Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill "flytta" personer på bilden


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Är amatör, men tycker att jag klarar Corel PaintShop Photo PROx3 rel. bra ändå. Men har nu stött på ett dilemma som jag inte hanterar. Om jag exempelvis har 3 personer på en bild, jag vill ta bort 1 person och sätta 2 bredvid varandra. Jag lyckas markera, klippa ut, flytta personen till den urklippta "rutan". Men då blir inte bakgrunden som den ska. Jag brukar hittills ha lyckats väl med att "bruscha" (klona) och färglägga, men det är oerhört "pilligt" och just på denna bild blir det inte bra. Jag har även försökt "byta" ut personerna enl. programfunktion (byt bakgrund) men det blir heller inte bra (jag gör säkert fel). När jag gör frihands markeringen "så nära" som möjligt, så blir det ändå ett "glapp" till den förflyttade bakgrunden. Det ultimata vore ju om man på något sätt kunde isolera den som ska "bort" och den som ska "in". Men som sagt, är en AMATÖR och behöver all hjälp jag kan få. Stort tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jobbat jättemycket med CorelPhoto, men i de flesta program kan man göra lager. Gör ett ungefärligt lager av den person som du vill klippa in. Placera den ovanpå originalbilden för att se hur det ser ut. Gör nödvända redigeringar och klistra in bilden. Nu bör du justera kanterna, så att det inte ser inklistrat ut.

 

Hoppas det hjälper, det är svårt att förklara så här via text :)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag har inte jobbat jättemycket med CorelPhoto, men i de flesta program kan man göra lager. Gör ett ungefärligt lager av den person som du vill klippa in. Placera den ovanpå originalbilden för att se hur det ser ut. Gör nödvända redigeringar och klistra in bilden. Nu bör du justera kanterna, så att det inte ser inklistrat ut.

 

Hoppas det hjälper, det är svårt att förklara så här via text :)))

 

Hej,

Testade i GIMP 2. Jag förstår inte riktigt, men jag förstår att det bör kunna gå galant, men jag förstår också att jag inte gör rätt (ännu). När jag har bilden "uppe" och trycker på "lager", det som händer då är att jag kan rita en linje kring personen. Men sedan när jag "flyttar" så flyttas hela bilden och kvar blir det ett "rutnät". Jag förstår inte riktigt hur man hanterar och "lager" och heller inte hur många ggr. man skall använda det och hur man gör. Min tanke var först att i frihandsmarkering bara klippa bort personen och sedan flytta den aktuella personen in i det "tomrummet". Men det blir inget bra. Så om du bara vägleder mig lite till kanske jag fixar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej,

Officiella Gimp manualen - skall vara på svenska, men jag tror inte allt är översatt.

 

Amatörvideo med lagerhantering i Gimp, finns flera om du söker men bara som exempel: http://www.youtube.c...h?v=TXem9p4GDG4

 

Förstora videon längst ned till höger under rutan så du ser.

Mvh

 

Jätte tack! Men, jag är ändå inte "klar". För när jag tittar på videorna, så ser jag hur man tar bort och lägger lager och sparar. Men i detta fall så fixar jag det ändå inte. Vi säger att personerna är 1 2 3. Jag vill ta bort 2 och ersätta denna med 3, dvs. få 1 & 3 bredvid varandra. Om jag "klipper ut" 2, så blir det ett tomrum (vit)- är tanken då att jag även skall ha klippt ut 3 och klistra in denna "där"? Om "ja" hur gör man då med bakgrunden, om dessa 2 har betydande storleksskillnader? Ber om ursäkt för alla frågor, men snart har jag förhoppningsvis förstått :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...