Just nu i M3-nätverket
Jump to content

på gränsen till dårhus

Krister E

Recommended Posts

hej

eftersom jag håller på att bli tokig på den här j-a mscharten så tänkte jag försöka rita grafiskt med excel istället.

är det någon som vet hur det går till att exportera en textfil till excel, och sedan få värdena i textfilen att visas i en graf.

kontrollen för excel graf finns i visual basic men det gäller bara att få värdena från textfilen till datasheeten.

ngn som vet?

krille

Om datan i textfilen redan finns i kolumner så är det bara att öppna filen med Excel. Du får då upp en dialogruta där du kan välja vilken data som skall var i vilken kolumn i Excelbladet. Det är bara att testa lite så blir det nog rätt. Om datan inte finns i kolumner utan bara är uppradad i textfilen är det möjligt att du har problem.

Om du har decimaltal med "." som avsiljare måste du ändra dette för att Excel skall tolka talet som ett värde och inte som text. Detta görs också i dialogrutan, har för mig att det är det sista steget, skall finnas en knapp med texten Advanced. Här kan du välja vilken decimalavskiljare som finns i textfieln som du öppnar.

Ok, hoppas detta var till någon hjälp.

MVH

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...