Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Satte in mer ram, grafikkort slutade fungera?


Zomba

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår köpte jag till lite RAM-minne till min burk hemma. Visste inte om RAM var kompatibelt med mitt moderkort men tänkte att jag testar och ser om det fungerar eller inte. Tog självklart samma Mzh och DDRx som mina tidigare.

 

Kom hem, satte i det nya RAM-minnet (2x2GB + 1x4GB (nytt)), startade dator och då fick skärmen ingen signal.

 

Tog ut det nya RAM-minnet för att starta upp som tidigare...men ingen signal. Startade i felsäkertläge och då fungerade det.

Inaktiverade g-kortet i enhetshanteraren och kunde starta som vanligt (fast då utan g-drivrutiner).

 

Ominstallerade drivrutinerna, testade igen att starta om, ingen signal.

 

Uppdaterade BIOSen om det blivit något knas med det nya RAM-minnet....ingen signal.

 

Gjorde en Minnesdiagnos med hjälp av Windows 7, hittade inga fel på minnet.

 

Någon som vet vad som hänt?

 

Trodde aldrig att det kunde bli såhär fel när man satte i ett nytt RAM. Men är det RAM'ens fel eller har bara G-kortet dött?

 

Ska testa lite mer när jag kommer hem ikväll, men satan va jag höll på hemma igår. :(

 

Vore väldigt tacksam om någon har bra tips på hur jag kan få igång g-kortet igen.

 

Kan tillägga att jag dagen innan kopplat in 3 skärmar via HDMI, DVI och DP (aktiv-adapter). Fick det att fungera med tre skärmar men kan det vara så att g-kortet inte riktigt pallat de trycket och lagt av? Det är en ATI Radeon HD 5700...

 

Hälsningar, Zomba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan tillägga att jag dagen innan kopplat in 3 skärmar via HDMI, DVI och DP (aktiv-adapter). Fick det att fungera med tre skärmar men kan det vara så att g-kortet inte riktigt pallat de trycket och lagt av? Det är en ATI Radeon HD 5700...

Möjligen, blir mer belastning på kortet...

Som exempel på mitt AMD HD5830 så går Grafikkortets GPU temp upp 2-5 gr. när jag har två skärmar inkopplade, även i idle mode.

 

Vad har du för nätaggregat?

Du bör nog ha ett på minst 450W.

 

Är minnena inkompatibla eller på annat sätt felande så kommer inte datorn att starta.

Börja med att koppla ur det nya minnet och sedan kopplar du ur extraskärmarna och testar med endast en skärm inkopplad.

 

Vad är det för dator och modellbeteckning?

Är det ett hemmabygge; moderkort, processor minnen?

Vad är det för operativsystem samt 32 eller 64 bitars?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

Möjligen, blir mer belastning på kortet...

Som exempel på mitt AMD HD5830 så går Grafikkortets GPU temp upp 2-5 gr. när jag har två skärmar inkopplade, även i idle mode.

 

Vad har du för nätaggregat?

Du bör nog ha ett på minst 450W.

 

Är minnena inkompatibla eller på annat sätt felande så kommer inte datorn att starta.

Börja med att koppla ur det nya minnet och sedan kopplar du ur extraskärmarna och testar med endast en skärm inkopplad.

 

Vad är det för dator och modellbeteckning?

Är det ett hemmabygge; moderkort, processor minnen?

Vad är det för operativsystem samt 32 eller 64 bitars?

 

Mvh

 

Nätagget är på 550W, datorn är en "gamer" dator från komplett, processorn en i7:a, moderkort från Gigabyte (GA-P55-USB3, P55, Socket-1156) och operativsystemet är 64-bit.

 

Har kopplat ut det nya minnet (som var en ensam på 4gb) och har nu haft mina gamla 2 x 2gb och fått samma problem. Även de extra skärmarna är urkopplade.

 

Ska leka lite mer med den i helgen och se om jag kan få liv i grafikkortet igen. Men fattar inte vad som kan ha hänt! :(

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skyddat elektroniken mod ESD-skador?

Allmänna tips om ESD-skydd: http://eforum.idg.se...ost__p__1556020

 

Testa med endast ett minne inkopplat, sedan byter du minnesmodul och testar igen.

kontrollera at "flärparna" på varsin sida om minnes sockeln är i låst läge, så minnet är korrekt monterat och nedstopat.

 

Sidan 16 i moderkortsmanualen: http://download.giga...usb3_v2.0_e.pdf

Använd slot DDR3_1 eller slot DDR3_3 med endast ett minne inkopplat.

 

post-73434-0-05917500-1319798670_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skyddat elektroniken mod ESD-skador?

Allmänna tips om ESD-skydd: http://eforum.idg.se...ost__p__1556020

 

Testa med endast ett minne inkopplat, sedan byter du minnesmodul och testar igen.

kontrollera at "flärparna" på varsin sida om minnes sockeln är i låst läge, så minnet är korrekt monterat och nedstopat.

 

Sidan 16 i moderkortsmanualen: http://download.giga...usb3_v2.0_e.pdf

Använd slot DDR3_1 eller slot DDR3_3 med endast ett minne inkopplat.

 

post-73434-0-05917500-1319798670_thumb.png

 

Ok, kan helt klart säga att jag slarvade med ESD-skyddet så det är ett alternativ, men jag har ju inte rört grafikkortet...

 

Men kan det bli fel på grafikkortet om något blivit knas med RAM-minnet?

Ska testa att endast ha i ett RAM-minne när jag kommer hem ikväll.

 

Men när jag gjort minnesdiagnostik på minnena har inga fel påträffats. Kan det fortfarande vara fel på dem trotts att allt verkar rätt enligt diagnosen?

 

EDIT:

Sen en till fråga jag kom på...kan jag ha 3 minnen i moderkortet? Har två gamla på 2gb och ett nytt på 4gb. Kan jag ha i alla 3 (om nu mitt minne fungerar med moderkortet) samtidigt eller måste jag ha 4 exakt likadana RAM-minnen av samma märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan det vara. Ett minnestest är sällan helt 100% men ger en ofta bra indikation på om det är fel på dessa. Dvs. hittar den inga fel så kan det i alla fall vara fel, men hittar den fel så är det troligen fel. False alarm händer visserligen ibland.

 

Fel på minnet så kan det yttra sig på flera sätt, men en variant är att datorn inte alls startar, ingen bild ingenting.

 

Får du upp någon "Beep code" från BIOS Post, alltså att datorn piper korta/långa upprepade pipljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan det vara. Ett minnestest är sällan helt 100% men ger en ofta bra indikation på om det är fel på dessa. Dvs. hittar den inga fel så kan det i alla fall vara fel, men hittar den fel så är det troligen fel. False alarm händer visserligen ibland.

 

Fel på minnet så kan det yttra sig på flera sätt, men en variant är att datorn inte alls startar, ingen bild ingenting.

 

Får du upp någon "Beep code" från BIOS Post, alltså att datorn piper korta/långa upprepade pipljud?

 

Inga pip...

 

När jag inaktiverar grafikkortet fungerar den som den ska (fast utan g-drivrutiner vilket är lite jobbigt :) )

 

När grafikdrivrutinerna är igång startar dator som vanligt...kommer till "Windows startas" och därefter när datorn ska köra igång grafikdrivrutinerna så får skärmen ingen kontakt längre, står No signal detected.

 

*Edit från förra inlägget*

Sen en till fråga jag kom på...kan jag ha 3 minnen i moderkortet? Har två gamla på 2gb och ett nytt "märke" på 4gb. Kan jag ha i alla 3 (om nu mitt minne fungerar med moderkortet) samtidigt eller måste jag ha 4 exakt likadana RAM-minnen av samma märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. till att börja med har du senaste och framför allt rätt grafikdrivrutiner: http://support.amd.c...ages/index.aspx

 

Ja det kan gå, men rekommenderas endast 2 eller 4 minnen i dual channel mode. Se bilden i miit inlägg ovan, till höger är en liten tabell.

 

Kontrollera detta också på testade och godkända minnen i Gigabyte QVL: http://download.giga...ga-p55-usb3.pdf

 

[Edit]

När jag inaktiverar grafikkortet fungerar den som den ska

Det där förstod jag inte riktigt?

Menar du inaktivera grafikdrivrutinerna?

Kolla AMD länken överst....välj rätt enligt vad du har.

Vad har du för operativsystem och hur många bitar 32 el. 64?

Har du Windows 7 -32 eller -64 så högerklicka på Catalyst S/W när du hämtat denna och välj Kör som Administratör när du skall installera grafikdrivrutiner samt Catalyst S/W.

 

Börja först med att i Kontrollpanelen > Program att avinstallera program ex. Catalyst

Sedan öppnar du enhetshanteraren och högerklickar på Grafikkortet och väljer avinstallera drivrutunen om denna fortfarande finns kvar. Sedan installerar du nya Catalyst och startar om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kan helt klart säga att jag slarvade med ESD-skyddet så det är ett alternativ, men jag har ju inte rört grafikkortet...

Välkommen i klubben. Blåste själv minne för totalt 4000kr innan jag började ta det här med skydd mot statisk elektricitet på allvar. Jobbar numera med datorn på den rostfria diskbänken. Iförd bomullskläder. Barfota. Och tar i diskbänken innan jag rör nått.

 

Svart skärm efter minnesbyte/minnesändringar är inte grafikkortet, grafiken.

Det är helt enkelt att datorn inte startar.

 

Nu verkar det snott till sig rejält hos dig.

Testa och nollställ BIOS med den bygel som finns på moderkortet. (Och du gör det tex på diskbänken).

Sedan när datorn startar är det att gå igenom hela BIOS på nytt och kolla att allt är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT:

Sen en till fråga jag kom på...kan jag ha 3 minnen i moderkortet? Har två gamla på 2gb och ett nytt på 4gb. Kan jag ha i alla 3 (om nu mitt minne fungerar med moderkortet) samtidigt eller måste jag ha 4 exakt likadana RAM-minnen av samma märke?

Såg denna fråga vara obesvarad.

 

Svaret är nog nej.

Du kan antingen ha 2x2 GB eller 1x4GB, inte 2x2+1x4GB. Jag tror inte det och framförallt är det inte lämpligt.

Man bör, på de flesta av dagens moderkort, installera minnen i par och helst likadana minnen på alla platser.

 

Nu har det gått några dagar sedan senaste posten, hur mår din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej gott folk och tack för all hjälp.

 

Lyckades få igång grakikkortet igen efter att jag avinstallerat drivrutinerna, startat om datorn och installera dem igen!

 

Kan inte ha i mitt nya minne så det blir till att försöka sälja det, kostade inte så mycket. Var en chansning från början :)

 

Tusen tack så hörs vi nog en vacker dag igen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativ?

 

Kanske mer lämpligt att förpassa de två 2 GB kretsarna till himlen och köpa till en till 4 GB?

Eller kan gå med 2x2 + 2x4 även om de rekommenderar att alla minnen ska vara lika, gäller bara att sätta dem i rätt kanal skulle jag tro. Det som inte går är att köra med just tre minnen.

Ett ensamt ska dock gå fast med sämre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...