Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mall för Användarvillkoren


Bofa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkte starta en hemsida inom kort, det kommer att vara en gratistjänst för privatpersoner och en betaltjänst för företag. Nu är det så att jag behöver ha med användarvillkor och undrar ifall det finns någon form av mall man kan få tag i eller om det är okej att använda någon annans användarvillkor. Användarvillkoren brukar vara ca 6 sidor text och innehåller mycket juridisk text som jag inte kan någonting om!

Sedan ifall man använder villkor och text från någon annan sida, är det olagligt eller kan man göra om någon annans sidas användarvillkor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig och mina kollegors säkerhet ifall vi tex bestämmer oss att stänga sidan fast det är någon som tjänar pengar via oss eller något liknande. Vet någon ifall det är olagligt att kopiera från en sida eller finns det färdigt skrivna mallar? Jag vet att BBS-lagen är en bra grej att ta med (Lag om ansvar över elektroniska anslagstavlor (1998:112).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men min fråga kvarstår...

Om ni kopierar och använder en text, oavsett om användningen är laglig eller ej, som ni inte förstår så ser jag inte hur ni kan känna er trygga i det. Det finns väl då snarare en risk att ni garanterar saker ni eventuellt ej kan stå för.

 

I min mening är ofta användarvilkor o.dyl. onödigt tillkrånglade. Fundera igenom vad det är ni vill skydda er emot och skriv ned det bäst ni kan. Därefter så kan ni be någon med lite mer juridisk kunnande titta på texten och se om den behöver fixas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...