Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dåligt placerad praktikant


h0lgr

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu är det såhär att jag har en liten situation på mina händer här.

Och som alla andra så söker jag råd.

 

Själv är jag dator- samt spelintresserad. Älskar att meka och bygga om samt reparera burkar.

Teknologi såhär i allmänt är det jag är bäst på.

 

1. Jag sökte jobb som servicearbetare/kassaoperatör på ett varuhus som öppnar.

 

2. Jag blev erbjuden 1 mån praktik samt 1 mån jobb.

Eftersom praktiken leder till jobb så tackade jag självklart ja till detta erbjudande,

dessutom kanske man lär sig något genom praktiken.

 

3. Det visar sig att mitt jobb blev att vara säljare.

I början (läroveckan) var jag osäker på om/hur jag kunde hantera detta, men övertygade mig själv om att iallafall fortsätta och bli klar med läroveckan. (Har aldrig testat på att sälja innan)

 

4. Ju längre in i utbildningsveckan jag kom, desto mer framgick det för mig

att detta jobb inte ALLS passar mig. Jag känner mig varken redo eller villig

att stå och tvinga på folk abonnemang och förbindelser. Jag känner inget "säljsug" som andra runt mig beskriver det som.

 

Men nu kommer vi till den kniviga delen här.

Jag vill ju självklart fortsätta arbeta på företaget - men inte som säljare.

Jag vill gärna jobba i service/reparationen eller kassan istället för detta (eller egentligen vars som helst annars).

 

Hur gör jag för att förklara för min boss att detta jobb inte alls passar mig?

A: Går till min överordnade och förklarar situationen så snarast som möjligt (men riskerar min praktikplats, om dom inte alls kan ta emot mig på någon annan avdelning finns det ju ingen chans för mig att vara kvar längre)?

 

B: Väntar och pinar, provar att sälja ett tag för att sedan hänvisa till mina dåliga resultat och fråga om förflyttan? (gillar inte detta alternativ)

 

C: Stå ut med det, säljer på och härdar dessa två månader?

 

För övrigt ska det nämnas att jag inte har några som alls problem med personal eller andra medarbetare på detta jobb (de verkar riktigt schyssta), det är jobbet självt bara som är problematiskt.

Alla tips uppskattas självklart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är viktigast den närmsta tiden

 

att du får pengar/lön en kort tid. För om du inte passar som säljare, om du inte tror på det, kommer du inte bli någon bra och därmed inte långlivad på företaget. Det är vad jag tror.

 

Eller vill du må bra, ha ett trevligt arbete? Snacka då med chefen och säg att du tror något blev fel i kommunikationen inför praktikplatsen. Säg att du trivs men att detta inte var vad du trodde det skulle vara. Och se vart det leder dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
drivrutiner.net

Kan hända att chefen anser du måste kunna lite sälj för att kunna bli någonting annat på företaget. Det handlar ju ändå om en butik. Kan tänka mig du har hamnat på SIBA, elgiganten, mediamarkt eller något liknande. Varför inte fortsätta jobba dessa månader och söka annat jobb under tiden? Du får ju ändå lön i två månader.

Jag antar att du är ganska ung så varför inte prova lyckan i några av våra grannländer som Norge , Danmark eller Tyskland. Ser väldigt bra ut i din cv efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...