Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan någon återuppliva min HD?

Oskar Hansson

Recommended Posts

Oskar Hansson

Datorn hittar inte hårddisken.

Jag köpte en ny hd (IBM GXP60 40GB), partitionerade den i tre partitioner (10 + 2x15) och körde den som slave tillsammans med min gamla på 17GB. Det fungerade utmärkt. Efter sommaren när jag åkt hem till lägenheten där jag har alla installationscd mm. ville jag göra installera om win98 på den nya, snabba, hd:n. Det misslyckades när installationsprogrammet hade genomsökt partitionerna. Jag startade partition magic 4 och såg att alla partitioner på den nya hd var logiska. Jag trodde att det var problemet, så jag gjorde om den första till en primär partition jag tog även med ett några MB i början av hd:n(<10) som jag trodde jag hade missat förra gången. Partitioneringen gick bra men när jag skulle starta datorn kunde den inte detektera hd:n så boot-processen kom aldrig igång. Jag kunde skippa autodetekteringen så att den bootade från diskett men då står det något felmeddelande. Det fanns tre alternativ varav det första stämde bäst, det handlade om något med olika filsystem (jag partitionerade med FAT32). Lösningen var att köra FDISK. När jag provade det så står det "Det finns ingen hårddisk". Jag kan inte ens formatera den.

Har någon råkat ut för samma problem och löst det? Helst vill jag ha datan som är på partition 2 och 3 kvar.

Hur gör jag? Jag har provat allt som jag kan. Har jag dödat min hårddisk?

Oskar Hansson

EN kompis fixade det med hjälp av ett verktyg från IBM:s hemsida. Vet fortfarande inte riktigt vad problemet berodde på. Kan ha något att göra med mitt Promise ULTRA ATA 100 kontrollerkort..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...