Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte gafikkort i Dell laptop?


L Geek

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Köpte för ett antal år sedan en Dell XPS M1710 som jag funderar på att uppgradera med ett grafikkort. Har varit - kort - i kontakt med Dell´s onlinesupport och personen jag chattade med hänvisade mig vidare. Så den möjligheten ligger kvar.

 

Frågan jag vill ställa är - har sökt igenom forumet - om någon känner till huruvida interface och fysisk uppbyggnad liknar grafikkort till bärbara på samma sätt som till laptops? Vill man gradera upp sin stationära, handlar det ju mest om att kolla vilken port som används (PCI/AGP/PCI-e) och om utrymmet i lådan räcker till.

 

Möjligt att jag med tiden även kommer köpa till minne - har idag 2GB i - som gärna finge bli mer, men eftersom laptopen är en 32-bitars med XP finns ingen anledning byta ut mer en 1 1GB-modul till en 2GB"are" i så fall. Förmodar att det skulle fungera, även om jag naturligtvis kollar upp vad som gäller för "paddan" innan jag eventuellt börjar meka.

 

Har en servicemanual som verkar vara komplett till den, så mekandet i sig är jag inte orolig för.

 

Tackar för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man inte byta grafikkort i en bärbar dator. Det går helt enkelt inte.

Minnet kan du dock uppgradera, bara att leta reda på exakt vad för minne som passar i din datorn och köpa till den mängd du önskar.

 

Kan vara att det finns lediga platser i den och du kan köpa till minne eller så får du köpa nytt rakt av.

Om jag tolkar data om din dator korrekt har du idag troligen 2x1GB minne och det finns inte fysiskt plats för mer. Samt undrar om inte datorn mår bäst, presterar bäst av att ha två matchade kretsar. Dvs du får lov att köpa in 2x2 GB minne för att uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Ok, tack för tipsen. Efter en chat med Dell och en del uppgifter konstaterade jag att ett av deras förslag är ett likadant grafikkort som redan sitter i, som jag inte har några problem med. Kollar den där länken "mot" sweclockers.

 

Tackar för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...