hantera, så det kan du hämta och köra när som helst.

 

Du kan också kolla in detta inlägg för tips: //eforum.idg.se/topic/223699-vista-eller-windows-7/page__p__1113918__fromsearch__1#entry1113918

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad andra har rapporterat så känner installationsprogrammet av att det är Vista (XP) installerat på hårddisken och nöjer sig med det så det ska inte behövas att man stoppar in någon Vista-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad andra har rapporterat så känner installationsprogrammet av att det är Vista (XP) installerat på hårddisken och nöjer sig med det så det ska inte behövas att man stoppar in någon Vista-skiva.

 

Givetvis är det så.

 

Fick för mig att TS ville installera utan att det finns något OS på disken och då frågar installationsprogrammet efter det andra Win. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Jovisst är det så Kalh, om du inte fått svar på frågan. Det är alltid fullversioner på skivorna. Det är vad som finns på datorn som avgör vilken installation som kan göras, sedan går det med lite olika sätt att gå förbi detta. Först uppgradering eller uppdatering och sedan gör man om proceduren med en ren installation på den nyligen gjorda uppgraderingen, jag tror det är så man gör, men är inte helt säker, bara till 99,9%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Tack till er alla för goda råd!

Just nu är jag tveksam om min hårddisk är OK eller ej?

Antingen är det fel i det nuvarande Vistasystemet eller så håller hårddisken på att lägga av...

Jag ber att få återkomma med eventuella W7-frågor om jag kan köra vidare på hårddisken.

Ha de gôtt!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta backup på disken och kör sedan ett hårddisk-diagnostikprogram.

Kom ihåg att du då inte skall skriva något till disken, utan endast låta programmet testa utan skrivning, annars skrivs din data över.

 

Välj efter vilken tillverkare du har. Dessa program skall brännas ut på en CD-skiva och sedan skall datorn boota från Cd-skivan.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Flyfisherman!

Det sitter två Hitachidiskar i datorn, undrar om inte de har sålt sin disktillverkning till...IBM??

Men jag skall kolla efter modelbeteckning och testprogram.

:thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitachidiskar - Download Drive Fitness Test v4.16 b00 (10.07.2009) - CD Image (Direct Link)

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt cd-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13

http://eforum.idg.se...39#entry1557939

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

Hej Flyfisherman, bugar djupt!

Nu strömmar det in goda råd från alla håll...

Jag vet inte om du har sett min tråd i Windows Vista, där har ju den här tråden sitt ursprung...Krångel med Updates mm, har blivit en hel "trådrulle"...

Där har Cecilia också bidragit med samma tips som du har gett mig här...

Jag lyckades översätta HP's hårddisknummer till Hitachinummer.. så jag vet vad de är för ena...

 

Som jag har svarat Cecilia så får detta bli prio 1.

Tack för nu... :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag får lägga in en ny fråga... :unsure:

Det var mycket i Hitachi's pdf-manual att "översätta" och förstå... så det dröjer lite.

Det jag har sett hittills är att testet tycks köras i "BIOS". :blush: Många bilder liknar det...?

 

Jag har inte varit inne i BIOS på den här datorn tidigare, så jag tittade på HP's hemsida för mer information.

Och där hittade jag instruktioner för att köra S.M.A.R.T test på hårdisken...

Är det någon som vet om det är samma som Hitachi erbjuder?

Eller är Hitachi's mer "djupgående"...?

Tråden skulle kanske vara bland hårddiskarna... :blush:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Inte mycket att fundera på, nu var det ett tag sedan jag själv körde just denna test på en av mina dåvarande diskar, men det är bara att stoppa in CD skivan och ev. ändra boot prioritet så att datorn Bootar från CD-skivan.

 

På vissa datorer trycker man på en F-tangent ex. F12 eller annan för att ändra startordningen direkt vid uppstarten innan Windows laddas, eller så går man in i BIOS Setup med DEL, F1 eller F2 och ändrar Boot prioritet. Men det kan vara att din dator redan är inställd på att Boota från CD/DVD läsaren om en sådan skiva sitter i.

 

Programmet är litet och det kommer upp en meny där du bara väljer ett av valen samt vilken disk som skall testas och kör testet. Inte mycket att fundera på som sagt.

 

Eller är Hitachi's mer "djupgående"...?

Mycket mycket mer djupgående och kan inte alls jämföras med S.M.A.R.T. även om detta är bra att ha påslaget.

S.M.A.R.T: kolla detta inlägg för förklaring: //eforum.idg.se/topic/330117-plotslig-omstartblaskarm/page__view__findpost__p__1546666

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Flyfisherman!

Stort tack, då behöver jag inte grubbla mig till sömns...

Jag får kolla booten då, i morgon...

Skivan ligger redo och brännarprogrammet var kanon att använda.

Tack för i natt :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det var tungt det här... :(

Jag antog att datorn är/var inställd på att boota från CD. Så jag startade och stoppade i Hitachi-test-CD:n och startade om...

Så småningom kom växelvis HP's setup-boot-recovery-mm upp, alt den vanliga texten under startsekvensen... Jag hittade fram tii BIOS...tittad i:

Main

1 Drive Hitachi

2 Drive CDrom

3 Drive Hitachi

Boot Device Property

1 CDrom

2 Hard Disk Group

3...

4...

Boot Meny

1 HP DC/DVD

2 Hitachi

3 Hitachi

4 HP Photosmart DVD

 

Såvitt jag förstår så borde Hitachi-testen ha kört igång... :blink:

Men jag får leta om det är så att HP har någon, eller ingen koppling alls till Hitachi, utan kör något eget race med deras hårddiskar.

Man brukar ju kunna se i BIOS om S.M.A.R.T. finns och då om det är aktiverat eller ej. Men här såg jag inget, men det kanske tillhör "antiken"... :unsure:

Jag har läst på Hitachi's information om "Drive Fitness Test.." att programmet är kompatibel med x86, men passar inte ICH9M...

I min PC finns inte ICH9M.

Däremot är det en dator med Intels Core 2 Quad Q9400, alltså en x64...!!!???

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag testade nyss att skapa en Bootbar DVD-RW skiva (så jag kan göra erase på denna sedan) med Hitachi testprogrammet och bootade min dator med ASUS P8Z68 Deluxe moderkort samt med Intel i7 2600K 4-kärning processor och inga som helst problem.

 

Dock så stöder inte programmet mina Western Digital diskar, så dessa syntes inte, men programmet funkar, oavsett vilken Intel processor.

 

Alltså måste du kunna boota din dator från skivan också.

Vid uppstarten av datorn, direkt när den startar då du ser bios menyn, tryck omgående på den F-tangent som låter dig välja varifrån datorn bootar, på min är det F8 (men det kan vara F12 eller annan tangent hos dig) och man kan få trycka upprepade ggr.

Väntar man för länge med att trycka så hinner den börja läsa första sektorn på hårddisken och då får man upp en annan Boot meny, som i ditt fall då kanske.

 

Detta måste göras direkt som sagt, men har du i BIOS Setup ställt in att datorn skall Boota från CD/DVD som första boot prioritet, så skall den också göra detta. Har man då en skiva istoppad som inte fungerar eller är Ej bootbar kommer det upp ett felmeddelande på skärmen som säger nåt i stil med "inget bootbart media".

 

Om du öppnar Windows Utforskaren eller Dator så skall innehållet på din skiva se ut så här:

 

CD enheten post-73434-0-29087700-1320184653_thumb.pngdft32_v416_b00 skivnamnet.

 

Här en bild på innehållet på skivan post-73434-0-56594600-1320184653_thumb.png

 

När programmet startar och du godkänt villkoren så väljer du alternativ 2 dvs. med ATA utan SCSI alternativet.

Sedan skall den självmant skanna igenom dina diskar för att veta vad det är och då skall du kunna välja disk där och sedan skall du kunna välja mellan Quick eller Avanced test. Du kan ju börja med Quick test.

 

När testen är slut eller du vill avsluta programmet så är det ALT+X

Du kan när somhelst trycka Ctrl + Alt + Del för att starta om datorn, men gör inte detta medan den kör testet.

 

Obs! Välj Ej erase eller liknande som tar bort och skriver över dina data på disken.

 

Hitachi Drive Fitness Test manualen sid 11-12 för Quick test.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Flyfisherman, du ihärdige vän...

Jodå, så här ser det ut... Men icke sa Nicke...

Jag hittade på ett HP Forum en som inte fick Hitachi's testprogram att fungera med sin HP dator...

Han fick rådet att köpa ny HDD.

Jag har tittat i BIOS igen... men finner inget om SMART test, men hur det är beror på vilken biosversion man har...

Sedan har HP instruktioner just för diagnostik och kanske också SMART-test och de kör man inte i BIOS utan med F9 = Diagostics...

Förutom att det finns deras PC Doctor, Verktyg för Hårdvarudiagostik... är kanske samma som man kommer år med F9??

 

Ursäkta, nu halkar jag över lite...men det är ju orsaken till att byta ut Vista mot Windows 7...

Jag har nu haft ett par gånger med "Uppdateringar konfigureras, stäng inte av datorn... det tar ca 30 min och sker också vid omstart, trots att inga Updates har hämtats. Jag ser i Loggboken att det för exempelvis Händelse ID 4375 igår loggades 20318 händelser för KB 2572075 för samma händelse finns det otaliga varianter på KB:n och annat.

Vore det en och samma KB så skulle jag avinstallera den och hämta den på nytt, men nu blir lista lång...

 

Drivrutiner har jag hämtat för W7 64 bitar till allt som idag är anslutet...

Jag har ju W7 skivan..att installera, är det sen inte bara att "köra över" Vista med en ren W7-instalation?

Framtiden får utvisa om hårddisken hänger "löst"...

Jag tycker det är synd att "plåga" dig med flera frågor om att felsöka hårddisken.

kalh

post-17391-0-28302800-1320253145_thumb.jpg

post-17391-0-67648000-1320253172_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja kör HP.s diagnostic verktyg eller det inbyggda med med F9.

 

Ja du kan göra en Windows 7 uppgradering från Vista > Windows 7.

 

  • När du gör en uppgradering från Vista till Windows 7 så blir det i praktiken en ny installation av Windows 7 - fast då inte från en tom hårddisk.

  • Och med den skillnaden att alla program som du redan har installerade, drivrutiner, inställningar och annat exporteras först, sedan installeras Windows 7 (nya filer alltihopa), därefter importeras dom gamla inställningarna och programmen.

  • Resultatet blir då en helt ny Windows 7 med alla program, drivrutiner och inställningar kvar.

  • Det är därför det är Extra viktigt att först köra Windows 7 Upgrade Advisor som jag skrev i inlägg #6 med alla externa enheter såsom skrivare, skanner, USB-diskar etc. inkopplade och påslagna. Upgrade Advisor finns också på Windows 7 skivan om du inte vill hämta hem den separat från MS. Länk inlägg #6.

  • Upgrade Advisor kontrollerar om allting är kompatibelt och den går igenom alla installerade program och drivrutiner och givetvis hårdvaran i datorn.

  • Tex. om Upgrade Advisor finner att något installerat program eller drivrutin inte är kompatibelt med Windows 7 så måste du avinstallera just detta program och/eller drivrutin.

  • Det kan också bli så att Upgrade Advisor hittar ett program som visserligen är kompatibelt med Windows 7, men att du bör avinstallera detta först och sedan efter Windows 7 installationen ominstallera detta.

  • Inga konstigheter och på slutet av Upgrade Advisor skanningen så kommer det upp en ruta med information om lämpliga åtgärder. Är det många program etc. så skriv ut eller ta en skärmdump av den rutan.

  • När du är klar med eventuell avinstallation av program eller någon drivrutin, starta om datorn och kör Upgrade Advisor igen.

  • Är allt grönt så kan du göra en Uppgradering till Windows 7.

Jag har själv gjort denna uppgradering från Vista > Windows 7 med Windows 7 fullversion/retail utgåva och det tar visserligen tid, men det fungerar bra och du behöver inte sitta vid datorn och titta i flera timmar.:rolleyes:

 

1.) Stäng av datorn helt, vänta minst 10 sek. starta upp datorn och vänta några minuter efter att Windows startat - för att systemet skall bli färdigt och hinna avsluta alla kontroller efter uppdateringar etc..

2.) Ta diskbackup.

3.) Stoppa in Windows 7 skivan, kör Setup.exe från Utforskaren/Explorer om inte den startar automatiskt. Obs. att Uppgradering Ej fungerar om man bootar från Windows skivan.

4.) Installera > det kommer upp två val: Uppgradera eller Anpassad installation > välj Uppgradera > tillåt att Windows går online för att hämta uppdateringar => följ instruktionerna.

5.) När allt är klart efter flera timmar, slå in produktnyckeln och göra on-line aktivering

6.) Kör Windows Update inkl. IE9 och se till att Servicepack 1 är ibockad (om den inte finns på skivan redan). Starta om datorn.

7.) Kör Windows Update igen.

8.) Installera dom senaste drivrutinerna som du hämtat från datortillverkaren för Windows 7

9.) Konfigurera Windows Mediaplayer genom att starta denna, samt ev. ändra hur Windows Update är konfigurerat.

10.) Använd datorn en tid för att säkerställa att systemet är stabilt och att alla program fungerar.

11.) Ett tips är ju att göra en diskdefragmentering efteråt, för disken blir hårt fragmenterad av detta.

12.) Ta en ny backup.

 

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman, 1000 tack för en fantastisk support! :thumbsup:

Jag skall köra HP's verktyg en gång och se vad de rapporterar då.

Förra gången var det OK för hårdiskarna...

 

Jag har kört Windows 7 Upgrade Advisor...

Mycket fick "grön" bock.

Nedanstående filer visar "Varning" för en del programvara,

och dessa får man väl avvara om det inte finns motsvarande, ellerlikvärdiga, till Windows 7.

Nästa fil visar Hårdvara, skrivare Brother och HP, grafikkort Nvidia, mus, tangentbord, webbkamera Logitech. Till hårdvaran har jag hämtat hem drivrutiner för Windows 7... så det borde funka... :blush:

 

Sedan är det, det här med byta till Windows 7, om jag läser rätt så har du själv gjort "Upgrade-vägen"...

Men jag kan även välja att installera Windows 7 direkt när programmet startat, och då "försvinner" alla spår av Vista...

Jag måste, vad jag förstår, ändå avinstallera alla hårdvaror enligt bilagan? En snabbare väg.. :unsure:

Allt för nu.. :thumbsup:

kalh

post-17391-0-19903700-1320270474_thumb.jpg

post-17391-0-55861900-1320270491_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vid uppgradering så kommer du inte ha kvar Vista längre, endast Windows 7, ja förutom om den då också skapar en mapp som heter Windows.old där det går att återta gamla Windows och även ta bort Windows.old sedan. Det kan vi ta längre fram.

 

Väljer du uppgradering så följ då instruktionerna från Upgrade Advisor.

Jag körde ett OCR program på dina bilder, så jag kunde kopiera och klistra in texten.

Mina kommentarer under varje program.

 

ATI Catalyst lnstall Manager - Installera om efter uppgradering

Avinstallera detta och sedan hämtar du en ny version av Catalyst för ditt grafikkort (om du har ett AMD/ATI grafikkort) och installerar efter uppgradering: http://support.amd.c...ages/index.aspx

 

Cyberlink DVD Suite Deluxe - Uppdatering tillgänglig

Vet ej vad detta är, någon special för HP kunder?

Hittar ej detta på Cyberlinks webbsida. http://www.cyberlink.com/

Men är det något du använder? Avinstallera om du inte kan uppdatera programmet. Sedan kan du kanske prova att intallera detta igen?

 

HP Smart Web Printing v. 3.5 - Avgiftsbelagd uppdatering finns tillgänglig

Avinstallera och sedan hämtar du gratis v.4.6 från HP:

http://www.hp.com/gl...b-printing.html

 

LabeiPrint v. 2.2.2913 - Uppdatering tillgänglig

Uppdatera: http://www.cyberlink...ndex_en_US.html

Logitech Desktop Messenger v. 2.54.11 - Kända problem

Avinstallera. Vet ej vad detta är heller men produkten har utgått och Logitech rekommenderar också att man avinstallerar med hjälp av ett speciellt verktyg:

http://logitech-sv-e...enger-%28ldm%29

 

Media Go v. 1.4.269 - Uppdatering tillgänglig

Uppdatera: http://mediago.sony.com/enu/download

 

PowerDirector v. 6.5.2926 - Uppdatering tillgänglig

Uppdatera: http://www.cyberlink...ndex_en_US.html

 

Verktyg för Hårdvarudiagnostik - Kända problem

Avinstallera PC-Doctor. Är skeptisk till detta program.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När det gäller hårdvaran, kontrollera om det finns drivrutiner på respektive tillverkares webbsida.

Brother HL-4150CDN series

http://welcome.solut...d=hl4150cdn_all

 

Mus och tangentbord etc. från Logitech är nog inget du behöver bekymra dig om.

Har du någon specialmodell med flera knappar än normalt så kan du ju kolla efter drivrutiner och program nedan, men normalt installeras dessa med Windows.

http://www.logitech....pport-downloads

 

NVIDIA GeForce GT 430

Ditt grafikkort och här är det något skumt! Har du bytt grafikkort?

Ovan stod det att du hade Catalyst Install manager från AMD installerad men detta är ett nVidia grafikkort. Stämmer detta så hämta senaste grafikdrivrutinen nedan sedan hos nVidia och avinstallera AMD Catalyst Install manager ovan bland programmen.

http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-us

 

Photosmart C8100

Program och drivrutiner hos HP http://h20000.www2.h...d=135&swLang=36

 

 

Därefter så kan du köra Upgrade Adviser igen och se om listorna blivit kortare.

Generellt tror jag inte du behöver ha några bekymmer och nu får du chansen att uppdatera program och drivrutiner också. dessutom kan du ju inventera vilka program du har installerade och se om du verkligen använder och behöver alla - bra tillfälle att rensa..:)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte bli brydd om det är någon gammal risig drivrutin eller programvara som ställer till det för dig när du skall installera KB-uppdateringar från Windows Update.

 

Ta och kör igenom listan jag gjort i ordning ovan och avinstallera, uppgradera program och speciellt drivrutinerna för hårdvaran: grafikkort, skrivare, web kamera etc.

 

Starta om datorn (detta kan du få göra upprepade ggr.) och testa med Windows update efteråt.

Har du tur så fungerar det och i alla händelser så skall du ju ha dom senaste programmen och Vista drivrutinerna installerade i allafall vilket behövs inför ev. uppgradering till windows 7.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...