Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ram?


yaoodo

Rekommendera Poster

HEj!

 

JAg har tänkt o köpa fyra stycken till DDR3 minne till min nya dator, men jag undrar om vilka jag ska ha lr om jag kan blanda lite mellan olika företag. Dock måste jag tänka på att jag har en NH-D14 till min 2600k core och har en p8z68-v pro mobo.

 

Jag har börjat kolla in på dem hära

Kingston Hyperx Genesis:http://www.webhallen...800_1600mhz_cl9

OCH

Corsair LP:http://www.webhallen...c-12800_1600mhz

 

Lr ska jag köpa en hel 4 set? av antingen corsair,kingston lr en från annan företag, heeelst 1600mhz

 

Tack ~~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag rekommenderar starkt att du besöker moderkortstillverkarens webbplats..

 

Söka upp det valda moderkortet och kontrollera listan för "MEMORY SUPPORT LIST" eller QVL listan

 

I.o.m. att du själv gör det så kan du kontrollera att minnena verkligen fungerar ihop med moderkortet (dvs Tillverkaren har bekräftat via tester visat att minnena verkligen funkar med moderkortet)

Om inte minnet finns med, köp ett som finns med!

 

Det är det första jag skulle göra.

 

Men kom ihåg att använda t.ex. ESD-armband när du meckar med datorn senare (dvs. öppnar Chassit av någon anledning), så slipper du problem längre fram... t.ex. http://www.webhallen.com/hardvara/54289-deltaco_antistat_handledsband (65Kr)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag undrar om vilka jag ska ha lr om jag kan blanda lite mellan olika företag.

Jag kan inte rekommendera att du blandar minnen från olika tillverkare, inte ens samma minnen från samma tillverkare med samma beteckning är garanterade att fungera ihop om det inte är ett matchande kit.

 

Det är alltid bättre att köpa minnen i ett matchande set "memory kit".

 

Nu, så kollar vi på din Noctua NH-D14 och finner då följande ungefär mitt på sidan:

http://noctua.at/mai...id=34&lng=en#13

Citat:

 

How much clearance for RAM or chipset coolers does the NH-D14 provide?

The NH-D14 provides 44mm clearance for near-socket components.

 

Så väljer du tex. Dominator minnen, så måste du plocka bort den översta biten av minneskylaren.

Men du skulle kunna välja LP (Low Profile minnen) från Corsair dessa är endast 26,25mm höga eller ja Kingston med låg profil ungefär som dom du valt - men jag har inte kollat om dessa passar.

 

Viktigt: Välj 1,5V minnen pga. Intel specifikation (nedan) för i7 2600K

1,65V minnen stressar processor och memory controller mer och kan inte rekommenderas - speciellt när du skall använda 4 st. stickor.

Storleken har ingen betydelse utan det är antalet stickor som stressar ännu mer.

Visserligen är 1,65V minnen med på ASUS QVL och det är för att moderkortet stöder även dessa äldre minnen till andra processorer.

2nd Generation Intel® Core™ Processor Family Desktop Datasheet, Vol. 1 sid.11

 

http://www.intel.com...CS-029913.htm#4

Citat:

What are the Intel® Core™ i7 desktop processor DDR3 memory voltage limitations?

For an Intel® Core™ i7-2600K Processor, the supported memory voltage is 1.5v

Intel® recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts, plus or minus 5%. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte rekommendera att du blandar minnen från olika tillverkare, inte ens samma minnen från samma tillverkare med samma beteckning.

Så du menar jag ska köpa antingen en 4 stick eller en 2stick och sen inte kommer att kunna köpa 2 st till den senare eller?

Viktigt: Välj 1,5V minnen pga. Intel specifikation (nedan) för i7 2600K

1,65V minnen stressar processor och memory controller mer och kan inte rekommenderas - speciellt när du skall använda 4 st. stickor.

Bättre att jag ta LP från corsair ist då? eftersom den körs på 1.5v och Kingston(30mm sägs det från kingston.com) körs på 1.65v.

Vilken av dem module skulle du ha tagit?

Tack~~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, så välj 1,5V minnen oavsett minnesleverantör/tillverkare.

Börja med att gå in på respektive och använd deras Minnes-konfigurator för att hitta passande minnen för ditt moderkort.

 

Moderkortstillverkarens QVL är alltid bra att korskolla mot.

ASUS P8Z68-V PROMemory/Device Support

 

Men eftersom moderkortstillverkarna aldrig testar alla på marknaden förekommande minnen så kan du kontrollera vilka minnen som finns med som Corsair garanterar skall fungera med moderkortet (bara att scrolla i listan jag letat fram) och titta då efter 1,5V.

LP börjar med art. nr. CML

Guaranteed-Compatible Memory for your Asus P8Z68-V PRO

 

Hur många GB är du ute efter?

Är det säg 8GB så välj kanske 2x4GB 1,5V 1600MHz CL9 så minskar risken för problem och ändå rätt snabba med XMP profil som aktiveras i BIOS så dessa kör "fullt" enl. spec. Alla minnen har inte XMP (Intel Extreme Memory Profile).

 

Sedan kan du bocka i dom du är intresserad av och klicka på Compare.

Därefter kan du klicka på Buy Now (du skall inte handla något) så får du fram lite mer info om just det minnet.

 

Du kan använda minnes konfigurator på Kingston också.

 

Själv använder jag Corsair LP till mitt ASUS P8Z68 Deluxe med i72600K

Här kan du se vad jag har och hur dessa minnen ser ut om du klickar på minneslänken i denna länk: http://eforum.idg.se...91#entry1555691

 

Så du menar jag ska köpa antingen en 4 stick eller en 2stick och sen inte kommer att kunna köpa 2 st till den senare eller?

Nja, visst kan du köpa till två stickor av exakt samma art. nr och tillverkare, men det går egentligen inte att garantera att dessa kommer att ge ett stabilt system. Det är alltid bäst med ett matchande minnes kit direkt från början. Men visst går det.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på att gå på 8gb först och köra det ett tag och se om det är tillräckligt, om inte så köper jag 2 sticks till.

men en LP vengeance blir det iaf!

 

Kör du med 4 lr 2 sticks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...